Hjorthorn till hund

lilstar

Trådstartare
Jag har hittat ett hjorthorn i skogen (dovhjort tror jag), det har inga alger utan är bara lite lerigt så det är nog nytt. Tänkte skrubba rent och ge till hunden som höll på att bryta ihop av lycka när han fick lukta :p men finns det något man ska tänka på när man ger horn? Allt jag hittar är en sju år gammal buketråd men kunskapsläget kanske har ändrats?
 
Horn är generellt väldigt säkert att ge. Dov har tämligen mjuka horn i jämförelse med tex kronhjort. Det man eventuellt kan slå ett getöga på är hur taggarna ser ut. Är de väldigt långa och vassa och man har en hund som är lite våldsam kan man eventuellt överväga att såga av dem men annars är det bara att servera.
 
Jag har hittat ett hjorthorn i skogen (dovhjort tror jag), det har inga alger utan är bara lite lerigt så det är nog nytt. Tänkte skrubba rent och ge till hunden som höll på att bryta ihop av lycka när han fick lukta :p men finns det något man ska tänka på när man ger horn? Allt jag hittar är en sju år gammal buketråd men kunskapsläget kanske har ändrats?
Ge det till hunden du! :) Tror vi pratar horn lite här och var i trådarna. :) Vi har ett kronhjortshorn som är den första saken som håller hyfsat, det är inne på 8 månader nu! ;)
 
Jag hittar horn rätt ofta i skogen, jag ger bara och har aldrig varit problem och håller länge! Bästa tugget vi har. :D
Med min glupska ACD jag hade så kapade jag bara av taggarna bara för han inte var så försiktig av sig med inget jag har behövt göra med mina andra hundar. :)
 
Min hund hittade hjässan med horn från ett rådjur i skogen för några veckor sedan, och drog med hem. Men hon tuggade bara sönder skallbenet, hornen rådde hon inte på. Är inte de stenhårda? Kohorn är ganska mjuka men rådjurshorn verkar mycket hårdare. Andra hjortars horn har jag inte känt på
 
Kör på. Jag tycker horn är bland det bästa tugget, gärna helst klyvna så de kommer åt märgen ordentligt.
 
Min hund hittade hjässan med horn från ett rådjur i skogen för några veckor sedan, och drog med hem. Men hon tuggade bara sönder skallbenet, hornen rådde hon inte på. Är inte de stenhårda? Kohorn är ganska mjuka men rådjurshorn verkar mycket hårdare. Andra hjortars horn har jag inte känt på
Rådjur är mycket hårdare än typ kron, älg och dov. Har ett rådjurshorn som är 5 års gammalt som inte har en skråma trots flitiga hundar medans exempelvis Dov tuggas upp på någon månad.
 
Tack för alla svar! Han fick testa efter rengöring igår och jag fick ta bort det efter en timmes intensivt gnagande när han bara stod och flåsade framför det :laugh: Han får det igen ju.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp