Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W

Trådstartare
Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att läsa vad hon själv säger.

Nu är jag mörkrädd! :mad:

Jag vet inte hur mycket man får kopiera in och så, men provar.

Reportern åker till Strassers 'hoof clinic' i Tyskland. Det som möter henne är 14 hästar & ponnyer som alla ligger ner, och inte reser sig ens när en främmande kommer för att hälsa. reportern anser inte att någon av hästarna verkar vara i speciellt bra kondition eller må speciellt bra.

Första frågan till S är varför alla hästarna ligger ner?
Strasser svarar (citerar ordagrant för att inte felöversätta):
because their feet are sore. They worry when they're in the field that they might stand on a stone, so they lie down. They only move aropund when they're in the barn on the rubber matting.

Reportern påpekar att de ju inte äter någonting heller?
Strasser svarar: No, they'll eat when they come in. They have plenty of hay.

Sen frågar reportern vad som skiljer strassers metod från annan barfotaverkning. De flesta vet väl vad Strasser gåt ut på men drar det snabbt, hästarna ute dygnet om, hovarna ska blötas i vatten varje dag, inga täcken och verkade enligt strassers metod, trakthöjd på ca 3,5 cm, 30 graders hovvinkel, coffin bone (hovben?) parallellt med marken. Och att alla hästar trimmas på samma sätt, inga individuella undantag, precis som i det vilda (där hon anser att alla hästars hovar ser exakt likadana ut). Hon påpekar också att i hennes mening har alla skodda hästar deformerade hovar som leder till muskelproblem, problem med gångarterna och smärta.

reportern ber henne berätta om hästarna på gården.
Strasser svarar: 7 are patients and 7 are mine - horses who have been left with me when their owners have given up on them. My patient mainly suffer from either laminitis (fång, min översättning) or navicular (strålbenshälta, min övers)
Förklarar sen lite vad hon gör med dem, och att om de har för ont för att stå så verkar hon dem när de ligger ner.

Reporten frågar varför Strasser aldrig använder smärtstillande.
Strasser svarar att i det vilda har hästarna inget smärtstillande att tillgå, att hästarna måste känna smärtan för att läkningsprocessen ska börja. Och att hästen pga smärtan gör precis så mycket/lite som krävs för att läkning ska ske. Och att de inte vill ha hästarna springandes runt på ömma hovar, men har de oont gör de inte det utan är lugna. Strasser anser också att 'chemical drugs' gör fruktansvärda saker med hästens inre organ. Men att hon använder homeopatiskt smärtstillande i de riktigt svåra fallen, men bara om hästen förlorar intresset för att äta, då är det riktigt illa.

Reportern tycker att vissa skulle anse att det i det läget är humanare att avliva hästen än att då börja ge smärtstillande?
Strasser svarar (här hoppade jag till):
Who am I to decide if a horse should live or not? If the horse is stll interersted in his surroundings then I belive he should live. I have never put a horse down,
If a horse who has stopped eating start again once he is given pain relief then he still wants to go on. I won't give up on him.

Sen kommer ett långt svar på att Strassers metod är hårt kritiserad i England av djurskyddsorganisationerna och flera fall gått till domstol. Och undrar vad Strasser har att säga om det.
Strasser svarar ett långt svar där hon bland annat påpekar att fullblodsgaloppörer minsann inte har ett naturligt liv och tänk vilken effekt det måste ha på dem. Och de flesta inser inte hur skadade hästar är. Och att djurskyddsorganisationerna helt enkelt inte vill ge hästarna tid att ställa om till det naturliga sättet att leva, utan tycker det är djurplågeri på vägen dit.
Och säger sist: As for the court cases, how can a judge stop us when all we are doing is allowing the horse the freedom to live as naturer intended?

Sen är det lite anra frågor som jag inte anser var så relevanta, Strasser svarar emot sig själv lite men låter mest som en politiker ;)

Sen frågar reportern om det är sant att verkningen orsakar blödningar och att Strasser verkar i levande vävnad (live tissue)?

Strasser svarar: Yes, this is sometimes unaviodable. If the hooves are very deformed, then the corium (live tissue) can be displaced and then it's caught during the trim. X-rays don't show soft tissue so we can't stop it happening. Och lägger på reporterns följdfråga till att nej de ger inte smärtstillande ens när det ovan händer.

/Alexandra - mår illa =/
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

BRA att du tog upp det här. Jag har inte tidigare vetat vad personer Strasser egentligen står för - bara att det finns en metod som kallas Strasser där allt ska vara så "naturligt" som möjligt.

Men här får man ju svart på vitt - Strasser tänker INTE på hästens bästa. Hon låter hästarna lida med berått mod enbart för att det ska vara "naturligt".

Skrämmande! Hoppas det här öppnar ögonen på folk som har anammat den här metoden!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Fy fan! (usäkta språket) men...:eek: :eek: :eek:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

hur ser det ut hos dem som fått hästar verkade enligt detta i Sverige?
någon med egna erfarenheter i ämnet?
låter ju helt klart makabert men frågan är varför hästägaren går med på det
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Men vad är det för (ursäkta språket) j*vla tant?!? :eek:
Henne borde man rycka tånaglarna på! :devil:
Människor som hon borde hålla sig till mjukisdjur och porslinsdockor!

Naturlighet i all ära, men INTE på bekostnad av hästens välmående!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det är inte så konstigt att barfota verkningen ses på med "icke blida" ögon när det kan gå till så här och vissa får för sig att alla verkar så där. :crazy:

/Renée, med två barfota hästar som aldrig i livet skulle verkas enligt Strasser.



Corminta
Jag har träffat en mor och dotter som hade fått sina hästar verkade enligt Strasser (de var med på en annan barfota kurs) och de hade skärt tills de blöda à la Strasser. Dock tyckte de så illa om sig själva efter första gången att de letade efter andra vägar (detta var i Sverige).
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

:eek: :eek: :eek: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Vad är det för förvirrade människor som tycker att hon gör rätt mot hästarna! De kan ju absolut inte tänka på vad som är bäst för hästarna. :cry:

/Lizzie
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

:eek:

Chockad.. Jag är inte så insatt i det här ämnet, MEN:
Det slår henne aldrig att människan för alltid har förstört chanserna för hästarna att leva vilt, som de gjorde för länge sen? Att hästen inte är gjord för att ridas på utan därför måste anpassas till vårat liv, med skor och allt vad det innebär. Det är väl klart att vi ska eftersträva ett så naturligt liv som möjligt för våra pållar, men det behöver ju inte gå till överdrift. Det fanns väl knappast asfalt där hästarna gick i det vilda? Sen att vissa hästar klarar av att gå barfota är väl bara bra, men tänker hon inte på att en vildhäst är långt ifrån samma häst som våra tamhästar? Jag menar; HUR många vildhästar RIDS?

Räknar hon kallt med att de hästarna bli fungerande ridhästar när de inte ens kan stå upp i hagen?

Chockad, chockad, chockad.

Sen så tycker jag också att sko-utvecklingen inte går mycket framåt; det har inte hänt mycket med skorna sen hästarna började skos, på medeltiden? Men bara för det behöver man ju inte plåga häststackarna.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

En tanke bara...
Alternativet för dessa hästar är förmodligen slakt pga kronisk fång och strålbenshälta? Strasser vet att hon kan bota dem.

Vore roligt att få fakta kring rehabiliteringen. Dvs hur många hästar blir återställda och hur låg tid tar det.

Vem kan mäta smärta? Vad är två veckor av ett helt hästliv?
Andra förespråkar boxvila i månader för olika åkommer, vilken häst lider mest? Psykiskt och fysiskt.

Jag har ingen fakta att komma med men man bör fundera lite. Varför skulle Strasser öht ta emot en reporter om hon inte trodde det hon gör fungerar. Om hon är en djurplågare av stort mått varför har hon då möjlighet att driva sin verksamhet vidare? Varför har inte myndigheter i Tyskland stängt hennes klinik?

Det skrivna ordet kan tolkas, förvrängas och läsas med färgade glasögon.

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Varför hästägare 'går med på det' tror jag det är ett ganska enkelt svar på: De tror/anser det är det bästa för hästen.

Notera att Strassers patienter led av ffa fång eller strålbenshälta. Båda diagnoser där det finns en ganska tydlig gräns för vad den traditionella veterinärmedicinen kan göra. Och för många djurägare så om det kommer någon som lovar guld och gröna skogar, som kan göra din häst som veterinärerna gett upp om frisk igen, så vill nog varenda hästägare gärna tro på det. Och vissa går att övertala om att det är helt i sin ordning att hästen mår pest under tiden, för den kommer ju bli bra sen, och alternativet är ju att ta bort.

Det går att övertyga folk om det mesta om du bara lägger fram det rätt.

Jag läste om en fånghäst verkad enligt strasser, en svensk alltså, för några år sen. Ägarna var superglada och ansåg det var en solskenshistoria för hästen blev återställd. JAG började gråta när jag läste, för visst blev hästen bättre, men det den fick utstå under året av konvalescent fick mig att börja gråta.

Men det är ju olika hur man ser på det där lidandet. Jag vet personer i min absoluta närhet (läs: pappa) som aldrig någonsin skulle vilja se ett djur lida i onödan, men som har otroligt svårt att släppa taget och inse att det går inte längre nu. T ex så fick gammelponnyn fång, och när jag var dit var han riktigt, riktigt dålig. Jag påtalade för pappa att 'för fan, du måste ta bort honom nu!' och pappa tyckte 'men medicinkuren är inte slut än, den kanske hjälper?'. Det är alltså inget elakt eller någon vilja att se djuret lida som ligger bakom, men han har bara så otroligt svårt att släppa taget och fatta beslutet, och vill så gärna att t ex medicinen ska hjälpa. Och han hade i det fallet inte heller KUNSKAPEN som krävdes för att inse att det här är bortom all hjälp. Utan han gick ju på vad veterinären sagt, att hästen skulle ha medicin i X dagar, stå på box, skos med sjukbeslag samt banta. Och pappa gjorde allt det till punkt och pricka, bara lite FÖR mycket punkt och pricka. (Hästen togs bort dagen efter att jag var där och ryade i, sulan buktade ut och hovbenet var så sänkt att det var påväg igenom på bägge fram. )
Nu lyssnade ju pappa direkt på vad jag sa, och hade vet varit ut och sett hur det stod till med hästen hade pappa såklart lyssnat och tagit bort. Men han hade inte kunskapen att själv inse att 'det här går åt helvete'. Och hade det då istället för mig kommit en strasserdåre och sagt att 'ja men visst kan vi rädda den här hästen!' så hade ju pappa svalt det med hull och hår, iaf ett tag (tillslut inser ju pappa med att det inte går, när hästen lagt sig och blivit liggande hade pappa satt stopp, men)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W:

Så sant så :bow:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag tog med artikeln eftersom det är en av få där frågorna INTE är speciellt vinklade. Dvs det framgår inte speciellt tydligt vad reportern själv anser i formen av frågorna, utan de är rätt neutralt ställda, även de mer kritiska.

Ang återställda etc så svarar Strasser på frågan om vad som händer sen med hästarna som kommer till henne:

They recover and go home. altough this often takes a while. Many of them go back to being ridden and live a happy life.


På frågan hur lång tid det tar för de som inte behöver intensivvård att återgå i arbete svarar S:

It depends on the state of their hoof. If they are a pretty good shape to start with they can be ridden immeditley.

Senpratar de om hovbölder, om att Strasserverkade hästar ofta får upprepade hovbölder. Strasser menar att hovbölderna kommer av att hovarana är skadade (av den föregående verkningen/skoningen) och att hovbölderna är kroppens sätt att reparera hovarna. Inget smärtstillande ges.

Sen svarar S på frågan om alla hästar kan räddas:
I believe every horse can be helped by my methods because more often than not the horses recover. -klipp- It's true that a lot of people comes to us as a last resort - but that doesent make it wrong. The owner needs good information so that they can make an informed choice about whats best, and thats often lacking.

Ang djurskydd så finns det ju ett otal fall där man 'tar' att en hät har ont/inte mår bra/får stå på boxvila t ex för att bli bra. Men det som kiljer är ju att inom trad veterinärmedicin så handlar det om att hästen ska vara så smärtfri och må så bra som möjligt. Och är smärtan för stor t ex, så är det inte förenligt med djurskyddet att låta hästen fortsätta.

Min valack fick ett spiktramp på sämsta tänkbara ställe. Chockade på PC och fick infektion. Det var hela tiden en balansgång mellan oddsen att bli bra och hur hästen mådde. Vid ett tillfälle la han sig och var inte intresserad av varken mat eller vatten. Han fick 24 h att ställa sig av veterinären, annars var det över och nödslakt. Jag har ALDRIG gråtit så himla mycket i hela mitt liv som när han låg där och jag såg ljuset slockna i ögonen och hur han gav upp. I elfte timmen bokstavligt talat när jag var påväg att ringa nödslakten så ställde hans ig, skakade på sig och började äta. Men jag hade aldrig någonsin varken för mig själv eller någon annan kunnat försvara att ha honom liggandes där någon längre stund, ens om han börjat äta om han fått smärtstillande.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Hittade artikeln om den svenska hästen med fång,d en som blev återställd men där det gjorde mig väldigt ont att läsa hur den haft det under tiden den blev återställd: http://hem.bredband.net/b271765/ovrigt/fang.html

Klipper ut valda delar, den är lååång:

Fång
Författaren, Knut Carlqvist, är från Gotland och välkänd i distanskretsar
VETERINÄRMEDICIN

Dr vet med Hiltrud Strasser

A Lifetime of Soundness, 1998, ISBN 0-9685988-0-3

Shoeing: a Necessary Evil?, 1999, ISBN 0-9685988-2-X

En natt i maj travade ungstoet, Askungen, illa. Vi tog in henne. Pulsen var normal men hon var varm i kotorna, leden strax över hoven, på alla fyra. Nästa morgon hade hon ont. Hon stod darrande med bakbenen under kroppen för att avlasta frambenen som hölls framåtsträckta. Benen var varma och svullna och hon förmådde med möda att ta sig till vattenhinken.

Fång, sade veterinären och gav henne en injektion. Kommer hon att repa sig? Veterinären ryckte på axlarna. Det är möjligt.

Vi fick förhållningsorder: av med skorna och boxvila på mjukt underlag. Svält ut henne med halm, inte ett grönt strå. Så snart hon kan gå igen, slå på hårdgummiskor.

Vi lydde, bortsett från att vi struntade i sjukbeslag, nya skor. När chocken släppte började vi ringa runt. En expert på Ultuna förklarade att hovbenssänkning av allt att döma ägt rum redan första natten. Hovarna var permanent skadade. Tävla i distans? sade han. Glöm det. I bästa fall kan ni ha henne i avel. ATG-veterinären ansåg att vi borde ha satt in blodförtunnande redan när de första symtomen visade sig. Varma bandage för att få igång genomblödningen. Det låter rimligt. Men tåget hade gått och man gräver inte ner en unghäst som man investerat fem år i.

-klipp-

Farmakologi i all ära, men vi ställde oss den aristoteliska frågan: Varför fick Askungen fång? Hur kan en häst dö av att leva i sitt naturliga habitat? Våra hästar rörde sig över sex hektar skog och vall dygnet om.

-klipp-

Efter en vecka travade Askungen på gräs och bockade av glädje. Efter fem veckor kom återfallet. Plötsligt kunde hon inte stödja på vänster bakhov. Sulan hade spruckit framme i tån och ut vällde vit köttig vävnad. Sedan släppte sulan på höger framhov. Hon hade svåra smärtor och hög puls, stod i fångställning när hon inte låg. Kronisk fång, sade veterinären, dags att ta bort henne. Vår skotske veterinär Jim Kerr slog bort det, det var inget återfall utan sviter av det första angreppet. Död vävnad stöts bort.

-klipp-


Fång är i hästfolks mun ett samlingsbegrepp och kronisk fång en beteckning på likartade symtom som återkommer efter en tid. Kronisk fång är mindre en veterinär- än en praktisk bedömning: hur länge ska hästen (och hästägaren) lida?

"Ser hon ut som hon vill dö?" undrade Jim Kerr. "Se bara till att hålla henne utom synhåll från djurvännerna."

Först då gav jag mig ut på nätet. Via en dam i Florida fick jag tips om Dr Hiltrud Strasser på Hufklinik i Tübingen, söder om Stuttgart. Paracelsus anser att människors sjukdomar beror på människohållningen. Dr Strasser anser att tamhästens sjukdomar beror på hästhållningen.

-klipp-.

Till Strassers klinik anländer hästar med hovproblem, hältor av alla slag och fång i alla stadier, inklusive hovbenspenetration. De flesta skulle i Sverige gått raka vägen till slakt. Gemensamt för alla dessa hästar var deformerade hovar.

-klipp-

Vi hade tyckt att Askungen hade fina hovar. Med Strassers handbok i handen upptäckte vi sammanväxningen i trakterna. Hon hade utvecklat klackar som tryckte hovbenet framåt mot hovväggen med motsvarande ökad belastning på lamellskiktet. Främre hovväggens vinkel mot markplanet är normalt ca 45 grader. Hon hade 60 graders vinkel. När lamellskiktet kollapsade sjönk hovbenet ner mot sulan med spetsen just mot månskäran i tån, där sulan lossnade efter fem veckor.

De där hovarna hade flaggat för fång i ett års tid.

-klipp-

Ett sympatiskt drag hos Dr Strasser är att hon inte ser sig som den första som upptäckt farorna med hästskor och hästhållning. Hon har inventerat litteraturen.

-klipp-

Alltså tog vi skorna också av gammelstoet, Aska. Det fick två effekter. Hon slutade snubbla. Och från att ha varit kalla blev ben och hovar varma. Först trodde vi det var något fel på henne, men det visade sig att hästar normalt har varma hovar. Skor man dem sjunker temperaturen i benen, något man upptäcker om man fotograferar med värmekamera. Skodda hästar har inga ben. Och därmed också nedsatt känsel. Det var därför hon hade snubblat.

Askungen är nu återställd och rids på milslånga turer, trots att hon drabbades av vad som på fackspråk kallas grad 4-fång och borde ha varit invalid. Det tog ett år med sulavlossning och abscesser från det inre av hoven. Vi följde Dr Strassers anvisningar. Inte boxvila utan fri rörelse dygnet om. Inte mjukt utan hårt underlag (steniga marker). Inga sjukbeslag som hindrar hovmekanismen. Ingen medicinering, eftersom metabolismen är störd som den är. Det som krävde tid och eftertanke var att för hand återställa hovens naturliga form genom att stegvis verka ner trakterna, skära bort de övervikta hörnstöden och justera hovvinkeln till 45 graders lutning.

(mitt tillägg - Strasser brukar inte rekommendera gradvis verkning utan radikal sådan i ett steg, eller så få teg som är möjligt, eftersom hon anser att gradvis förändring drar ut sjukdomförloppet. /Alex)

Dr Strasser har sina fånghästar på bete. Med korrekta hovar får de inte återfall.

Askungen var genetiskt disponerad för Turkmenistans magra beten och hade just slutat växa. Hennes kontrakterade hovar var givna målorgan vid störningar i metabolismen. Med en annan genetisk disposition hade hon i stället drabbats av strålbenshälta.

KNUT CARLQVIST

Niclas Johansson-Hjortvid 2004-07-03
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag mår illa, det måste vara en sjuk människa som håller på med det här!
Vem vill orsaka sina djur sådan smärta.

Sadistiska handligar, MKT naturligt att hästarna bara går på gummimattor i naturen...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

MDusty skrev:
Men vad är det för (ursäkta språket) j*vla tant?!? :eek:
Henne borde man rycka tånaglarna på! :devil:
Människor som hon borde hålla sig till mjukisdjur och porslinsdockor!

Naturlighet i all ära, men INTE på bekostnad av hästens välmående!


kunde inte ha sagt det bättre själv :bow: :bow:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

När man läser sånt här så känns det som att man aldrig kommer att våga skaffa häst då det känns som att allt man gör med hästen är fel. Hur får man tag i en bra hovslagare som vet vad han/hon gör? Kan man lita på sin hovslagare eller veterinär? Nej usch, jag kommer nog aldrig våga skaffa egen häst, är alldeles för rädd för att göra den illa genom fel behandlingar...

När jag läste ditt första inlägg så blev jag illamående, men när jag läste det andra (om askungen, blev illa berörd här också) så funderade jag på en sak: varför ser man inte till att detta inte kan hända från början? Vad kan man göra för att inte fång ska uppstå? Beror det på hovarna eller fodret.
MYCKET FUNDERSAM OCH RÄDD FÖR ATT BLI HÄSTÄGARE!
Jag dravlar en massa men jag hoppas ni förstå vad jag menar...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nej men alltså vad ÄR detta?! Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan låta NÅGON levande varelse LIDA så länge bara för att man själv så gärna vill ha den frisk?! :mad: :cry: :mad:

Det måste ju ha gjort så FRUTKANSVÄRT ont på den stackaren att det inte finns att beskriva med ord! :cry:

Usch, åter USCH för sådant folk.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

I mitt hästägande så strävar jag efter att hästen ska ha ett friskt, glatt och smärtfritt liv samt så naturligt som är möjligt förståss.
Med naturligt menar jag ute i tillräckligt stora hagar, hästkompisar att umgås med och tillräckligt och bra med skötsel och foder. Jag vill hantera henne på ett så "naturligt" sätt som möjligt, så mycket utan våld och tvång det bara går.

Men visst, leva "naturligt" i all ära, men blir hästen väldigt öm av att gå barfota inte fanken tar jag av den skorna då.
Hade min häst fått fång som inte gått att bota så pass att hon kunnat leva symptomsfritt och samtidigt leva livet som hon bör, hade hennes liv varit ändat, jag ser henne inte lida.
Ok att hon går på smärtstillande i ett par dagar under läkning (om man VET att skadan kommer läka och hon kommer kunna gå helt smärtfri sen) men jag vill heller inte se henne leva på smärtstillande. Då har hon ju ont egentligen och jag har ansvar att se till att hon slipper gå med smärta så väl psykiskt som fysiskt.
Jag har tagit på mig ansvaret när jag köpte henne och jag tänker stå fast vid det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag visste inte heller riktigt vad Strassers metoder går ut på, men det här gör mig fullständigt mållös........:eek: :eek:

Jag skulle ALDRIG låta min strålbenshalta häst genomlida något så hemskt! Den dagen han inte kan gå i hagen utan att ha ont får han vandra vidare till de gröna ängarna....
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 828
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
838
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 646
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp