Bukefalos 28 år!

Hoburgsritten 30km pp

moli

Trådstartare
Har någon ridit den och har något utlåtande om banan? Svår, lätt lagom? Själva Hoburgsrittens "riktiga" klasser är väl ganska tuffa?

Jag och min kompis är sugna att vara med nästa år på varsin Islandshäst, vi har aldrig tävlat distans förut, men gillar att rida långt och har hästar med (hyfsat) bra kondis, vore roligt att prova, inte minst för att ha en bra motivation att rida större delen av vintern och bättra på kondisen..

Hur fungerar veterinärkontrollen i prova på klass? Det är visst bara vid start& mål man kollas, eller? Och man har 30min på sig att "hämta andan", och få ned pulsen? Eller är det 20?

Vad krävs för att få starta? Någon form av grönt kort?

Brukar det vara många startande? Startar alla klasser samtidigt?

Har läst här på forumet att det innan Hoburgsritten brukar vara träningsritter på ön för de som vill, vem anordnar dessa?
 
Senast ändrad:
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Tyvärr är det dåligt med distansen på Gotland just nu. :cry: Det händer inte så mycket!
De som har hållit på längst börjar väl tröttna på att ordna ritter och
träffar som väldigt få anmäler till :crazy:
Nu är även Träsksvängen inställd. För få som anmält sig.
Så vi får väl se vad som händer med Tingstäderitten. Den är ju helt ny, dessutom.
Men kontakta någon som står ansvarig för ritterna i proposionen,
de vet kanske vart du ska vända dig!
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Jag älskar Hoburgsritten och är en återkommande gäst så länge min plånbok inte säger nej. I år var första året den gick så tidigt på våren, ärligt talat så föredrar jag klart hoburgen på hösten, gotland har en viss charm som inte fastlandet slår.

Som sören säger så är det tyvärr ofta dåligt med anmälningar, men förra året var vi nog nästan tio stycken startande i tolvmilen. Banan är ganska lättriden om man tänker på kuperingen - gotland är platt. Men det är en väldigt hård bana, det gäller att ha tränat en hel del på asfalt innan. Utsikten från husrygg och landskapet gör Hoburgen till en av mina absoluta favoritbanor, till o med hästen har roligt, det finns alltid något nytt att titta på.

Har du möjlighet tycker jag absolut du ska prova den. För pp klass behöver du ingen speciell träning innan, utan vanlig riding räcker.

Camilla N
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

jag tror och hoppas tingstäde får många anmälningar, finalen på agria cup går där, och sedan vet jag minst två stycken som ska åka som inte rider final.

hade jag pengar - gotland nästa!

Camilla
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Vad synd. Det kanske finns lite fler Islandshästfolk som vi kan "skrämma fart på", vi hade en föreläsning i höstas om distans på ett möte (I Austur, en av Gotlands 2 Islandshästklubbar) och då var det många som var intresserade och tog info om träning& pulsmätning och iallafall pratade om att "det vore kul".

själv har jag en dröm sedan jag gick gymnasiet, och faktiskt tränade inför en clearround med min dåvarande medryttar Isis och blev sjuk lagom till att det drog ihop sig till start. Jätte trist. Jag SKALL rida distans någon gång i mitt liv på en häst jag tränat själv!

Nu har det gått 7år och jag har möjlighet igen att träna för det med en låne häst som verkar ha bra förutsättningar för att orka gå länge utan att ta ut sig. Så det SKALL banne mig åtminstone bli en prova på ritt för att avsluta det kapitlet. Eller rent av starta ett nytt!
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Nej men säg nu inte så. ;) Vaddå vanlig ridning räcker? Här skall mätas puls och tränas kondition! :p Nästa sommar blir långritternas sommar har vi pratat om! I år har det bara blivit en riktigt lång, och vi har ytterligare en på gång nästa vecka. Nästa år tänkte vi förena nytta med nöje och som morot tävla distans på våren, så att man "måste" se till att hästarna behåller sin kondis under vintern och sedan rida flera långritter, och kanske en "riktig" clearround på hösten om vi känner oss mogna.. Vem vet.

Jag tycker om att mäta och anteckna, så nu skall vi leka konditionsträning i vinter. :angel: Oavsett om det "behövs" eller inte. :D
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Lycka till! :) Hoppas du kommer iväg på din första tävling & fortsätter sen med din islänning! :D
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Hoburgsritten kommer väl fortsättningsvis att vara på våren om jag förstått det rätt. I våras var vi väl ca 15 anmälda ekipage men bara ca11 till start! :crazy: Detlönar sig föga för arrangörerna att dra runt en så stor tävling då.Veterinärer är inte gratis precis :eek:
Och nu måste vi importera domare också........
Så det behövs nog hela Islandshästklubben för att skaka liv i distansen på ön ;)
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

hihi det låter ju ännu bättre att du gillar sånt! ;) Hoppas du lyckas övertyga hela din klubb om att det är roligt också ;)
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

neywaz skrev:
hihi det låter ju ännu bättre att du gillar sånt! ;) Hoppas du lyckas övertyga hela din klubb om att det är roligt också ;)

Jag är iallafall entusiastisk för flera. ;) Jag värvade en till idag till provapå ritten på Hoburgs. Eventuellt två och en halv.. Och jag skall så lite fler frön. jag kan ju säga att det är LÄTT att få hästen i kondis att orka en 3mila ritt och att genomföra är att vinna. Många är ju lite tävlingsskygga. Veterinären här säger att det är lite Islandshästrasism inom gotlands distansgäng. (Hon har själv Islanshäst och har varit tävlingsveterinär på flera Distansritter på Gotland) Men det ser jag bara som en utmaning. Jag VET att våra hästar är både starka och uthålliga. Och inte bara små och söta. Det är de OCKSÅ. :p Sedan är dte inte så troligt att man kan hävda sig mot Arabiska fullblod, men det är inte ambitionen heller, bara att vara med och att visa att Islandshästar också duger till Distansridning. För det är jag övertygad omatt de gör!
 
Senast ändrad:
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Jag är övertygad om att det inte finns någon form av "ras rasism"
innom "distansgänget" (vilka de nu är :confused: ) på Gotland.
Eftersom vi bara är ca 10 st nu aktiva.(Med en salig blandning av raser.) Så jag ser nog det som en vild fantasi från denne veterinär.
Skulle vara kul att veta vad hon baserar detta utalande på.
För det är ju en ganska grovt anklagelse :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Det var nog inte SÅ allvarligt menat med rasism från distansryttarna. Det kan ha varit lite knepig humor från veterinären sida. Så ta inte så illa upp.
 
Sv: Hoburgsritten 30km pp

Jag tror inte heller de kan vara sååå rasistiska, jag menar - isåfall finns det ju INGEN konkurrens där :o !!!

Hoppas ni kommer med, distans är verkligen KUL!!!!!
 

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 694
Senast: Shaggy
·
Distans Säkerligen inte särskilt ovanliga eller smarta frågor men jag hoppas få svar ändå eftersom jag är amatör men tycker det skulle vara kul...
2
Svar
31
· Visningar
2 390
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp