HMmmmmmmmmmmmm.....

R

Rallebralle

Visst var det ett inlägg för ett tag sedan om knasiga färger på hundar.
Däribland BLÅA labbar.

Är det sant eller har jag drömt??? :confused: :crazy:
 
Silver var det visst,jag hittade inlägget.
och har mailat dem..... :angel: :angel: :angel:
 
Jag har fått svar!!!! :p

Vickie,

Unfortunately the only way I know of for you to get a silver lab pup to
Sweden would be to come over here and pick one up when one is available...
or perhaps you could have a friend or relative who is going to Sweden take
one to you as carry-on... I only ship pups within the North American
Continent and I have no experience shipping to Europe... if there is an
international broker who regularly ships animals into Sweden you could try
contacting them for additional information on the importation of dogs...
your local customs office would also be a good area to start asking
questions.

Good luck

Dean


Är det nån som ska resa innom en snar framtid..... :angel: :love:
 
Vill du importera en hund så går det ju alltid att ta reda på hur man gör. Våra hundar träffar nästan dagligen en amerikans import.

Dock - det är fortfarande karantän från USA så en amerikansk hund är en dyr hund. Det har ryktas om att karantänslagarna skall modifieras. Jag vet inte om det är sant, men det kan kanske vara värt att kolla, bara så att du tänker på det. Man vill kanske inte sätta en tremånadersvalp i karantän, så detta innebär också att uppfödaren får behålla valpen längre.

Anneli
 
Från SJV:

Uppdaterad 6 april 2004 (ny information kursivt)

Nedan informerar vi om allt som hittills är fastställt i samband med införandet av den nya EG-förordningen angående krav för införsel av sällskapsdjur. De nya reglerna ska börja tillämpas fr.o.m. den 3 juli 2004. Det är nu klart att samma regler för införsel gäller för de nya anslutningsländerna som för alla andra EU-länder. Beslut om vilka tredje länder som klassas som rabieslågrisk-länder har tagits. Beslutet kan du läsa här. Kraven på karantän från Nordamerika upphör from 3 juli 2004.

Lär mer HÄR!
 
Det är ju samma inportlagar för katter och jag tyckte mig minnas det om Nordamerika. :D
Kan jag alltså ta hem en silverlabbe utan karantän i juli???

Vilka andra regler gäller.
Och nej,jag vill inte ha en valp .....runt ett år hade varit perfekt. :smirk:
 
Valpen måste stanna hos uppfödaren och bli fullt rabiesvaccinerad. Blodprovet måste göras av ett SJV godkänt labb (Dom har inga i USA än eftersom det fortfarande är karantän, men det kommer senare).
Det krävs även vaccination med ett preparat mot dvärgbandmask som innehåller praziquantel (Kan bara det engelska ordet där).

Hunden är runt 7 mån gammal när den är klar, om allt går som det ska med rabiesvaccinationen. Då får den inte flyga uppe bland människorna, utan måste flyga i en bur i lastutrymmet och då kan den lika gärna flyga helt själv. Dom har en maxvikt på ca 8 kg (Olika på olika bolag, men nära där) för att ha den i bur med sig vid sätet på planet.

Du kan ju också välja ut en äldre hund om du och uppfödaren är villiga och sen rabiesvaccinera och göra allt annat, på den istället. Om du vill ha en lite äldre hund då alltså..

Det kostar mycket mindre utan karantän, men det är fortfarande rätt så dyrt.

Hoppas du vet lite mer nu! ;)
 
Om man tittar på de amerikanska sidorna så kan man ju misstänka att det ligger lite weimaraner bakom färgen kanske :angel:
Men visst är de fräcka!
 
jag tycker ofta att man ser amerikanska labbar med större öron och smalare nos, fast det gäller alla färger. silverfärgen hos labben ska tydligen vara en nyans av brunt. och så har jag hört (men vet inte om det stämmer) att alla blandraser med weimis blir svarta.

rallebralle: om du nu skaffar en sån så MÅSTE du lova att jag får komma och titta på den. färgen är ju bara sååå underbar! :love: :love:
 
Jag skiter i vad som finnns bakom....så länge det ser ut och beter sig som en labbe...... :p

Fy vad de är vackra iaf.... :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:
 
Har ni några bilder på de färgerna? :p

/Frida

-------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Japp....Klart jag gjorde,men jag funderar på en kompis till henne.
Och så såg jag dessa underbara blå labbar! :love: :love:
Fast det har jag inte råd med ,tror jag men drömma går ju.... :smirk: :angel:
 
hur mycket betalade du?

när jag blir stor och rik ska jag nog skaffa mig en sån söt en. det hade ju varit himla fräckt!
 
2000:- och så utredningen förstås.
Jag var i kontakt med SKK och de kunde inte hjälpa mig angående prisfrågan men så ringde jag till Labradorklubben,och hon höll på att skratta ihjäl sig.
Jag tvingade även ägaren att ringa Labradorklubben så att hon fick höra själv vilket värde hunden har på "marknaden".
Lika med noll,de sa till henne att hon skulle vara glad om någon ville ha hunden över huvudtaget.
Uppfödaren 'r fö under granskning då de har fött upp alldeles för många valpar under flera år.
Karl´n som köpte hunden först (som valp)tränar ledarhundar och skulle ha henne till det men så skällde hon lite för mkt och såldes då till tjejen jag köpte henne av.
Fattar du?????Lite invecklat! :crazy:
Det kom iaf fram att ägaren själv blivit lurad från början,köpt hunden utan vet. besiktning när hon var 11 månader....för 8000:-
Hunden hade kliat sig då också men den ägaren sa att det berodde på torr hud,vilket tjejen trodde blint på.
Denna karl går inte att få tag på och även han är känd hos Labradorklubben .
Dels för att han anses vara en mkt duktig tränare och dels för att detta tydligen hänt förrut.
Som säljare ska man faktiskt informera köparna om t.e.x vet.besiktning osv.
Hunden har heller inte fått sin ettårsspruta ännu.

Vovven har alltså haft tre hem innan oss och är bara 1 år och 3 månader.
Det är verkligen inget fel på henne så jag har svårt att förstå varför.

Men jag är iaf väldigt nöjd med henne och här kommer hon få stanna. :love: :love:
Tjejen som hade henne innan oss var här igår och hälsade på ,hon var förvånad över att hunden inte längre var stressad och att hon (nästan) aldrig skäller på andra hundar.
Hon är verkligen mkt mer harmonisk i sig själv....och inte för att skryta, men gissa om jag är stolt över mitt arbete med henne. :D :angel:
Jag kan ju ingenting om hundar egentligen ,har bara gått på sunt förnuft. :)
Jag tog även med tjejen till vovvens favvoplats,det är vid havet ,dit åker vi några ggr i veckan så hon får bada av sig lite.
Tjejen var också förvånad över hennes blanka fina päls och hennes numera lugna drag i ansiktet.
Hon sa även att vovven inte kunnat få det bättre och var glad att hon gav oss en chans trots min okunskap.visst fasiken har jag gjort massa misstag men jag har också lärt mig massor.
I början slängde jag bollar till henne för att hon skulle springa av sig,se´n kom jag på att hon blev stressad av det,började då istället gömma saker i skogen som hon fick leta upp.
då både sprang hon och blev mentalt trött.

För er är säkert dessa saker självklara men inte för mig. :o
Jag är verkligen inte van vid hundar och det är ju en stor nackdel när man vill ta över nån´s älskling.
Men jag är tacksam för att just jag fick förtroendet.
Ägaren fällde en tår när vi var i skogen för att hon såg hur bra vovven mår.
Dessutom var hon förvånad över kontakten mellan mig och vovven ,hon har stenkoll på mig numera ,vilket hon inte hade innan. :crazy:
Hon lyssnar på minsta lilla viskning och gör allt för att "behaga" mig.
När jag skulle visa hur hon sökte upp grejjor så skulle förra ägaren gå och gömma en trådknutsleksak i skogen o så beodrade hon ut vovven på sök.
Gissa vem hon lämnade saken till när hon kom tillbaka...... :angel: :angel: :angel:
Min lilla guldkotlett :love: :love: :love:
Hoppas att det går lika bra i fortsättningen också.
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
 
:D :D :Djaaaaaaaa
Det går så bra så jag har ju funderinga på att skaffa en kompis till henne,jag har fått jobb och ska jobba heltid.
Då kommer hon vara hemma själv i fyra timmar och sedan hundprommis med morsan och sedan tre och en haltimma sen kommer maken hem.
Men ajg funderar på om hon kommer att känna sig ensam under dessa timmar,hon har ju katterna( nio stycken) men det e ju inte riktigt samma sak.
 
inget kan ersätta dig, inte ens en annan hund. 2 hundar tar nästan dubbelt så mycket tid som 1, tänk på det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 893
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
697
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 277
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 719
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp