Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*KL*

Ang proteinöverskott förresten, de flesta hästars hovar borde falla sönder i dess beståndsdelar på bete då.. Och mina 'stackare' borde ha så kass hovkvalitet att jag fick tejpa fast skorna med silvertejp på de rester som var kvar av hovarna.

Av någon underlig anledning (iofs har jag alltid hävdat att det växer knark i hagarna) så trots att mina står på 'proteinöverskott' året om, så har de ypperlig hovkvalitet, deras hovar växer som ogräs (och än värre på sommaren) och de är runda, glada och musklade. Inte för tunna pga viktnedgång, inte med stenhårda muskler.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nä jag har ingen siffra. Jag bara går på min erfarenhet över hur hästar ser ut utifrån vad de stoppar i sig när det inte finns analyser att tillgå. I våra trakter är analyser ganska ovanligt så man har fått lära sig läsa av individerna istället och använda sitt sunda förnuft i kombination med vetenskapen.

Än så länge har jag under ca tio år inte haft ett fel i mina tänkande och ändringar där det inte finns analys att tillgå utan där man bara tittat på hästen och givande foderstat. Är väl bäst att tillägga att jag kan inte se fullständigt mineralbrist -eller överskott.

Nån gång lär ju bli den första men jag tror inte det bli här. Jag har inte rått Tez till något jag har talat om mina tankar, sen vad hon gör är hennes beslut inte mina.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
Jag tycker det är dåligt, och jag hade tyckt det var lika dåligt om det för mig varit en okänd person som blivit påhoppad utan att få några som helst bra råd.

Men det är ju bara min åsikt om medmänsklighet, ska man ge kritik så bör man också ha åtgärd att komma med.


Ehh.
du tycks ha glömt att det var Tez1 själv som drog in sin häst som ett gott exempel och förespråkande för bra resultat och hästhållning ang. skötsel av hovar. Det var hon som snarare gick ut med att skoning var av ondo, och att vi som har skodda hästar som fungerar med dom, skulle alvarligt ifrågasätta hur förstörda våra hästar egentligen är, medans hennes häst, fick vara HÄST, och att vi allvarligt skulle ta oss en funderare på våra som inte får vara det (pga sina skor antar jag) .


Det jag sagt genom denna diskussion är att man kanske inte ska gå ut så hårt och förespråka saker som om det var allvärldens sanning, om man inte har oerhört torrt på fötterna.
Tez1 har inte bett om hjälp och råd någonstans i denna tråd - hon har förespråkat att som hennes häst lever och ser ut, är ett föredöme för barfota gång.

Flera personer har haft åtgärder att föreslå, dvs att hästen verkar se öm ut och ha väldigt lite hov kvar, och att en bra hovslagare skulle kunna åtgärda, att sista alternativet inte är att acceptera att skorna faller av, så vi skiter i dom, som enda humana lösning för hästen.... vad kallar du det om inte råd? Om än o-önskade råd helt klart.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

"Det jag sagt genom denna diskussion är att man kanske inte ska gå ut så hårt och förespråka saker som om det var allvärldens sanning, om man inte har oerhört torrt på fötterna."

Håller jag fullständigt med om, det finns gott om folk som gör så. Jag upplever och tolkar det dock inte så, men det kan ju bero på att jag känner personen och vet många tankar mer än ni här.


"Tez1 har inte bett om hjälp och råd någonstans i denna tråd - hon har förespråkat att som hennes häst lever och ser ut, är ett föredöme för barfota gång."

Ger man kritik så ska man i min värld kunna ge råd om bot eller bättring annars ska man va tyst, det gäller för allt och jag försöker verkligen leva så, misslyckas naturligtvis ibland!

Tez har ju inte bett om de påhopp som försikommit gällande hennes "megasjuka" häst heller, trots det har hon fått påhopp.

Kan man inte ge råd utan att blivit ombedd så ska man heller inte ge kritikt eller påhopp utan råd om man inte bett om det.

Är nog lite av en moralkärring.

Samtidigt så bör man förstå att som hästen lever idag så har han det SÅ mycket bättre än tidigare och mår så mycket bättre på alla vis mot vad han gjorde innan. (bortsett från vanliga sjukdomsfall eller skador som kan komma) hur man löste det, i detta fall med bl.a. Strasser och lösdrift.

Kortet var olyckligt i sammanhanget och hör INTE till vara sig hur hästen tränas eller sköts över lag.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
Ger man kritik så ska man i min värld kunna ge råd om bot eller bättring annars ska man va tyst, det gäller för allt och jag försöker verkligen leva så, misslyckas naturligtvis ibland!

Kan man inte ge råd utan att blivit ombedd så ska man heller inte ge kritikt eller påhopp utan råd om man inte bett om det.

De råd som getts har ignorerats.

sissu skrev:
Samtidigt så bör man förstå att som hästen lever idag så har han det SÅ mycket bättre än tidigare och mår så mycket bättre på alla vis mot vad han gjorde innan. (bortsett från vanliga sjukdomsfall eller skador som kan komma) hur man löste det, i detta fall med bl.a. Strasser och lösdrift.

Det väsentliga är inte hur hästen haft det innan, det är hur den har det nu. Nu må vara bättre än innan, men bättre än kasst betyder inte per automatik bra. Har hästen det bra idag? Bilderna tyder inte på det.

Jag tror säkert ni båda vill hästen allt väl - men helt uppenbart så har hemmablindheten slagit till, och det är otroligt ledsamt och frustrerande att se. Speciellt när det argumenterats om att vi med skodda, friska och välmående hästar minsann inte borde nöja oss med det, utan se om vi kan göra något ÄNNU bättre. Men åt andra hållet är det tydligen okej att stagnera och vägra ta till sig åsikter/synpunkter/råd och fakta?



Kortet var olyckligt i sammanhanget och hör INTE till vara sig hur hästen tränas eller sköts över lag

Så kameran ljuger dit allt det som påpekats, eller hur menar du? Eller menar di att hästen mår jättebra, sköts jättebra och ser jättebra ut trots hur den ser ut på kortet??

Nä jag har ingen siffra. Jag bara går på min erfarenhet över hur hästar ser ut utifrån vad de stoppar i sig när det inte finns analyser att tillgå. I våra trakter är analyser ganska ovanligt så man har fått lära sig läsa av individerna istället och använda sitt sunda förnuft i kombination med vetenskapen

Att analyser är ovanligt där ni bor är väl ingen anledning att skita i att göra en?
Och hur använder du dig av vetenskapen utan att ha det vetenskapen bygger på - analys av grovfodret?

Sen undrar jag såklart vilken vetenskap du stöder dig på ang ditt uttalande om proteinöverskott, när vetenskapen klart och tydligt visat att proteinöverskott från grovfoder i princip aldrig är ett problem?


Än så länge har jag under ca tio år inte haft ett fel i mina tänkande och ändringar där det inte finns analys att tillgå utan där man bara tittat på hästen och givande foderstat. Är väl bäst att tillägga att jag kan inte se fullständigt mineralbrist -eller överskott

Hur vet du att du inte haft fel om du inte haft analys? Vad har du för röntgensyn som kan se det ingen annan kan se? (Ta patent på den!). Eftersom du tydligen kan se viss mineralobalans.

Vad gör att du inte tar analys? Även om man anser sig kunna det hela så vad finns det för anledning att inte både förenkla och kontrollera?

Jag fodrad efter ögat i många år och ansåg mig inte ha minsta problem. Mina hästar såg runda, välmående och friska ut. När jag började analysera och utgå från den insåg jag inte bara skillnaden mellan bra och perfekt, utan insåg också att ögat har sina begränsningar och det är och förblir alltid saker inte ögat kan se. Och utan analys kan du aldrig säga om foderstaten är i balans eller ej.

Proteinöverskottet på betet förresten, vad gör du åt det?

Ärligt allihop. Jag har sätt värre hästar än Tez visas av "kända" namn här på buke och har de blivit påhoppade på detta vis? Nu råkar det vara en okänd hästägare som valt att verka Strasser som EN åtgärd och som vågar gå sin egna väg för att komma till förbättring och som råkar visa ett kort där hästen var sjuk och utifrån det beter ni er som om ägaren inte borde äga en häst överhuvudtaget.

'Alla andra gör..', 'Det finns minsann andra som är ännu värre..' trodde jag var argument som inte ens fungerade på föräldrarna när man var mindre, och än mindre fungerar i den vuxna världen när det som är i kläm är en hästs välmående? Det är Tez häst som diskuteras och det är Tez häst du försvarar. Alltså diskuteras den. Jag skulle kunna sitta här och ge min syn på flera andra hästar jag anser lider pga uppenbara omvårdnadsbrister/hemmablindhet/okunnighet hos ägaren. Men vad har det med varken Strasser eller de bilder som Tez la ut i den här tråden att göra??
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det väsentliga är inte hur hästen haft det innan, det är hur den har det nu. Nu må vara bättre än innan, men bättre än kasst betyder inte per automatik bra. Har hästen det bra idag? Bilderna tyder inte på det.

Vad är det du har missförstått? Kortet är inte från idag, det är från i våras när hästen precis VARIT SJUK..Idag är den efter vila och återhämtande frisk från allergin och dess bieffekter.


Så kameran ljuger dit allt det som påpekats, eller hur menar du? Eller menar di att hästen mår jättebra, sköts jättebra och ser jättebra ut trots hur den ser ut på kortet??

Nä korten ljuger inte utan det är precis som de visar. Det ena kortet är väl taget för säkert en tre-fyra år när hästen skoddes och det sista ruggiga i våras.

Att analyser är ovanligt där ni bor är väl ingen anledning att skita i att göra en?

Har jag påstått det? Man jag kan väl knappast tvinga folk att göra analyser, folk gör vad de vill i sina stall.

Resterande foderfrågor ska jag svara dig via PM eftersom du är nyfiken.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Men kan ni inte visa ett nytaget kort på hästen då, om det andra var missvisande?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

"
Tez1 har inte bett om hjälp och råd någonstans i denna tråd - hon har förespråkat att som hennes häst lever och ser ut, är ett föredöme för barfota gång."

Hon har oxå insinuerat att det är en tävlingshäst som fungerar väl barfota.
Med en sista plac. i LB på klubbnivå, så skulle jag leta fel hos hästen istället för att påstå att domaren inte hade sett en sdn lösgjord o avspänd häst förut.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
Nä jag har ingen siffra. Jag bara går på min erfarenhet över hur hästar ser ut utifrån vad de stoppar i sig när det inte finns analyser att tillgå. I våra trakter är analyser ganska ovanligt så man har fått lära sig läsa av individerna istället och använda sitt sunda förnuft i kombination med vetenskapen.

Än så länge har jag under ca tio år inte haft ett fel i mina tänkande och ändringar där det inte finns analys att tillgå utan där man bara tittat på hästen och givande foderstat. Är väl bäst att tillägga att jag kan inte se fullständigt mineralbrist -eller överskott.

Nån gång lär ju bli den första men jag tror inte det bli här. Jag har inte rått Tez till något jag har talat om mina tankar, sen vad hon gör är hennes beslut inte mina.

Det är väl inte särskilt svårt att göra en analys av fodret själv?
Det är inte särskilt dyrt heller.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez själv avgör om det är värt att lägga ut en annan bild eller inte på denna häst.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
Ytterligare en som läser som man själv vill tolka.

Ser du inte att alla åtgärder som hittils går att göra för hästen är gjorda och ser du inte att hästen VAR sjuk på bilderna. Har någon förnekat det?


Och hans personlighet är det inget fel på idag eftersom han idag inte har det lidandet han hade under många år.

Ärligt allihop. Jag har sätt värre hästar än Tez visas av "kända" namn här på buke och har de blivit påhoppade på detta vis? Nu råkar det vara en okänd hästägare som valt att verka Strasser som EN åtgärd och som vågar gå sin egna väg för att komma till förbättring och som råkar visa ett kort där hästen var sjuk och utifrån det beter ni er som om ägaren inte borde äga en häst överhuvudtaget.

Jag tycker det är dåligt, och jag hade tyckt det var lika dåligt om det för mig varit en okänd person som blivit påhoppad utan att få några som helst bra råd.

Men det är ju bara min åsikt om medmänsklighet, ska man ge kritik så bör man också ha åtgärd att komma med.
Och varför läser du inte vad jag skriver..*suck*
Medmänsklighet,så hästägarens ego är viktigare än hästens välmående,jo jag tackar jag.Så snackar en sann djurvän.:angel:
Om hästägaren förspråkar Strasser och är otydlig med viktiga detaljer och dessutom kommer med felaktiga påståenden om hovvård då reagerar jag även om det känns jobbigt för dig som är vännina med hästägaren.
Det vore väl inte seriöst av mig att tala om vad hästägaren skall göra med sin häst,jag har ju bara sett hästen på bild,hört halva sanningar och fått info från dig och ägaren att allt är ok nu.

Om allt gjorts som går att göra och hästen ändå ser ut som den gör,då anser jag att hästen kanske inte bör ridas på.:crazy:

Skall en utsliten gammal ridskolehäst aldrig få ro?Är den verkligen lycklig över att få fortsätta bära ryttare fast kroppen har gamla skador,och själen är trött?

Är det vad hästen vill,eller vad ägaren tycker är rimligt att hästen skall göra efter alla åtgärder..

När jag ser en bild på hästen där hästen är lycklig och pigg och glad då får ägaren beröm,inte tror jag att det är nån slump att hästen såg ut som den gjorde på bilden.

Och att ägaren inte själv såg hästens uttryck på bilden säger väl allt om att vara hemmablind,varför ser hon inte det alla andra ser?
Det var ägaren, inte jag som lade in en bild på sin häst,hon valde själv lämplig bild för att förespråka sin sanning.
Vilket gör det hela ännu värre!:eek:

Oavsett vem ägaren är,känd eller okänd så måste man se hästen ,hur den mår idag,att den mått sämre förut gör inte att dagens halvtaskiga resultat är bättre i mina ögon.

Titta hästen i ögonen,glöm vem som är ägaren,glöm vad som gjorts,se resultatet,inse fakta.

Nej,denna häst är inte ensam om att ha haft det tufft,tyvärr,andra har det mkt värre,det är det som är så jäkla tragiskt.

Än mer tragiskt är att om du är vän med Tez så varför vågar inte du heller se sanningen.
En äkta vän säger man sanningen till även om det är jobbigt,i längden är det vad som gör att man fortsätter va vänner.

Jag tycker du istället för att kalla folk för att var omänskliga och så vidare ,skall läsa vad folk faktiskt skriver och vara glad att det finns folk som orkar bry sig.
Du kastar skit på fel personer.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
Tez själv avgör om det är värt att lägga ut en annan bild eller inte på denna häst.
Ingen blir gladare än jag,om jag får se hästen på en bild som visar en glad,välmusklad häst med glimten i ögat.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Med stora hopptävlingar menar jag tävlingar från nationell och uppåt. Sen får du tycka vad du vill eller hur.

Vad det gäller mina hästar kan experter säga vad de vill. En häst som fungerar bra på ett "sjukbeslag" borde få fortsätta att gå på "sjukbeslaget" om detta gör att hästen kan fortsätta att fungera normalt. Med tanke på att min häst gått på dessa skor i 4 år och att hans sjukdomsförlopp kan härledas till den period av 6 veckor då hans hovar pulveriserades pga sommaren och därför inte kunde ha ringskor (efter 120 tappskor tröttnade jag och hovslagaren) det kändes då viktigare att han hade skor än att det var ringskor.. STORT misstag. Kostade mej i runda slängar 25 000 kr. Så här i efterhand hade det nog varit bättre för honom att ha honom i en mindre hage och till varje pris om jag skulle behövt tejpa fast skorna haft hans ägg och ringskor. Detta var oxå veterinären övertygad om. Nog för att jag kan hålla med om att det kan bli en ond cirkel som någon tidigare beskrev att om man tar hästen direkt från ringskor till vanliga så kan den bli halt med mera. Därför skall man ställa av hästen och sedan sätta igång den igen. men ärligt talat. Jag har inte köpt min häst för att titta på honom och han blir seriöst knäpp av att bara gå i hagen. Därför använder jag det so fungerar på honom. Ringsko fram tåriktad och äggskor bak tåriktad. Då har jag en hopphäst som om jag hänger i hoppar små hus.

Vilket hade du valt?:cool:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
HH och er andra.

HH. Nu blir jag verkligen förvånad.

Denna häst har INTE näringsbrist, möjligen en och annan felbalans genom åren som de flesta hästar i Sverige har, men det är nåt helt annat än näringsbrist. Den har INTE heller proteinbrist.

Förstår inte varför folk inte läser mer än vad man själv vill se.

.

Men Sissu, i inlägg 319 där Tez visar en bild på sin häst som definitivt ser muskelfattig framgår inte att den varit sjuk eller råkat ut för skador nyligen. I stället skriver hon att hästen förbättrats sedan hon fick den. I ett senare inlägg skriver Jynituz att hästen avsevärt förbättrats muskulärt sedan Tez fick den. Givet dessa data måste slutsatsen bli att den vid inköpet hade en rejäl näringsbrist som skulle kunna vara en trolig orsak till dess dåliga hovar.

Om det å andra sidan är så att hästen nyss varit svårt sjuk och tappat massor av vikt vid bildtagning i mars 06 är förståss läget annorlunda. Men man kan inte veta det som inte uppges.

Faktum är dock att otillräcklig mängd för hoven högvärdigt protein enl min erfarenhet är den vanligaste orsaken till dålig hovkvalité. Många tror att bara hästen får tillräckligt med smältbart råprotein så räcker det till hoven också. Men hoven lever delvis på andra aminosyror än vad musklerna och kroppen i övrigt gör. Därför är kvalitén av proteinet man ger kanske ännu viktigare än mängden råprotein i sig.
HH
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

HelenaHandberg skrev:
Men hoven lever delvis på andra aminosyror än vad musklerna och kroppen i övrigt gör. Därför är kvalitén av proteinet man ger kanske ännu viktigare än mängden råprotein i sig.
HH

Det var intressant!:idea: Kan du utveckla detta lite mer?
*intresserad*:idea: :)
Magdalena
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det framgår lite längre ner i en tråd, men tyvärr missade många det och såg bara den sjuka "vanvårdade" hästen på bilden.

Men som sagt det framgick inte på bilden, och utifrån det har folk kokat ihop att Tez mer eller mindre är en äkta hästplågare vilket är långt från sanningen. För den skull är det inte rätt att gissa sig till nåt som inte heller stämmer utan att veta fakta.

Att den hade ev. näringsbrist vid inköp för flera år sedan är inte otänkbart jag kände inte ekipaget då och en stund till, men absolut inte sedan flertalet år tillbaks.

Till er andra..

Jag och Tez kan vara fullständigt ärliga mot varanda när det kommer till hästeriet inte många man kan var det med inom hästeriet, och är så när man är rädd för att ha blivit hemmablind eller inte förstår vad man gör för fel. Vi säger inte alltid rara lena ting om ni skulle tro det.

Men vad man sedan gör av det man diskuterat är upp till var och en anser jag.

Men att tala om för Tez att hon är häsplågare när jag får se ett kort där hästen fått ett kraftigt allergiuttbrott är inte min grej.

Träligt och jobbigt som f-n för hästen, men det går över och är inget bestående. Det viktigaste är väl att lindra för hästen och ta reda på orsaken.

Att han sedan är som en hängmatta i ryggen, vad gör det så länge han inte har ont och lider. En häst bli ledsen i ögat av att må dåligt, men det går också över mer eller mindre eftersom vissa raser/individer har lite mer sådana ögon än andra.

Tycker ni Tez är hemsk så är jag i så fall ännu hemskare, jag vill hästar väl, men inte ens jag hade bl.a. tagit mig an en gammal halvdöd ca 25 årig shettis som levt ensam och blivit enl. rykten sexuellt utnyttjad och bekostad den massa pengar i veterinärvård för att hästen skulle få några sista riktigt härliga hästår i sitt liv. Den lilla hästen är också tacksam och lycklig idag.

SÅ jag har svårt att kalla Tez en dålig hästägare hon gör så bra hon bara kan i alla lägen men är samtidigt inte rädd för att avliva hästen/arna om det verkligen skulle vara det rätta att göra och kan hon inte så är hon inte rädd att ta till hjälp och gör hon nåt hon anser bra så är hon inte rädd för att säga det.

Men nu har korten försvunnit och inga nya lär nog komma eftersom ni redan har stämplat henne. Så för Norrköpings del är denna tråd över och nya får ta vid.

Korten togs bort p.g.a att stämningen upplevdes hotfull mot person. Vet ej om något försigått via PM.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Glorfindel skrev:
Det var intressant!:idea: Kan du utveckla detta lite mer?
*intresserad*:idea: :)
Magdalena

För utveckling av av skelett och muskulatur är en viss mängd av aminosyrorna lysin och treonin nödvändiga. Utan denna minimimängd utvecklas inte dessa vävnader optimalt och denna unga hästen stannar i växten t ex. Tillsätter man dessa växer hästen igen. MEN hovarna växer inte bättre om man tillsätter lysin och treonin.

Hovarna består till > 90 % av torrvikten av protein men har en litet annorlunda fördelning av aminosyror än andra vävnader. Det är troligt att optimal horntillväxt kräver minimimängder av fler aminosyror än vad man får i sig om man bara räknar med lysin som den begränsande, vilket är det vanliga.

Troligen är det inte heller enbart methionin det hänger på (som en del tillskottsproducenter säger i sina annonser). Det är faktiskt inte helt klarlagt vilken balans av essentiella aminosyror som ger bäst hov.

Soja har en bra lysinhalt men har sannolikt inte optimal fördelning av alla för hoven nödvändiga aminosyror.

Det tycks från några studier som ett riktigt bra bete med varierad växtsammansättning ger den bästa aminosyrebalansen. Man har då jämfört hästar som enbart levt på bra bete med stallfodring där hästarna fått lusernhö och soja. Trots hög giva smältbart råprotein på stallkosten bedömde man att beteshästarna fick i sig aminosyror i bättre balans.
HH
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*KL*
Många hästar som har kommit från S. hemland har haft höga platåhovar(de som jag har sett).

Just dessa trånga o HÖGA framhovar har varit vanligt.
Det är kanske därför som hon tror att man skor så i alla länder.

Men tydligen håller de ändå.
Har sett avelshingstar som har tävlat GP-dressyr i många år med dessa hovar o även om de nu är över 20 år, så är de fräscha.

Jag skulle kunna tänka mig att betäcka med ng av dessa, för att de har så många andra bra kvalitéer o har gett massor med extraordinära avkommor i många avelsförbund.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 605
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
820
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp