Hö..Är det bara vi som blir lurade?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
I år så tänkte vi i stallet vara lite "smarta" och lata och i stället för att åka och hämta hö hos bönder beställa av någon som körde hem det!

Vi kollade annonser, jämförde priser och fastnade tillslut för en annons i vår lokala tidning. I annonsen stod det 2 kr/kg, fri hemleverans.

Det lät bra tyckte vi och bokade 6 ton. Killen skulle höra av sig när han fick någon körning hitåt och det gjorde han.
Det visade sig då att det verkliga priset var 2.50 inkl moms. Då tyckte vi det var lite väl mycket och han gick med på att vi skulle få det för 2.30 kr/kg inkl moms.

Han anlände i slutet av augusti.

Tack o lov var det en strålande sol den dagen för han kunde inte köra in med långtradaren på vår gård, lastbilen hade då hamnat i diket, den var så lång.
Men vi är inte kinkiga, vi sa att det var ok(hade ju inget val direkt), han öppnade bakluckan och kastade ut några balar på vägen.

Sen så sa han att han ville ha pengar först, innan han lastar ur. Helt ok tyckte vi och tog fram våra plånböcker.
Då han sa summan så räknade han på 2.50 kr/kg, vi protesterade och sa att det var inte vad vi avtalat. Efter en stunds diskussion så gav han med sig, men det var ett väldans gnäll över hur mycket han förlorade på det.. Vi hade faktiskt avtalat det priset och annars hade vi inte beställt det utan tagit en annan leverantör.

Nåväl, vi betalade och ville ha kvitto! Priset var ju inkl. moms så vi tog helt för givet att vi skulle få ett kvitto. MEN det tyckte inte säljaren! Han menade på att vi inte hade något företag och behövde således inget kvitto, han hade inget kvitto med si´g! Vi dividerade en stund om det också och till slut så tvingade min stallkamrat honom att på ett av våra block skriva ett "kvitto" att vi betalt den aktuella summan, vad det var och datum samt hans namnteckning!

Sedan började han o hans kumpan langa ut balar, dom täckte hela vägen, där mycket bilar brukar passera, nu var det tidigt på morgonen så tur nog kom endast ett fåtal. Vi bar balar för glatta livet och la utanför stallet, för att kunna lasta upp på skullen sen.

Säljaren pratade hela tiden om att balarna vägde 22 kg/st. En omöjlighet sa vi då våra gamla balar väger ca 16 ocg är tyngre än såhär. Han gav sig dock inte på den punkten. Nu var det hela en lite stressig situation för vi ville ju få undan det från vägen så bilar kunde åka förbi. Men vi sa gång på gång att de väger omöljligt 22 kg.

Efter ett tag så stängde han luckan och dom fick helt plötsligt väldigt bråttom iväg. Skulle till Stockhol och det var jättebråttom! Dom drog helt enkelt iväg.

Vi började att räkna balarna. Det var 290 st. Han sa att han kastat ut 280 st så det var 10 mer än det.
Men 2 hade gått sönder och TYVÄRR hade vi då endast en lite 10 kg våg, men vi vägde i ikea kassar och den största vägde 15 kg!

Det visade sig så småningom att balarna vägde i snitt 15.5 kg. Vi har vägt alla nu.
Det totala vi fick var ungefär 4500 kg mot de 6000 vi betalt för.

Vi ringfde säljaren ca en timme efter att han stack och påtalade att det var för lite, men han tyckte att vi skulle lita på honom! Han hade minsann vägt rätt. Min sambo som då var rejält sur la på luren efter en diskussion.

Säljaren ringde då upp och sa att han minsann hade räknat fel, han hade kollat på fel papper eller något, men han skulle komma inom 2 veckor med resten. Det gjorde han inte!

Mina sambo ringde upp efter ungefär en månad och undrade varför han inte hört av sig! Han hade ingen direkt förklaring till det utan fortsatte att mala om att hö säsongen inte hade börjat ännu och att han inte hade vägarna förbi!

Han skulle dock komma inom ett par, tre veckor och om han inte kom så skulle vi då få penagrna tillbaka! Han var även mycket otrevlig mot min sambo.

Tiden gick, han kom inte, vi ringde igen! Hö säsongen hade fortfarande inte börjat! Enligt honom, han hade dock en kund som kanske skulle ha hö här i trakten så han skulle återkomma om när det blev. Vi ville dock inte vänta mer utan min sambo gav honom 2 alternativ. Att han kommer inom 2 veckor eller sätter in pengar direkt!

Han ringde dagen efter(i går) till min stallkompis och sa att han kanske kunde komma om en o en halv vecka men annars ville han dela upp betalningen av våra pengar! Det gick vi absolut inte med på!

Vi sa att vi skulle ha våra pengar direkt!
Nu har han sagt att han ska komma nästa söndag!

Det återstår att se!

Min fråga nu är.. Är det bara vi som har haft sådana här bekymmer? Jag har aldigt sett någon diskussion om det!

Kontrollväger ni ert hö när ni köper? Man får ju räkna med att det inte går att få exakt men inte ett o ett halvt ton!

Vill någon veta vem denna säljare är så kontakta mig så talar jag om det!
Vill inte att fler ska bli blåsta, för denne verkar ju inte vara så seriös!
 
jag har min häst på en liten gård som tar eget ensilage, men på våren och somaren så köper vi hö från en annan gård, dom är gätte trevliga, vi betalar 1 kr kg och det är offta att dom säger men den balen var ju så liten ta dom här två ochså, så vi får alltid med oss några fler kilon än vi har betalat för :love:, synd att alla mäniskor inte är sådana, uch stackars er :(
 
Jösses, det låter ju helt otroligt! Allmänna reklamationsnämnden? Jag skulle bli vansinnig om ngn skulle göra så. Fy f-n, gå vidare!

Att ha mage att begära kontant betalning också - huvva.

Tur att alla bönderna häromkring är underbara (med vissa undantag, vissa minns säkert "världens grinigaste bonde" som jag skrev om i fjol. Men han säljer inget mer till mig...). I år köper jag hö från en som bor 4 km härifrån, jag får hämta själv och bekosta anlalys, men det är kanonhö (säger jag nu innan analyssvaret kommit :angel:), knallgrönt, bladrikt, välgödslat och mkt tidigt skördat. Doftar som en sommaräng! 1:- + moms...
 
Han försöker ju blåsa er! Helt klart!
Och förmodligen så har han lyckats förut, folk som handlar av honom kanske inte TÖRS ifrågasätta! För han verkar ju inte direkt trevlig att ha att göra med?! :crazy:
Stå på er!

Jag har inte varit med om det du är med om!
Jag har köpt hö från Göteborgstrakten ett par år, och fått höet hemlevererat punktligt, till det pris vi avtalat (bonden skickade tom en offert), och till rätt vikt!
Han tom skickade med lite extra "för säkerhets skull"!

Om nu denna höleverantör anser ni tjafsar över vikten på höet, varför gör han inte som MÅNGA andra bönder jag känner som levererar hem hö direkt till kunden?
Dvs väger hela lasset!
Den från Göteborgstrakten jag köpte av var en av de som gör så! Han vet vikten på lastbilen "i tomme", sedan väger han bilen med höet på.
Det finns MASSOR med ställen med tillräckligt stora vågar! OM de vill ha det seriöst... ;)

Och varför inte kvitto när han säljer "inklusive moms"?! :confused:
Det "luktar" ju bedrägeri lång väg! :mad:
Hota med att ringa skattmasen om han inte betalar! :devil:

Räcker inte höet fram till dig, så fråga min höbonde om hö. Då får du åka en bit samt hämta det själv, men jag LOVAR att du blir inte blåst!
Dessutom har jag analyserat höet, och jag kan bara säga: :bow: :bow:
 
Det verkar som ni träffat på en riktig skojare, tur är väl att alla inte är sådana.

Förra hösten beställdes hö av en ny kille, priset var bra och därför ville vi prova vad han hade att erbjuda. Vi beställde 3 ton, som ett prov och just då fanns ej heller möjlighet till att ta emot större leverans.

Han kom med vårat lass, eftersom dessa 3 ton var en del av hela fältet fick vi inte anaysen men väl en kopia. han lastade av vårat hö, och ställde in det på plats som vi visade honom.

Vi kontrollvägde inte balarna direkt, men under vägens gång när vi fodrade vägde vi bal för bal och räknade senare ihop allt. I vårat fall fick vi 3300 kg, men betalde för 3 ton á 2 kr/kg .

Han fick forsätta att lämna hö, vi berättade också att vi fått 300 kg mer vid första leveransen. Han har en snittvikt på balarna, oftast jämnar det ut sig i slutändan menade han själv.

Vid ett tillfälle fick vi ett hö som vi inte kunde acceptera, vi ringde och han kom och hämtade detta på en gång samt levererade ett nytt parti allt utan knot. :D
 
Man brukar väll väga ver 10:e bal elle nått. I ert fall var det ju lite tjorvigt då ni inte hade en våg som klarade av det dock.
Men det är ett tips, att väga var 10:e bal som lastas ur, och kolla så att de "fortfarande" väger så mycket som det var sagt samt håll ränkningen på hur många som lastas in ier transport/ut ur lastbilen som levererar.
 
Köper man stora mängder (hela lastbilar) ska man helt klart kräva att lasset är vägt. Det är ju i princip omöjligt att kontrollväga med någon större precision.

För tillfället (har bra hö, lättfödd kuse och goda vänner) hämtar jag en transport åt gången av ett och samma parti, vi väger då 5 balar och går på snittvikten.

Reklamera skriftligt, i ert fall hade jag krävt pengarna (mellanskillnaden) tillbaka omgående. Meddela också att om återbetalning inte skett innan xx-xx-xx kommer ärendet att lämnas till Kronofogden.

Vägra sedan att diskutera ärendet mer via telefon, hänvisa till korrespondens om han vill bestrida ert krav. Och skicka vidare till KFM.
 
Hej o tack för era svar!
Jag väljer att svara på det sista men det är till alla!

Han hade vägt hela lastbilen sa han! Men han hade ju både bil o släp med hö och endast en del skulle ju av här, resten till Stockholm. Så vi påpekade att om det totala lasset vägde rätt som han sa, då har ju dom andra fått för mycket! (men jag tror inte att han var helt ärligt faktiskt)

Tyvärr hade vi ju ingen bra våg då, dock har vi en nu och gissa om det ska vägas när och om han kommer tillbaka! ALLA balar ska vägas, jag har ordnat med en hög folk som kommer hit, för att ha vittnen och en som skriver upp det vi väger. Sen så har han ju inte direkt vart vidare trevlig och jag vill inte stå ensam med denne och dennes bekanta. För jag är helt säker på att han inte vågar komma ensam!

I övrigt så återgår vi nästa år av att handla med lokala bönder(tyvärr så finns det inte så jättemånga som har småbalar här och det är ett måste för att vi ska få plats med allt)

Kopparberg! Tack för tipset, jag återkommer om det om vi behöver hö.

Kan bara säga att jag hoppas att ingen annan råkar ut för denna, jag ska då göra allt i min makt för att se till att han inte blåser fler.

Jag har även vart i kontakt med skattemyndigheten och hört mig för. De ville att jag skulle göra en skriftlig grej åt dom samt sända in det "kvittot" som jag har.

Denna skojare ska minsann inte komma undan så billigt! Han ska göra rätt för sig. För denna gång försökte han lura fel människa!
 
Det här problemet är nog tyvärr inte helt ovanligt.
Oftast rör det sig om mellanhänder totalt utan allt moraliskt tänkande...och det är inte bara kunderna som blir lurade..utan också de bönder som säljer sitt hö till dessa s k höhandlare.
Många är de bönder som kunnat se sig blåsta på betalning för hö.
Dessutom kan man inte alltid lita ens på viktintyg..sådana där man vägt lastbil med respektive utan last...de fulaste fiskarna ordnar till sådana själva...med vikter helt utan förankring i verkligheten..

Tyvärr är det så det ser ut...i värsta fall
 
Ja tyvärr så verkar jag ju inte vara ensam om det..

Tycker det är lite konstigt att inte fler skriver insändare eller annat om det..

Jag satt o undrade om folk vet om att de blir lurade?
Självklart vet vissa det, men kanske en stor del inte har en aning...förrän det blir vår och det beräknade höt inte räcker.

Då kanske dom tycker att det är försent att klaga!

Jag har ju i alla fall lärt mig av detta. Hur jag ska göra vid nästa hököp!

Har investerat i en bra våg, och kommer att väga allt! Rakt framför näsan på säljaren. Eller om det verkar vara en seriös typ, så väga vissa och sen dra ett snitt, så som man brukar!
 
Bara en liten undran? :confused:

Köpte ni från han som annonserar i "FEMETTAN"?

Jag kollade annonserna i somras och såg att han också köpte upp fjolårshö!
Har ni kollat att ni har fått av årets skörd och inte "gammalt" hö från förra året?
 
Hmm, femettan? Denna annons stod i Ludvika tidningen.

Hö´t verkar vara helt ok, det är grönt o fint och luktar jättegott så det verkar vara bra...tack o lov att något var bra!

Vi har fjolårshö kvar och det är stor skillnad på det nya o det gamla, även om det från förra året duger ännu, har två ganska knubbiga ponnyer..

Tack för ditt svar!
 
OK, blev lite orolig när jag läste ditt inlägg.
Du kunde ju ha blivit lurad dubbelt.

Jag har sommarstuga i Hörks hage och brukar rida tinker hos Malin i Buskbacken.
 
Fördelen med at hyra in hästen på ett lantbruk, så det ingår i stallhyran :bow:
 
ok..
Jag har bara bott här i ett år, så jag känner ingen egentligen..

Men Hörks hage ligger ganska nära mig i alla fall..
 
Jag köpte hö av en kille förra året som verkligen var toppen, han kom i tid, transporterade det lång väg och hade alltid en medhjälpare med sig för att hjälpa till att lasta upp det på skullen.
Han höll lovat pris och hade analys och väldigt fint hö.

I år så blir jag inackorderad hos en bojnde som ju då redan har hö och kan tyvärr inte köpa av samma kille som förra året vilket jag hade velat. Han låg några ören över de andra men hans hö var skulltorkat, löspressat och krav-odlat så det betalade jag gärna lite extra för.

Köpte för några år sedan av en som köpte hö från Estland tror jag det var och han hade bra hö till bra pris, men var inte vidare trevlig, kom ofta sent och man fick tjata ibland innan han väl kom.

Att skriva kvitto är väl ingen sak? Det är ju bara att ta ett papper och kluddra ett par rader, låter konstigt att han inte ville skriva, förmodligen säljer han allt svart. Vet inte om det går att polisanmäla men man kan ju alltid försöka!

/Hippo
 
Jag köper aldrig hö som är så långt ifrån mig att jag inte kan åka dit själv o besiktiga innan köp. För ett tag sen stod det i våran lokaltidning en hö annons om prima hö o fri hemkörning, det var ett mobilnr. Jag ringde upp och min första fråga var: "Var ligger detta då"? I småland, svarade han. Jag bara garvade åt honom och han undrade varför. Ja mig lurar du inte sa jag. Fick då till svar att det inte är köptvång om man inte är nöjd med höet.

Vadå köptvång, skulle han köra 40 mil enkelresa till mig med fri leverans och om jag inte var nöjd med höet så skulle han köra tillbaka det 40mil igen, jo kyss mig i häcken
 
Hej!
Det kanske var samma...vem vet? Men det finns ju många som säljer iofs.

Höet var fint, så på det har jag inget att klaga...
Men helt klart var det sista gången jag svarade på en sådan annons!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp