Hjorthornsolja!

Ajabaja

Trådstartare
Min mamma stod glatt i bikini & skulle sätta på lite hjorthornsolja på min ursnälla shettis, självklart kom två rådjursbockar störtande & fick ponnyn att studsa till så mamma fick all olja över sig! Är det farligt på något sätt? Hon har duschat bort det.

Har hört att det är cancerframkallande, på vilket sätt?
Kan man bli av med lukten på något sätt?

:bow::bump::bow::bump::bow::confused:
 
Sv: Hjorthornsolja!

Det finns misstankar att det är cancerframkallande efter försök på möss, men detta har inte kunnat styrkas. Det är därför det inte säljs på apoteket längre. Det är däremot inte förbjudet att sälja som många felaktigt påstår.
Att bli av med lukten är svårt, och det är ju just därför vi använder det på hästarna. Att tvätta både hår, kropp och kläder i en blandning av vitvinsvinäger och bakpulver mildrar, men tar inte bort det helt.
 
Sv: Hjorthornsolja!

Min mamma stod glatt i bikini & skulle sätta på lite hjorthornsolja på min ursnälla shettis, självklart kom två rådjursbockar störtande & fick ponnyn att studsa till så mamma fick all olja över sig! Är det farligt på något sätt? Hon har duschat bort det.

Har hört att det är cancerframkallande, på vilket sätt?
Kan man bli av med lukten på något sätt?

:bow::bump::bow::bump::bow::confused:

Ursäkta om jag är framfusig, men tycker man det är ok att smeta på oljan på en häst med ev risker så måste det ju kvitta om lilla mamsen får på sig det en gång.;)

Sen luktar den vedervärdigt, tyvärr ofta under en lång tid vilket är en av orsakerna till att man använder den på häst mot insekter. Även om det finns en del huskurer mot att tvätta bort oljan, så får nog mamsen vackert acceptera att lukta "lite skumt" ett tag till.
 
Sv: Hjorthornsolja!

Tror ju inte att man får cancer av att få olja på sig en gång utan det är nog isf vid långvarig användning. Lukten är nog bara att bita ihop och leva med ett tag... går ju prova med Citronsaft, det sägs ju ta bort dom mest äckliga lukter...
 
Sv: Hjorthornsolja!

En bra dag att sluta med hjorthornsolja kanske?

Luktar apa, kladdar överallt, och kan bränna i sol. Trots allt en olja. Skulle inte komma i närheten av min häst.
 
Sv: Hjorthornsolja!

Det finns misstankar att det är cancerframkallande efter försök på möss, men detta har inte kunnat styrkas. Det är därför det inte säljs på apoteket längre. Det är däremot inte förbjudet att sälja som många felaktigt påstår.
Att bli av med lukten är svårt, och det är ju just därför vi använder det på hästarna. Att tvätta både hår, kropp och kläder i en blandning av vitvinsvinäger och bakpulver mildrar, men tar inte bort det helt.


Det går att skicka efter från Apotek i Danmark .
 
Sv: Hjorthornsolja!

Ursäkta om jag är framfusig, men tycker man det är ok att smeta på oljan på en häst med ev risker så måste det ju kvitta om lilla mamsen får på sig det en gång.;)

Men lilla mamsen kan kanske vifta bort flugorna/bromsarna på magen lättare än vad hästarna kan?:cool:

Immer
 
Sv: Hjorthornsolja!

Jadå, det luktar apa. Men det fungerar mot de där äckliga gråpågarna (blinningarna).
Jag använder det på mina hästar, men bara på de ställen som solen inte kommer åt - dvs under magen.

Immer
 
Sv: Hjorthornsolja!

Hej!
Tack för svaren! Alltså det var vad jag sa till min mamma med; att kan vi sätta det på min bebis så kan det inte vara alltför farligt. Jag har verkligen provat allt på honom & det enda effektiva tål han inte för det är för kemiskt. Så jag blev rekommenderad denna olja & tänkte prova, såg sedan här att den kunde vara cancerframkallande så användningen har ju varit löjligt liten. Jag duttar endast på lite på problemområdena, dvs under magen & runt skapet.

Vet ärligt talat inte vad jag ska göra om detta inte funkar! Switchen klarar han, men den minskar endast antalet fästingar. Av fästingbetten blir det en femkronas stora bett redan när de precis bitit, & extrema bullar av alla andra insekter. Hemma så tål han inte knotten alls utan blir kraftigt uppsvälld runt skapet & varar massor. Det hela har gått att lindra med den feta "hästsalvan" som luktar kära, men den bränner oxå om han skulle ligga med skapet upp i solen hela dan. Men allt jag provat måste sättas på minst 3 ggr/dag för att det ska ge nån effekt alls. Så jag hoppas denna olja kan hjälpa honom från att behöva stå hela dagarna i björkslyet & sen bli galen när en människa kommer ut som kan klia honom.

I vilket fall så eftersom jag var orolig att det var cancerframkallande har användingen på hästarna varit liten, mamma har ju badat i det.. Vilket efter mina strikta regler av hur det skulle användas gjorde min kära mor väldigt rädd.:o

Oj nu blev det en lång luddig förklaring! Som vanligt för mig! :D Ursäkta!:bow::bow:
 
Sv: Hjorthornsolja!

Hjorthornsolja gav tyv'ärr NOLL effekt här mot bromsen, men hoppas du har bättre tur.

Ang hur skydda om det inte hjälper så jag använder Helosan sol (går säkert lika bra med vanlig helosan med) på skap/juver och liknande. Det sitter 'kvar' betydligt bättre än tjärsalvan som ju blir rinnig i sol, och dessutom så helosanet 'kokar' inte i solen. KLetar på ett rejält lager och då är inte insekterna där.

I övrigt letar jag fortfarande efter det ultimata insektsmedlet och kör med lite olika sålänge. Samt flugtäcken med hals och magplatta och flughuvor. Gör STOR skillnad, både hur irriterade de är, och ffa hur biten överkänsliga fullblodet (som också får stora bulor av minsta bett) blir.

Bromsen är det bara installning som hjälper emot tyvärr.
 
Sv: Hjorthornsolja!

Något annat som funkar väldigt bra är Beckolja, den är också kladdig och ska väl inte vara där solen kommer åt mycket. Men häller man det i en sprayflaska och sprayar på långt avstånd så blir det väldigt tunnt, det borde väl funka om de inte ska gå i gassande sol hela dagen?
Men jag har inte hört något om att den ska vara farlig på något sätt, det är nog mest tjära i tror jag. Den luktar inte så gott men det är så man kan stå ut :D
Det funkar iaf bäst av allt jag har provat mot blinningar och bromsar, de vill inte vara nära :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 971
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp