hjortron och åkerbär

Puttar upp min gamla tråd med en fråga.
Ungefär när bör man åka uppåt om man vill plocka åkerbär?
Både jag och ena dottern är timanställda över sommaren och behöver veta vilken vecka vi ska undvika att boka in oss på jobb...
 
Rubus Arcticus på gång :love:
20210606_142823.jpg
 
Puttar upp min gamla tråd med en fråga.
Ungefär när bör man åka uppåt om man vill plocka åkerbär?
Både jag och ena dottern är timanställda över sommaren och behöver veta vilken vecka vi ska undvika att boka in oss på jobb...
De odlade är annars verkligen helt ok. Och har då fördelen att vara både lättåtkomliga och ha lång skördetid.
 
De odlade är annars verkligen helt ok. Och har då fördelen att vara både lättåtkomliga och ha lång skördetid.
Odlade åkerbär är inte samma sak. Det ska vara äkta vara...
Jag har alltså ätit både och. Och precis som det är skillnad på vilda och tama hallon är det skillnad mellan vilda och tama åkerbär.
Utöver det faktum att de tama åkerbären inte trivs hos mig, det är för torrt här. Jag har provat.
Hur lång tid tar det från att de blommar tills det finns mogna bär?
 
Jag har alltså ätit både och. Och precis som det är skillnad på vilda och tama hallon är det skillnad mellan vilda och tama åkerbär.
Utöver det faktum att de tama åkerbären inte trivs hos mig, det är för torrt här. Jag har provat.

Hur lång tid tar det från att de blommar tills det finns mogna bär?
Vet du om de tama var allåkerbär eller åkerbär? Jag planterade allåkerbär ifjol och blev definitivt besviken på hur olikt åkerbär det smakade. Mycket tamare. Så i år köpte jag ett par åkerbärsplantor som jag hittade och är mycket nyfiken på hur pass nära de vilda som de hamnar i smak. Återstår att se!
 
De brukar vara mogna i augusti ungefär. Jag brukar äta några enstaka varje år som jag hittar i beteshagarna om inte hästarna hunnit före. Krångliga att plocka och rensa men goda!
 
Angående hjortron så brukar det vara så att helg ett är typ 10% mogna, men man ser massor med kart. Helg två är det helt galet med bär. Helg tre är det mesta övermoget, men man kan finna fickor där de mognat senare. Mitten på juli brukar det peaka ett normalår i Ovansiljan.
Så det är ett ögonblicksspektakel att plocka hjortron.


Förra helgen fanns det dock inga blommor alls på våra hjortronmyrar.
/18kg hjortronsylt 2020.
 
Jag har en hjortronmyr i Værmland dær jag plockat ganska mycket bær alla år utom torrsommaren 2018. Dær børjar dom morgna så smått redan 10 juli om sommaren ær varm, och sen mognar dom efter hand i några veckor. Det lønar sig att åka dit typ 3 gånger och plocka de som ær mogna. Jag væxte upp några mil från Ø-vik och dær mognar hjortronen i slutet av juli. Dær ær det mycket større risk før att det ær frost nær de blommar och sådana år finns det bara lite grann på stællen som halvvægs nere i diken och i skogkanten dær det varit ngt varmare.
 
Här blommar åkerbärsblom i mängder i år. Lite överallt.
Tyvärr innebär det inte att det blir bär av dom.
Tycker att åkerbär överlag är extremt svårt att hitta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp