hö-analys

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 598
K

knasenknas

vilka värden behöver man för att kunna göra en bra foderstat?
alltså vilka behöver man+

Sv: hö-analys

Du behöver ta reda på hur mycket energi (MJ), smältbart råprotein, kalcium (Ca), fosfor (P) och magnesium (Mg) fodret innehåller.

Var det så du menade? Eller ville du veta vilka värden som är lämpliga?

Sv: hö-analys

Det beror lite på typ av häst, men 6-8 MJ vara bra. Proteinet vill man ha minst 6 g per MJ, så minst 35 g smrp per kg foder. Ca bör ligga på runt 3 g, P på ca 2 g och Mg nånstans runt 1, för att det ska vara rimligt. Alla dessa siffror är per kg foder i vanligt hö, ca 84 %TS.

Överskott i grovfodret är minde besvärligt än brister.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 084
Senast: tanten
·
Foder & Strö Tankar om denna analys. Har ett 10-årigt KWPN sto som är svår att få hull på och tanken är att hon ska betäckas så småningom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
492
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 178
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
948

Bukefalos, Radannonser

Hästnyheter

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka