• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 720
R

Rebby

hej! nu är det såhär. Jag har ett 10årigt varmblodssto på foder i minst 1 halvår framåt. Hon är inte utbildad nånitng utan bara riden på i skogen typ.. ska nu försöka få henne att jobba lite i form och bygga upp henne lite till ridhäst från hennes långa travar muskler. :D
Jag har 2 problem (om man kan kalla det problem snarare funderingar)

1. Hon vill verkligen inte gå med böjd hals utan den åker rakt ut, och om jag kortar tyglrn blir hon bara som en svan´, men huvudet rakt upp! Har haft en kompis hit som har varit ridlärare etc å hon sa att det bara är att jobba jobba jobba, men nu är det så att jag har haft ett uppehåll i ridningen i ca 5 år, innan dess hade jg ridit i typ 7 år. Så jag är ju inte heller i min bästa form, och jag är rädd att jag är lite "för dålig" för att få henne att förstå att huvudet ska ner, inte upp. :crazy: Tänkte om man kanske ska använda nån mild hjälptygel så hon får en hint om vars huvudet ska. Typ en maringal eller liknande? Tips gärna!

2. Hon tuggar och har sig med bettet hela tiden, verkar inte alls som hon trivs med det. Det är helt nytt 3-delat och passar bra. Veterinären ska komma och kolla på hennes mun nästa vecka typ, så det kan ju va nått me tänderna, men jag tänkte att det är väl lite skönt för hästen ändå om man varierar lite med bettlöst? Typ ett sidepull? (har hört att det är lite "lättare" att rida med än hackamore) Hur låter det tycker ni? Och föresten nu när jag ändå frågar, vars kan man köpa sidepull, har kollat lite men det verkar inte som det är så lätt att få tag på? och behöver man ett spec träns till det?Har hört nått sånt..

Tack tack! :bump:

Sv: Hmm..

Angående ridningen så tycker jag att du först kanske ska leta rätt på en instruktör, din kompis kanske skulle kunna hjälpa dig någon dag i veckan?
Annars skulle det säkert vara bra att rida ut i skogen, klättra och ställa och böja runt träd i uppmjukande syfte.

Sidepull finns både på Börjes, Hööks och Tärnsjö till varierande pris

Sv: Hmm..

Jag vet inte hur det är med hästar som aldrig fått lära sig var huvudet ska vara men jag tipsar ändå :o

På min kille gör jag på följande sätt:
Om han lyfter huvudet tar jag ett stöd på tyglen samtidigt som jag hela tiden skänklar på honom framåt, så fort han sänkter huvudet slutar jag skänkla och mjuknar i handen.
Det fungerar på honom, men då är han ju inriden på det sättet så det kan nog vara lite svårare för en häst som inte kan det :crazy: (fast någon gång måste dom ju börja lära sig)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 437
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 494
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 359
Senast: tomte
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka