Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

the_connemara

Trådstartare
Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga.

Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen helt förvirrad! Så nu kommer några megadumma frågor men det bjuder jag på :D Jag är inte i första hand intresserad av siffor och gränser mm, jag vill försöka fatta sammanhanget.

Jag vill ha en inackordering som sällskap till min enda egna häst. I nuläget har vi ett undermåligt stall som ska fixas och hagar som ska stängslas bla och min häst har inte flyttat hit ännu. Jag vill att inackorderingen betalar en grundhyra som inkluderar visa tjänster (typ fodringar, in/utsläpp, täckesbyte o dyl) och slitage, el, vatten, gödselhantering, hagskötsel osv. Sedan vill jag att inackorderingen använder samma strö som jag och samma grovfoder men att vi båda betalar rakt av vad vi använder och vad det kostar i inköpspris. Jag slipper gärna diskussioner om just detta upplägg i denna tråden :)

Hur hyr jag ut min boxplats vitt? Tar upp vad jag får in i deklarationen bara (dvs pengarna jag får direkt i handen i grundhyra av inack varje månad)? Och så drar de av x % skatt som de vill ha in i efterhand? Och vi gör månadsvis upp om inköpen av foder, strö mm utan att vi behöver blanda in skatteverket (köper som vanligt i butik)?

Om jag vill göra större investeringar i stall/hagar mm (som nu - stängsla in all mark) kan/ska jag ta med det i hobbyverksamheten? Allt behöver ju stängslas oavsett men jag kommer nog stängsla bättre nu än om jag bara skulle ha mina egna hästar (dvs skaffa eget sällskap) eftersom man inte har någon aning om hur inackhästen kommer vara och inte heller själv kunna fostra den.

Kan man dra av momsen vid inköp av stängselmaterial? Och hur funkar det när man ska deklarera? Är grundhyran en inkomst och stängselmaterialet (exkl moms) en utgift i min hobbyverksamhet och det dras skatt på typ inkomst - utgift bara? Vad händer om jag har mer utgifter än inkomster? Behöver jag betala moms på det som överstiger då?

Typ så här tänker min hjärna (som inte är ekonomisk för fem öre :D):
grundhyra: 10 000*12= + 12 000 kr
stängsel: 20 000 = - 20 000 kr
Summa underskott: - 8 000 kr

Vad händer med de 8 000? Skatteverket vill ha in x % skatt på de 8 eller vad?


Nu har jag skämt ut mig nog för stunden :p Men förklara gärna hur man gör rätt eller vart man kan läsa mer konkret. Jag hittade bla detta: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf men jag behöver mer grundkunskap :o
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Har du läst Skatteverkets superbra broschyr? http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Tydligen vill Skatteverket att man redovisar moms om omsättningen övergår 30 000 kr (räknat på allt du får in, alltså inte bara grundhyran). Blir du momsredovisningsskyldig blir det mer jobb och dessutom så ska det ju bli så att du betalar in mer än du drar av, annars går du med förlust. Det blir alltså dyrare för den som hyr av dig, eftersom du måste lägga på 25 % på alla priser.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Ja du tar upp hyran som intäkt av hobby, ingen moms om du är under gärnsbeloppet tror det är 30000kr. Gör så att din inackordering betalar sitt eget foder och strö och inte köper det av dig, ni kan ju betala hälften var till leverantören. Går verksamheten back som i ditt exempel så sparas underskottet i 5 år så om du får vinst någon av de nästkommande 5 åren, så kan du först dra av tidigare underskott och därefter betala skatt på vinsten.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

En ny fråga. Hur funkar det med försäkringar om man har en inackorderingshäst? Vad är skillnaden att hyra ut svart resp vitt på den punkten?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Har du läst Skatteverkets superbra broschyr? http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Tydligen vill Skatteverket att man redovisar moms om omsättningen övergår 30 000 kr (räknat på allt du får in, alltså inte bara grundhyran). Blir du momsredovisningsskyldig blir det mer jobb och dessutom så ska det ju bli så att du betalar in mer än du drar av, annars går du med förlust. Det blir alltså dyrare för den som hyr av dig, eftersom du måste lägga på 25 % på alla priser.

Det var ju den jag länkade till :p Den hjälper mig inte så mycket ännu faktiskt, jag är lite för korkad på sånt här ;)

Vadå allt jag får in? Får man inte ens åka och handla foder som vanligt och dela på priset av pallen/säcken utifrån hur många procent ens häst äter (som jag och min mor gör i dagsläget tex)?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Ja du tar upp hyran som intäkt av hobby, ingen moms om du är under gärnsbeloppet tror det är 30000kr. Gör så att din inackordering betalar sitt eget foder och strö och inte köper det av dig, ni kan ju betala hälften var till leverantören. Går verksamheten back som i ditt exempel så sparas underskottet i 5 år så om du får vinst någon av de nästkommande 5 åren, så kan du först dra av tidigare underskott och därefter betala skatt på vinsten.

Fetmarkerat, det var precis vad jag menade närj ag skrev såhär:

Sedan vill jag att inackorderingen använder samma strö som jag och samma grovfoder men att vi båda betalar rakt av vad vi använder och vad det kostar i inköpspris.

Antingen så gör vi upp direkt hos lev om vi hämtar ihop eller typ månadsvis vem som köpt vad och vad den fakitska kostnaden för ens häst är.

Typ 1 säck 100 kg foder = 100 kr. Min häst äter 30 kg och inack äter 70 kg. Den som betalat säcken får tillbaka 30 eller 70 kr. Är inte det ok?


Det med underskott och överskott fattade jag, nästan! För jag förstår inte vad som händer med underskottet/överskottet som blir kvar. Går jag back 8 000 kr första året, vad händer då? Tjänar jag 10 000 kr första året, vad händer då?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Tillägg: Vi har ingen jordbruksfastighet! Utan det där andra, villanåt :p
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Snor gammalt citat av superlovisa "Skatt betalar man på vinst, moms om man är momsregistrerad."

Om man omsätter (vad är omsättning eg i mitt fall?) över 30 000 kr så är man momsregistrerad, vad innebär det? Måste man lägga på moms på sin hyra? Får man dra av moms på grejer man köper in?

Om man tjänar (går med vinst) mer än 30 000 kr så måste man betala in skatt, i efterhand, på beloppet som överstiger 30 000 kr?

Har jag fattat rätt?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Snor lite mer old från Lovisaleonora (du är så bra :D):

"Företag får man bara driva i vinstsyfte, och med vinst kommer ju att man betalar mer moms än man drar av (vilket är starkt förenklat eftersom moms är kopplat till intäkter/utgifter, inte vinst/förlust). Alltså går MER pengar till SKV, inte mindre." http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1071723&highlight=hobbyverksamhet

Innebär det att en hobbyverksamhet aldrig kan dra av momsen? Eller tvärtom? Haha, jag förstår inte!
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Nu måste du nog sätta dig ner och andas.

SKV vill att du momsregistrerar dig när du får in pengar att tala om (omsättning), det är för att momsen ju går direkt till dem. Det betyder i sin tur att du får lägga moms på alla dina priser. Du får dra av den moms du betalar när du köper saker som går till den verksamheten du har inkomsten av.

Däremot ska du noga höra med SKV hur du ska hantera den boxen du har själv.

Är du skyldig att redovisa moms behöver du ansöka om att bli momsregistrerad. Läs mer här: http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800024675/55220.pdf
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Bara för att klargöra så kan du visst ha ett företag som inte alls är vinstdrivande, men det måste i så fall stå i bolagsordningen så att bolagsverket vet om att syftet med bolaget inte är att gå med vinst. (ABL 3:3 ifall du vill ha detaljerna).

Vad gäller råd till dig så föreslår jag att du helt enkelt ser till att ha en omsättning på mindre än 30.000:-/år. Det är ju inte hur mycket du spenderar, utan hur mycket du får in som omsättningen betyder. Vilket innebär att ifall du vill hålla dig under 30.000:-/år så kan du som max ta 2500:- i hyra i månaden utan att du blir momspliktig. Kommer din stallhyra att ligga på mer?

Vad gäller foderkostnader och så får du se till så att du inte säljer fodret, utan att den inhyrde köper sitt eget foder.

Hade jag varit du hade jag verkligen försökt att undkomma momsen, för det är helt enkelt inte värt den arbetsbelastningen du får för att kunna ha sällskap till hästen.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag håller absolut helt med Ramona. Ha inte större omsättning än att du går säker från momsregistrering, det blir betydligt mer jobb med moms inblandad.

Då är det viktigt att du inte tar emot pengar för att t ex köpa in foder, det kan komma att räknas som din omsättning även om det bara är för vidarebefordran till affären/leverantören.

Vad gäller foderproducent - ring JBV. De har ändrat så mycket de senaste åren att jag inte är tillräckligt uppdaterad för att svara (men någon annan kanske är?).
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Men vad i mitt fall är omsättning? Grundhyran?

Och innebär att jag köper in fodret automatiskt att jag säljer det till min inackordering, fastän vi bara delar säcken på våra hästars givor och betalar den faktiska kostnaden? Likväl som att min inack kan köpa fodret om denne åker förbi affären när det behövs och jag betalar vad min häst äter till denne?

Min grundhyra kommer inte ligga över 2500 men om man räknar precis alla kostnader för inack bara för att jag ser till att det den äter finns hemma så vet man ju aldrig vad det blir? Måste jag utesluta storätare eller kräva att vi köper varsin säck och därmed har dubbelt hemma bara för att jag inte ska "sälja foder" till min inack? Låter ju helt stört när man bara delar kostanden. Varför spelar det någon roll vem som åker förbi foderbutiken?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag håller absolut helt med Ramona. Ha inte större omsättning än att du går säker från momsregistrering, det blir betydligt mer jobb med moms inblandad.

Då är det viktigt att du inte tar emot pengar för att t ex köpa in foder, det kan komma att räknas som din omsättning även om det bara är för vidarebefordran till affären/leverantören.

Vad gäller foderproducent - ring JBV. De har ändrat så mycket de senaste åren att jag inte är tillräckligt uppdaterad för att svara (men någon annan kanske är?).

Är det specifikt att man tar emot pengar först och sedan köper in du menar? Vem frågar man om det i detta fallet, skatteverket eller?

Jag har mailat både skatteverket och jordbruksverket, och insett att momsen är inget jag vill beblanda mig med :D Då kan jag mao börja kolla priser till staket åtm :bump:
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Nej, att du betalar och säljer vidare (till självkostnadspris kanske, men ändock säljer vidare).

Be att få separata fakturor från leverantören, du betalar ditt och din inackordering sitt. Tar du in pengarna till dig (i för eller efterskott) ska de ju självklart redovisas som intäkt för inackorderingen (med tillhörande utgift - d v s inköp) och då kommer du över momsgränsen. Sedan kan det ju vara så att SKV inte anser att du behöver momsa fast du har omsättning över 30 K men det hade jag inte velat chansa på.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag tycker inte det är särskilt krångligt. Principen är att all inkomst ska deklareras och vinst ska skattas. Att det finns beloppsgränser är ju för att gemene man ska ha lättare att göra en bedömning.

Sedan vill jag absolut rekommendera dig att ha i alla fall tre hästar i stallet, inte bara två (men det är en parantes).
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Och vad händer om man inte tar upp fodergrejen i deklarationen? Är det skattefusk då fastän man inte tjänat något på det? Jag tycker det låter helknäppt! Då faller ju hela grejen att ha ett litet antal hästar och INTE behöva köpa in stora volymer (på sådant som inte håller länge, tex gillar jag att fodra med krossad havre/korn) och förvara.

Om jag fattar dig rätt är enda sättet att antingen köpa varsin säck - dålig hållbarhet och dålig lagring. Eller att båda är med vid inköpet och betalar leverantören sin del direkt - inte så ekonomiskt med varken körning eller tid. Eller att leverantören fakturerar - och det funkar ju ändå inte om minsta lilla i foderstaten ändras? Vilket den ju kommer göra, iaf för min häst som inte alltid går på konstant träningsmängd.

Och mao borde jag alltså inte heller låta min inackordering ta något av mitt foder om denne behöver/vill testa eller vice vera om det är inköpt separat för då måste det direkt redovisas och tas betalt för åt båda håll utan att det blir skattefusk eller?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 877
Senast: ameo
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 744
Senast: lbb
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp