Hö analys

Sandra B

Trådstartare
Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) :
Torrsubstans 81,4%
Omsättbar energi till häst 7,7 MJ/kg
Smältbart råprotein 26 g/kg
Omsättbar energi till häst 9,5 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 32 g/kg Ts
Råprotein 67.3 g/kg Ts
Socker 132,2 g/kg Ts
Aska 57,9 g/kg Ts
NDF 590,6 g/kg Ts

Vad säger detta er?
Hästen är ett halvblod som inte lägger på sig lätt, äldre herre 15 år.
Jättetacksam för hjälp.
 
Vad exakt är det du undrar över ?

Du har väldigt lite protein i ditt foder i kombo med ganska högt med energi.
Det gör att du behöver komplettera med protein utan att även öka energin för mycket.
Om du har en äldre och inte svårfödd häst så satsa på ett rent proteintillskott. Tex sojamjöl eller ngt annat proteinfoder.
Generellt svar nu utifrån din post.

Sen skulle jag tipsa om tex hästsverige (hastsverige.se) ang att bättre förstå hur man tolkar en foderanalys samt även hur man kan räkna om man är ovan :)
Det är verkligen värt det att själv skaffa sig förståelse för hur det funkar generellt :)
 
Senast ändrad:
Sen saknar din foderanalys du redovisar här macromineral analys? . Det hade jag velat ha som minimum för att kunna ha en skälig grund att utgå från ang din hästs behov . Kalk, fosfor , magnesium och selen främst som bas.
 
Sen saknar din foderanalys du redovisar här macromineral analys? . Det hade jag velat ha som minimum för att kunna ha en skälig grund att utgå från ang din hästs behov . Kalk, fosfor , magnesium och selen främst som bas.
Ok,tack för svar, jag får kolla upp detta med miniralerna
 
Vilken kvot får jag på ovan siffror?
Det finns väl ett gränsvärde som man inte skall gå under?
Han äter 14 kg hö, vilket då betyder att jag måste tillsätta protein.
Hur mycket extra protein behöver han?
 
Vilken kvot får jag på ovan siffror?
Det finns väl ett gränsvärde som man inte skall gå under?
Han äter 14 kg hö, vilket då betyder att jag måste tillsätta protein.
Hur mycket extra protein behöver han?

Du har en kvot på ca 3,4 (smrp/Mj) och den bör vara minst 6.

Sen tycker jag det var väldigt torrt också, det kan vara ett problem med hygienen.
 
@Sandra B du dividerar smrp med MJ då får du kvoten. Du har som sagt väldigt lite protein i ditt grovfoder - kvoten är 3,4 och normalt underhåll av häst för att den ska fungera är 6.
Med låga värden är det inte så enkelt som att bara höja antalet kilo du ger hästen - du måste tillsätta protein och det gör du genom att välja ett lämpligt proteintillskott och sen räkna in hur det gör sig i den totala foderstaten.

Här är lite basic info från sidan jag tipsade dig om :

http://www.hastsverige.se/foderskola-del-6.html
 
@Sandra B ang macromineralerna som saknas: om du nyligen analyserat grovfodret utan att lägga till analys för mineralerna, så kan du bara kontakta företaget som analyserat och be om en tilläggsanalys för mineralerna .

Det finns många som kan hjälpa dig räkna sen men jag personligen gör det inte utan mineralerna för det blir så bristfälligt. Sen är det även verkligen för din egen skull värt att du själv även sätter dig in i det basala - det är inte svårt och du har igen det massor jmf med att bara låta någon annan räkna :)
Ffa då det inte bara finns ett svar eller ett val av tillskott/foder osv utan många :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 499
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 665
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp