Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

S

sydney

Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla hobbyavel). Kanske tråden passar bättre på hästverksam men då får ni isåfall flytta den, jag tror den passar lika bra här:)

Bakgrund:
Jag köpte ett sto i vintras dräktig som snart ska föla eftersom jag så gärna ville börja med avel i liten skala, har endast tävlat och arbetat inom hästeriet som vanligt innan, men nu när vi köpt gård med bra förutsättningar för ett antal hästar så kändes det lockade att prova detta med avel. (Avel inr. mot hopp/fälttävlan) Gården är på ca 4 hektar med arrende på ungefär lika mycket, 4 boxar men ytterligare 2 kan enkelt byggas.

Nu behöver jag hjälp och råd, vad är det man ger sig in på?

Jag känner väl till hur svårt det är (läs omöjligt) att tjäna pengar eller att överhuvudtaget få det att gå runt med sin hästverksamhet, men samtidigt vill man ju, om möjlighet finns få syssla med hästar i så stor omfattning som möjligt efter vad ekonomi och tid medger.:bump:
Tid har jag, eftersom jag end. jobbar ungefär halvtid, men ekonomin tillåter troligtvis inte fler än 4-5 hästar, men det beror ju såklart också på om man får hästarna sålda, till rätt pris m m.

Hur som helst, ganska snart efter jag köpt det dräktiga stoet ( för er som inte vet så är det stoet ett halvblod dr. med Artist), så köpte jag ett fullblodssto, tanken var att tävla henne något år till och sedan börja ta föl på henne då första stoet nu är 20 år. Tänkte att det första stoet kunde få ett eller två föl till och sedan börja om med fullblodet(som haft föl förra året).

Men så började jag tänka, kanske lika bra att betäcka båda. Det finns ju ändå ingen garanti att första stoet blir dräktig/fölar ordentligt nästa år, men betäcker jag båda är ju iallafall chansen större.:idea:

Båda stona är ytterst trevliga, fölen har jag möjlighet att behålla men blir de trevliga och jag får ok betalt för dem så är naturligtvis tanken att de skall säljas. Dock inga problem att behålla dem tills de är 3-4 år, det är huvudsyftet, eftersom man lättare kan välja ut vilken/vilka individer som man själv skulle vilja behålla.

Men det jag funderar på är:
-ska jag betäcka båda? Tänk om det blir 1 föl i år, 2 föl nästa år, då kommer jag ju ändå att vilja betäcka igen nästa år, det är ju det som är grejen. Hur troligt är det att få sitt föl/åring såld till "rimligt" pris? Jag har bara sålt färdiga hästar samt unghästar innan och det är nog en lättare marknad.

Om jag helt plötsligt får "en massa föl" kanske jag ska ordna med lösdriftsstall till de yngre istället=bättre för hästarna och mindre jobb för mig eller? Mark och bete finns det ju ganska gott om.

Om man planerar och sköter allt noga så borde det väl inte vara orimligt att få detta att funka? Jag förstår att det är svårt att gå med vinst, men samtidigt känner jag att man investerar små/medelstora summor i löpande omkostnader hela tiden som efter något/några år genererar i en (förhoppningsvis) större summa pengar och för mig skulle det kännas som vinst även om jag i det stora hela bara går med förlust. Förstår ni hur jag menar? Ungefär som att sätta in pengar på ett sparkonto på 3 år med en minusränta på 10%:rofl:

Jag känner bara att jag inte vill vänta med att betäcka fullblodet, jag tror att jag kommer att ångra mig, och har jag riktig otur så blir det inget föl i år (dödfött eller annat), jag hoppar över betäckningen på fullblodet och sedan tar sig kanske inte förstastoet, då står jag helt utan hästar nästa år! Kan i och för sig rida/tävla bägge stona ändå men jag vill ju arbeta med unghästar!!! Inte tävla mera.

Jag har också tittat lite på det ekonomiska, urvalet av hingstar gör ju att man kan välja att dela upp betalningarna ganska bra(ex ta språng+90 dagar bet.villkor på ena stoet och 16 dagar+lev. föl på det andra).

Jag vet att många härinne skriver att man inte ska titta för mycket på vad det kostar i språngavgift osv men hur gör ni annars för att få ihop det till betäckningar på ex. 2-3 ston? Det blir ju ändå runt 5000kr/sto för station/seminering +språng runt 2000-2500kr+ ex 90 dagar runt 7000-9000kr. Då känns det smartare att dela upp det lite tycker jag. Skulle vara intressant att veta hur ni gör.
Allt detta kommer jag också bli tvungen att betala med lönen, har ju inga intäkter från någon såld häst eller dylikt som kan användas, antar att det blir lättare när det börjat rulla på, då kan man ju använda en del av de pengar man fått från sålda hästar/tjänster eller annat.

Oj, vad snurrigt detta blev, MEN, det enda jag egentligen vill veta är lite hur ni planerar, ekonomiskt och med plats, hur ni resonerar överlag och om ni har några tips .

Vore såklart mest intressant om ni med liknande resurser/intressen och storlek på gård kunde svara, dvs ni som inte är SUPERRIKA eller bor på en HERRGÅRD, om ni förstår hur jag menar.

Tacksam för svar
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Om vi utgår från mina halvblod (ehh, okejdå, ett hbl och ett fbl :p) så... Dem betäcker jag inte förrän jag fått tidigare års föl sålda, för JAG har inte ekonomi att hålla mer än en kull fölungar åt gången.
Annars ligger det ju mer ekonomi i att stoet går dräktigt samtidigt som hon har föl vid sidan, för då "försvinner" det år då hon går tom och därmed inte "producerar" = bara kostar pengar..
Shettisarna handlar ju inte alls om samma pengar, men även där ransonerar jag så att det inte ska bli "för många"... :p :angel:
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Vi har mellan 3-5 ston hela tiden, beroende pa vad vi kopt in och salt och vad som hant under aret. Jag har sjalv upptackt en benagenhet hos mej att vilja betacka vartenda sto som kommer in pa garden. Jag ser en bra matching med nagon hingst och kanner behovet att "gora fler". ;)

Det tog nagra ar innan det gick nagot sanar plus minus noll. Det ar inte platsen eller ekonomin som ar det svara att hantera, for det ordnar sej alltid. Det ar tiden!
Sag att vi har 3 avkommor varje ar, det innebar att nar de ar 3-aringar sa har jag 3 st att rida in. Samtidigt som jag har stona som ska betackas, UL:as, kanske betackas om, etc, etc. Dessutom har man 1 och 2-aringar som man helst ska gora nagonting med.

Jag har aven en benagenhet att kopa in nagot extra fol som jag kommer over, vilket gor att jag ibland kan ha 5-6 stycken att rida in det aret. Grejen ar att man garna vill rida in de samtidigt sa att man kan slappa de pa bete samtidigt.
Det ar svart att salja de som fol tycker jag. Inte pga marknaden, utan pga sina egna intressen. "Tank om det ar detta folet som kommer att vinna OS". Speciellt om de gjort nagonting speciellt som fol. Vi har en 1-aring nu som nar hon var under veckan gammal hoppade over en stenmur pa 1.20 utan att nudda i den. Nar vi forsokte fanga henne pa andra sidan sprang hon runt oss och hoppade over muren tillbaka in i hagen och stoet igen. Hon hoppar aven idag ut och in ur hagarna utan storre besvar. Hur ska jag nagonsin kunna salja en hast med sadan teknik och hoppgladje? Dessutom ar hon superforsiktig, vilket gor att jag vet att hon kommer att ga riktigt langt.
Jag ar dessutom valdigt emotionell med "mina" avkommor. Tex sa fick varat Connemara-sto red bag delivery forra aret. Det var en massa problem, han mycket svar att fa att dia och det var en hel massa saker innan han var i ett tillstand dar man visste att han kommer att klara detta. Den avkomman och jag har ett valdigt speciellt band numera och jag kanner att det kommer att vara svart att salja honom pga det. Det var sa mycket jobb med att fa honom pa hovarna att inga pengar i varlden kan vaga upp for det.

Sedan nar avkommorna kommer upp i 3-ars aldern och de ar inridna...sa funderar man pa om man ska betacka 3-ars stona kanske. ;) Man kan ju anda inte gora sa mycket med dem i den unga aldern.

Saljer man for att tjana pengar sa ar det ju faktiskt sa att man nastan alltid far mer pengar nasta ar. Alltsa, man far mer for en hast som ar inriden an en hast som inte ar inriden, man far mer for en 4-aring som tavlat lite an en 3-aring som man bara ridit ut pa. Men sa star man dar med en 4-aring som tavlat lite och det gar jattebra....da tanker i alla fall jag att som 5-6 aring kan jag fa annu mer pengar nar hasten ar mer utbildad och har mer livserfarenhet.
Sa helt plotsligt star man med ett par tavlingshastar, nagra 3-aringar som ska ridas in, ett par 1-2 aringar man ska gora nagonting med ibland och sa stoa forstas som ska betackas om och fixas med.
Dessutom ska man komma ihag att det tar lite tid och kraft att vanja av folen dessutom.

/Ramona - med 18 hastar hemma pa garden.
/Ramona - som hoppas att de framtida barnen ska vilja spela fotboll....for fy 17 vad det blir jobb om vi ska ha en massa ponnier ocksa.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Jag själv har bara ett sto som betäcks men har funderingar på sto nr 2. Tanken är att jag inte ska ha ett ensamt föl. Förra gången stoet fölade så fick de gå ihop med kompisens sto och föl.
Avkommorna är tänkta att i första hand bli mina och mina systrars ridhästar. Lite beroende på hur många stoet hinner få så kommer de att säljas. Räknar absolut inte med någon som helst vinst men kanske lite billigare nöje? Och få ett gäng fälttävlanshästar som är lika trevliga och duktiga och vackra som sin mor.

Det är kanske så det blir för dig: om det går jämt upp så är det ju faktiskt ett billigt nöje! Även om det tar en del tid i anspråk.

Lycka till!
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Oj vad du tänker lika som mig. Skillnaden verkar vara att du har 18 hästar, jag har ännu bara 2, men jag är beroende av att kolla till salu-annonser, känner behov av att låna ett till sto att betäcka samtidigt som det vore kul att köpa några ponnyer för att sälja. Dessutom hittade jag en del del fina 3-åringar när jag senast var på 3-årstest. Så det kanske inte är så långt innan jag också står med 18 hästar. :banana:

Hur som helst, just detta behov av att betäcka båda hästarna känns som att det kommer från ingenstans, men samtidigt känner jag att jag kommer att ångra mig hur mkt som helst om jag inte betäcker båda. Då kanske jag har 5 hästar nästa år, och 7 året efter och...nej det blir för mycket. Jag har ju faktiskt ett jobb också...men det vore så kul.

Sedan är jag precis likadan som du när det gäller problemet sälja/inte sälja och vid vilken ålder. För samtidigt som man vill få ut några kronor till för hästen när man vet att den som 4 åring nollat några rundor 1meter, kanske tom kvalat till årg.champinaten, så kanske man egentligen är lite dumsnål, det kostar ju ganska många tusen att behålla sin häst 1 år extra.

Detta med ekonomin gör ockå att jag tänker lite på lösdrift. Skulle åringarna kunna gå i lösdrift skulle det ju frigöra några boxar som jag skulle kunna hyra ut och på så sätt få in en slant också.

Många funderingar har jag, men du ramona, jobbar du också eller har du detta på heltid? 18 hästar borde ju ta lite tid.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Hmmm, ja jag tror iallafall att min sambo skulle bli galen om jag sa att detta hade möjlighet att bli ett billigt nöje, han har varit med för länge för att kunna luras att tro att hästar kan vara billigt.:D

Men om jag skulle få fram en riktigt bra häst som mot förmodan skulle kunna säljas tidigt innan den börjar kosta för mkt tid och pengar, för kring hundratusen kronor så kanske det blir ett nöje som oftast går minus men även plus ibland (då kan jag bjuda sambon på en utlandsresa så är alla nöjda och glada och han kan tänka sig att fortsätta vara "dräng" på min gård några år till).

Annars var det ingen dum ide att ta föl på båda samtidigt så att fölen sedan har sällskap av varandra. Mkt bra ide. :bow:
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Nu har jag då inte halvblod utan ponnier. Jag betäcker 4-5 ston om året och säljer av fölen varje år. Jag tycker att du ska betäcka bägge stona så fölen har sällskap av varandra. Låt hellre bli att betäcka nästa år om du inte får avkommorna sålda.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Jag har 2 st ston i avel i år, är ny inom branschen. Egentligen så har jag nog för liten gård, för litet stall och för lite mark (ca 10 ha) för att kunna satsa riktigt ordentligt på det här. MEN det är ju sååååå kul med föl!!! Har fått ett stoföl i år, den ska säljas. OM det blir i år eller nästa år eller till och med när hon är 3 år. Det får jag se..

Har delat upp kostnaderna så att säga då jag har valt en hingst med 18 dgrs dräktighet plus levande fölavgift till det ena stoet och till det andra stoet så blev det språngavgift plus 90 dgrs dräktighet.

Har haft lite funderingar på lösdrift, det hade varit en superbra lösning för min del. MEN jag har inte plats för det..
Så som det är nu så är stallet fullt! Har en 2-åring (som ev ska säljas som 4 el 5-åring), 2 st tävlingshästar och sen 2 st avelsston plus då årsfölet. Har 6 st boxplatser i stallet. Hur jag gör nästa år, OM jag inte skulle få sålt årsfölet det vill jag inte tänka på nu. Det tar jag då.. :angel:
Tankarna finns på uteboxar åt tävlingshästarna och unghästen.

Min ena tävlingshäst är ett sto, har haft lite funderingar på om hon oxå skulle betäckas i år iom att jag själv ska ha barn i augusti. Men hon åker antagligen till en kompis för utbildning/tävling. Skulle gärna ha betäckt henne, men 3 ston känns som 1 för mkt. Plus att det kommer bli lite jobbigt nästa år om jag skulle ha haft 3 st dräktiga ston. Kommer nog dock betäcka henne nästa år i stället.

Tanken med min avelsverksamhet är att jag ska föda upp hopphästar med bra exteriör och gång. Jag kommer ev att behålla det ena fölet nästa år OM det blir ett sto (nu är iofs inte stona kollade än, men båda är iaf seminerade).

Betäck båda dina ston så har fölen sällskap av varandra!
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

tack för alla svar, det känns genast mycket mer rimligt att betcäka båda stona.
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Vi har 2 avelsston, samt att vi i år ska betäcka en 3-åring (egen uppfödning), som sen ska in i sporten. Tidigare har vi betäckt 1-2 ston (fick första fölet -01) om året, men nu i år tänker vi alltså betäcka alla tre och kanske hellre låta bli att betäcka alls nästa år.
Har totalt fött upp 7 egna föl (sen har 3 till inackorderade ston fölat här på gården) och har sålt 4 st (3 som föl/åringar) och en som 2-åring.

Vi sysslar med detta pga intresse (eller främst jag då, min man är så där måttligt intresserad :) ) och räknar inte med att gå med vinst. Går vi runt är det bra. Vi är registrerade som företag (gjorde det direkt när vi köpte gården -99 eftersom vi arrenderar ut endel mark och då måste vara reg. som jordbruksföretag). Vi har totalt 32 ha mark, men ca 14 ha åker och bete är utarrenderat till grannen och 7 ha är skog. Resten är bete och lite åker som vi använder. Grannen hjälper oss att köra in rundbalshösilage så vi är i det närmaste självförsörjande med grovfoder (fast vi får ju så klart betala grannen för jobbet).
Vi har för närvarande två inakorderingar här också.

Stallet har för närvarande 6 boxar, men det finns plats att bygga 2-3 boxar till. När vi flyttade hit var det en gammal lagård med gammalt foderbord och båsgrindar, men sen har vi gjutit nytt golv och byggt boxar. Sen har vi fixat i ordning en lösdriftsdel, där vi brukar ha unghästarna. Vi har blandat årsföl med 1½-åringar och det har gått bra.
Förra våren hade vi inga fölningar pga det enda stoet vi betäckte gick tom och nu i vinter hade vi nästan alla hästarna på lösdrift av bekvämlighetsskäl (jag var gravid nu under vintern och mockningen var inte rolig pga foglossning). Vi hade bara de två unghästarna inne (3-åringen hade börjat ridas in och därför ville jag ha henne inne, och 2-åringen fick hålla henne sällskap).

Jag tycker att det fungerar mycket bra med årsföl och 1§-åringar på lösdrift. Vi har även tagit emot några inackorderade sådana ibland.

Kan tillägga att både jag och min man arbetar heltid utanför gården och att vi tack vare det har så pass mycket buffert ekonomiskt att vi kan lägga ut språngavgift/dräktighetsavgift utan problem trots att det som nu i år blir 3 ston som betäcks.
Däremot har vi fått in endel pengar via försäljning av fölen/unghästarna, men det är pengar som nästan till hundra procent stoppats in för att täcka upp för kostnader och byggnationer på gården.
Jag tror att det är svårt att få uppfödning att gå ihop om man inte från början har en buffert. Hästar har en märklig förmåga att kosta pengar....:smirk:
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Spontant ang betäcka ett eller båda - har du plats och möjlighet finns det ju dels de 'nackdelar' du nämnde (många föl kan det bli om några år *s*), men det finns lite fördelar med. Fölen har då lekkompis, iaf upp till halvårsåldern, och får du två av samma kön så kan de gå ihop efter avvänjning med. Med ett föl måste du se till att du har lämplig lekkompis. Endera råkar du sitta på en sådan lämplig redan, annars måste du då hyra in ditt sto m föl nånstans, eller försöka hitta ett annat sto med föl och hyra in hos dig. Samtidigt, det finns ju inga garantier för att du får två även om du betäcker två. Men har du iaf tänkt betäcka fblstoet så skulle jag betäcka båda i år.



Jag vet att många härinne skriver att man inte ska titta för mycket på vad det kostar i språngavgift osv men hur gör ni annars för att få ihop det till betäckningar

Nog tittar de flesta på vad det kostar allt. Att betäcka med t ex Briar kräver ju en rätt solid ekonomi, då han har hutlösa 12 000 kr i dräktighetsavgift. Det man inte ska göra är välja hingst enbart efter pris. Men har du två likvärdiga att välja mellan så är det inget fel att låta priset spela in.

Jag utslöt alla som hade dräktighetsavgift t ex. Oftast blir det billigare än levande föl, men jag vill inte betala för något som inte 'blir'. Så även om det i slutändan blir dyrare med en med lev föl så vill jag ändå ha det, men naturligtvis finns där ett maxtak vad det får kosta.


Allt detta kommer jag också bli tvungen att betala med lönen,

Jag betalar också från lönen, så du är inte ensam om det heller. Jag har dock 'annat ställe' att ta från om det skulle krävas, men meningen är att de pengarna ska stå orörda.

Jag har eget stall, bor på liten bondgård. Har 2 stora (16 kvm) boxar plus en ponnybox (9 kvm), med plats för att bygga fler, men jag försöker låta bli det, tomma boxar innebär att det är alltför lätt att samla på sig hästar :angel: Kommer bygga en till 16 kvm box på sikt dock. Anledningen är att jag ska betäcka treårsstoet och målet är att behålla avkomman.

Jag har två hästar, en valack och så treårsstoet dock (som är en egen uppfödning, född här på gården). Plats är som sagt inga problem, varken boxmässigt eller hagmässigt. Har en liten ligghall i fd ladugård i vinterhagen med, och en 16 kvm utebox (en 'källare' i marknivå som eg hör till suterrängsommarstugan som står på gården. Uteboxen leder rakt ut i vinterhagen. Finns en till likadan att göra iordning vägg i vägg om man vill).

Vad gäller pengar är jag långt ifrån rik (fast utan hästar skulle jag ha pengar som gräs *hehe*)

Eftersom jag inte skaffade varken stoet som nu är tre, eller betäcker henne för att sälja avkomman har jag svårt att råda ang plats. Vad gäller tid så tar unghästarna generellt inte speciellt mycket tid (såvida de är friska och krya) förrän de är 2½ nånstans. Jag hanterar dock dagligen, men det gör ingen större skillnad i det stora hela sålänge de är små. Men sen from inridningen och framåt börjar de ju ta tid. Två ridhästar i full träning är vad jag planerar för och vad jag har tid för utan att det ska kännas pressande. Tre går men då börjar det bli mycket planering.

Jag har fördelen att jobba skift, där det ingår både dag, kväll och natt, så jag är i princip helt ledig/alt slutar 07.30 varannan dag som det ser ut nu, och sen på nya schemat där jag tryckt ihop så jag jobbar mer 24 h-pass (och går 48 h var tredje helg) så kommer det bli än mer lediga dagar, men äben då dagar då jag har noll tid för hästarna och de bara tas in/ut och får mockat. Hade jag jobbat må - fred och kontorstid hade det varit tufft nog ha tid med två ridhästar i full träning.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Det känns så skönt att det finns fler än jag som har ett sug att skaffa på sig många hästar, pratar jag med mina kompisar som fortfarande bara vill tävla tycker dom att 2 hästar är alldeles lagom, men det tar ju så oerhört mkt tid att hålla 2 hästar i tävlingsskick, därtill kommer ju också högre driftkostnader i form av träningar, körningar fram och tillbaka , samt tävlingsavgifter (som f ö är den största anledningen till att jag nästan lagt av helt med tävlingar, det är helt enkelt för dyrt i förhållande till vad det ger mig).

Som jag skrev tidigare så har jag gott om tid till flera hästar, jobbar runt 70-80 timmar i månaden. Dessutom så pass fria arbetstider att jag kan välja nästan helt fritt hur jag vill jobba, har ett mkt bra jobb:angel:

Nu finns det alltså 4 boxar i stallet 1 box på 10 kvadrat, 1 på 9 kvadrat och 2 fölboxar på ca 15 kvadrat. Skulle jag lyckas samla på mig några hästar till kan jag helt enkelt bygga 2 boxar till, har kollat på nån typ av permanenta uteboxar, alt har jag kollat på att bygga lösdriftsbox i anslutning till stora hagen.

Jag har bestämt mig nu för att betäcka båda stona om allt går väl, så ev. har jag 5 hästar till nästa år. Men eftersom avsikten inte är att behålla alla så borde väl någon eller några kunna säljas.

KOmmer troligtvis att hyra ut 1 box oxå, mest för att få in en slant som iallafall täcker några kostnader, samt kan vara bra med lite avlastning om man skulle vilja åka på semester nån gång. Så hur som helst blir jag nog tvungen att bygga ut med nån box till. Har precis byggt en sadelkammare som egentligen kunde blivit 2 st 3*3m boxar, men kände att just nu vill jag ha en riktig sadelkammare och när vi byggde så kunde jag liksom inte förvandla mina 2 hästar till 6 st!, men ser ju nu att det går ju snabbt att skaffa sig fler(iallafall om man läser hur ni andra gör:) )

Ja, ja, det blir nog bra det här, vad roligt att läsa om hur ni andra resonerar, skriv gärna mer om era upplägg, planering och andra smarta tips som jag inte tänkt på.

Nu ska jag gå ut o natta hästarna, och kolla juver på gammelstoet igen.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

sydney skrev:
Många funderingar har jag, men du ramona, jobbar du också eller har du detta på heltid? 18 hästar borde ju ta lite tid.
Jag ar hemma pa garden pa heltid, men jag aker till Sverige en gang i manaden, vilket gor att sambon far ta jobbet da. Han ar hovslagare, sa han kan hast och tycker att det ar ok att ta hand om allting nar jag ar ivag.
Dessutom har jag en alternativ inkomstkalla, precis som sambon....vilket behovs.
Under vintern kostade betalade vi ca 5000:- i kraftfoder per manad! Jag koper mycket begagnat, tex tacken och sant.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Jag har en liten uppfödning 2-4 ston som jag har betäckt sedan 2001. Har en liten gård om 10 hektar som vi dessutom köpt, inte ärvt. Jag arbetar heltid och har bara hästarna som fritidsintresse. Vårt ställe är registrerat som ett jordbruk och därför ingår hästarna i vår verksamhet. Vi är självförsörjande med hö, ensilage, havre och bete eftersom jag har möjlighet att arrendera min fars mark som sommarbete. Våra förutsättningar är därför ganska lika.

Jag har tyvärr haft mycket otur med gallston, kastningar och föl som inte varit riktigt som de ska och det tär hårt när man inte har en uppsjö av kosing i madrassen.

2001 = 2 betäckta ston --> 2002 = 2 föl ( en såld + en dräktig )
2002 = 2 betäckta ston --> 2003 = 1 föl + resorbering ( avlivad som 1-åring efter skada )
2003 = 3 betäckta ston --> 2004 = 2 föl + döda tvillingar
2004 = 4 betäckta ston --> 2005 = 2 gall + 1 kastn + 1 ”dödfödd”
2005 = 3 betäckta ston --> 2006 = 1 föl + 2 ännu dräktiga ston

Jag har inte sålt några som föl utan endast 1 som 3 åring. Om jag säljer ett föl – 2-åring är det bara bonus och de är alltid till salu även om jag inte annonserar (till rätt pris naturligtvis :angel: ).

Visst blir det mindre arbete med lösdrift och jag tror dessutom att det är bra för unghästarna att vara ute mycket. Den enda nackdelen är att man tappar en del av den dagliga hanteringen som man får automatiskt om man ska ta hästarna in och ut från hagen.

Jag tycker definitivt att du ska betäcka båda om du känner att du har råd och att du tror att dina ston passar i aveln. Det är lättare med 2 föl än 1 föl. (hoppas dessutom att det blir samma kön)

Du kan definitivt ha unghästarna i lösdrift, ibland kan man dessutom ha flera unghästar i samma box om man har lite större boxar och om pållarna passar ihop. Jag gjorde 3 stora boxar enbart för att kunna ha unghästarna i. 16 – 22 m2.

Jag tycker nog inte att det spelar så stor roll hur mycket hingsten kostar i språng o levande föl/dräktighet. Det är ändå endast en liten del av vad det kostar att ha dem ända tills de blir 4 år. Det enda jag har lärt mig av min otur är att se till att det i alla fall finns en försäkring som täcker om man betalar 45-90 dygnsavgift och att den helst ska ingå i avgiften, annars får man plussa på ytterligare 2-3 tusen kronor på avgiften eftersom det är hutlöst att försäkra foster enskilt.

Eftersom vårt företag är nystartat har vi haft möjligheten att göra förlustavdrag mot vår inkomstskatt i 5 år och det har hjälpt oss så här i början.

Gå med i din lokala avelsförening om du inte redan är medlem. Se till att synas med dina föl-unghästar för att göra ”reklam”. De flesta unghästarna säljs inte på annons utan genom kontakter skulle jag tro.

Blanda inte tävlingshästar och avelsston för det är otroligt lätt att få in smitta i stallet. Det gäller även inackorderingar som man inte har fullständig kontroll över. Jag har valt bort att ha inackorderingar enbart för smittorisken. Jag kan enbart skylla på mig själv om något händer!

Lycka till med din uppfödarbana!

Lill / Stall Nöbbeled ( som fortfarande är nybörjare…… och fattig ;) )
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Vi har också kunnat kvitta förlust mot våra vanliga inkomster. Mycket praktiskt! :) Men nu är de 5 åren slut, så det kommer nog att märkas nu i år att vi inte får tillbaka så mycket på skatten.

Ett tips angående fosterförsäkring. Ett av bolagen har det som standard i stoets försäkring. Har nyss bytt från ett annat bolag till detta (även mycket lägre premier).
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Vilket bolag då???
Det borde man kunna gå ut med för det kan väl knappast ses som skitsnack.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Det bolag ni menar är det som endast har två bokstäver i namnet. Jag har också kollat på det men premein var sämre än den jag har idag, eftersom jag har ganska stor rabatt.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

När jag ringde runt och kollade med flera bolag var det med bara två bokstäver det billigaste, men det kanske beror lite på hur många hästar man har, och kanske hur högt man vill ha hästarna försäkrade.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Jag har rabatt för att jag är anställd på bolaget som jag har försäkringarna i. Däremot kommer jag ev. välja I* till fölet, beror på premier o villkor.

Har haft skador som reglerats av bägge bolagen , både I* och "mitt" bolag och då fick jag bäst hjälp ab det bolag jag har nu, sånt väger ju oxå tungt. Men även pengarna såklart, och när man själv har lite koll på sånt här så jämför man ju extra noga.
 
Sv: Hobbyavel- hur gör ni?? "långt"

Vilken otur du haft med dina hästar , hoppas på bättre tur i år.

och förretsen, nybörjare är du väl ändå inte fortfarande, du är ju inne på ditt fjärde-femte år.

JAG är nybörjare :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 902
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp