hjortron och åkerbär

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag och döttrarna började prata om idag att kanske - om smittläge och sånt tillåter - ta oss norrut i landet i sommar med ett delmål att lyckas plocka lite hjortron och åkerbär.
Ett par funderingar bara...
Först - är det som jag hoppas, att de är plockmogna vid samma tid på sommaren? Om de växer på ungefär samma breddgrad.
Och vidare, hur sjutton bär man sig åt för att hitta ställen att plocka hjortron och åkerbär (jag vet att de har skilda växtplatser...) på platser där man aldrig varit?
Jag har aldrig satt en fot på en hjortronmyr och jag plockade åkerbär intill Kalixälven, intill min mors föräldrahem för bortåt 40 år sedan. Det är den erfarenhet jag har...
 
Jag har åkt till svenska fjällen nästan varje år de senaste 15 åren och lyckats plocka en liten kåsa hjortron en gång, så du behöver göra din research ordentligt (vilket jag antar att du gör nu)

Åkerbärbuskar kan man köpa på plantagen.
 
Hjortron liksom alla vilda bär är nyckfulla och oförutsägbara. En frostnatt kan förstöra hela årets blomning, och de är mycket känsliga för torka. Även om du skulle få tips om en bra plats är det tyvärr inte alls säkert att det blir bär där, särskilt inte nu med klimatförändringar som sabbar för våra ekosystem.
 
Hjortron trivs ju som sagt på myrmark och de växer inte bara i fjällmiljö. Vi plockar även här nere i mellersta Sverige. Men min sambo har varit åt Gävle trakten något år och plockade en full hink med hjortron 😅 Så gäller att man vet om ett bra ställe sen är de bara att plocka. Hans rekommendation är att se till att man är skyddad mot mygg!
 
I somras såg jag hjortronblad på vägen upp till Städjan vid en anlagd grillplats Nära en liten tjärn. mer säger jag inte :)
 
Hjortron är svårt! Åkte två timmar till ett ställe som skulle vara bra i somras, och hittade två hjortron typ.
Sedan var vi uppe i Vilhelmina/Dorotea-trakten i mitten på augusti och där fanns det hjortron så att vi kunde plocka en hel del. Det var dock enbart möjligt att ta sig till med fyrhjuling typ, och vi hade tur som bodde hos vänner som hade varit och kikat nästan varje dag tills de blev mogna.
Man får nog höra sig för ordentligt kring området där man tänkt åka, för säsongen är väldigt kort vad jag förstår.
Åkerbär har jag aldrig ens sett, men däremot ätit. Det hade varit kul att plocka!
 
Hjortron kan man plocka i Småland så det behöver man inte åka norrut för att hitta :D
Åkerbär vet jag inte ens vad det är :o
 
Vi hittade åkerbär i slutet av sommaren, vi fick gå ut mitt i skogen i sly, myrmark och diken.
Fick en hink med bara botten täckt, det gör jag inte om 😂
 
Jag och döttrarna började prata om idag att kanske - om smittläge och sånt tillåter - ta oss norrut i landet i sommar med ett delmål att lyckas plocka lite hjortron och åkerbär.
Ett par funderingar bara...
Först - är det som jag hoppas, att de är plockmogna vid samma tid på sommaren? Om de växer på ungefär samma breddgrad.
Och vidare, hur sjutton bär man sig åt för att hitta ställen att plocka hjortron och åkerbär (jag vet att de har skilda växtplatser...) på platser där man aldrig varit?
Jag har aldrig satt en fot på en hjortronmyr och jag plockade åkerbär intill Kalixälven, intill min mors föräldrahem för bortåt 40 år sedan. Det är den erfarenhet jag har...

åkerbär hittas på gränsen mellan strand och skog, i diken och andra gränsland som är lagom fuktiga. Vi har mängder i vår fårhage (som fåren glatt äter 😅)

Bäst är att fråga någon lokalbo och hoppas de vill dela med sig. Det tar tid att hitta bra ställen själv om man inte har väldigt tur. Speciellt bra hjortronställen är folk rädda om.
 
Bor breddgraden mitt mellan Stockholm och Gävle och fyllde kylskåpet med hjortron i somras. Det såg inte så mycket ut på myren men det blev en del ändå. Men det tog tre försök på samma ställe innan dom mognat till ordentligt.

Jag åker bara ut i skogen och tittar påt ungefär vart det finns myr med lite träd och inte så mycket gräs. Gräsiga myrar är lönlösa.
Mitt på myren brukar heller inte finnas så mycket utan det ska vara lite i kanten sådär. Iaf häromkring.

Så mycket mer tips än så kan jag inte ge. Känns svårt att kunna tima in dom rätt om man inte är på samma ställe ett tag och håller koll. Sen mognar dom över och försvinner på en helg.
 
Hjortron finns som sagt redan i mellansverige, det gäller bara att hitta rätt myrar och att det har varit rätt väder för hjortron, vi fick bara pyttelite i år, andra år har vi kunnat plocka hinkvis.
 
Vi har en trevlig hjortronmyr här bredvid mig, i norra östergötland.

Vissa år hittar man flera liter, andra år bara blasten. Tranbär finns det varje år.

Men att det finns hjortron att plocka på närmare håll, innebär väl inte att man inte kan/ska åka på en trevlig semesterresa för att plocka hjortron? Givet smittläge då.

Det är vackert och trevligt att resa genom Sverige. Det finns alltid mycket att se, och göra, både i naturen och annat.

Vi brukar åka till fjällen för att fiska fjällfisk som röding och öring, vandra lite grann, och kanske plocka några hjortron, under förutsättning att vi får tag i djurvakter.

Jag säger som någon gjorde tidigare: planera noga. Fundera över vilka områden längre norröver som känns mest intressanta för annat än hjortron, och ta reda på bra hjortronställen i dessa områden.

Innan avresan, kontakta turistbyrån i områdena, för att kolla om det "blir några hjortron i år", och åk till ett av ställena där det blev hjortron.

Eller åk till det mest intressanta stället för"allmän semester" i närheten av där hjortron kanske borde finnas, och gör en avstickare på en dag för hjortronplockning, när ni fått hjälp av lokalbefolkning med lämpligt ställe.

Men frågan är ändå, om man nu måste planera för ledighet, och annat, så mognar ju hjortronen vid så olika tider beroende på vädret, så det kan bli ett uns marigt.

Åkerbär har jag aldrig plockat vilda. Bara odlade i trädgården.
 
Tack för alla svar!
Att plocka bären är bara ett av målen med resan. (döttrarna vill gå lite i fjällen och i övrigt "komma hemifrån"... Och om vi orkar kanske vi drar oss ända upp till min mammas föräldrahem i Kalix.) Och även om det finns hjortron i Småland - jag har aldrig sett några där jag bor - så är det förmodligen lättare att hitta hjortronmyrar när vi ändå är ute och far.
Och, hjortronen är nog de minst viktiga att hitta egentligen, det finns ju hjortronsylt att köpa. Men jag har aldrig sett åkerbärssylt i nån affär. (finns kanske i nån webshop, men osäkert då om det är odlade eller vildväxande. Och det är de vildväxande jag vill åt, för det är verkligen skillnad på smak)
Åkerbär vet jag inte ens vad det är
Den virtuella floran: Rubus arcticus L. - Åkerbär (nrm.se)
De smakar väldigt gott. Och mycket smak! :d Ljuvligt!
åkerbär hittas på gränsen mellan strand och skog, i diken och andra gränsland som är lagom fuktiga.
Tack för bra tips!
 
Vi har tur. Ute på udden där familjens sommarstuga bor håller min far rent från sly varje år och där växer det MASSOR med åkerbär. Mor brukar plocka sisådär tio liter per år i alla fall.
Men jag säger inte var det är. :angel: :D
//Skotten som alltid har åkerbär i frysen.
 
Vi har tur. Ute på udden där familjens sommarstuga bor håller min far rent från sly varje år och där växer det MASSOR med åkerbär. Mor brukar plocka sisådär tio liter per år i alla fall.
Men jag säger inte var det är. :angel: :D
//Skotten som alltid har åkerbär i frysen.
:laugh: Jag kanske kan muta dig när det närmar sig? :p

(Jag hade varit nöjd med en liten burk sylt, saknar det allra mest vid jul då vi brukade äta mandelmusslor med grädde och åkerbärssylt som efterrätt på julafton, medan min mamma levde... Nu får jag inte tag på varken bär eller sylt)
 
:laugh: Jag kanske kan muta dig när det närmar sig? :p

(Jag hade varit nöjd med en liten burk sylt, saknar det allra mest vid jul då vi brukade äta mandelmusslor med grädde och åkerbärssylt som efterrätt på julafton, medan min mamma levde... Nu får jag inte tag på varken bär eller sylt)
Meeen! Alltså, på riktigt. Hit me up om ni inte hittar åkerbär, det är klart att vi ska se till att ni får sylt i alla fall. :heart Eller råfrusna bär så att ni får koka egen. Jag tror dessvärre inte att vår sommarstuga är ett särskilt spännande resmål. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp