Hö-analys

Kilauea

Trådstartare
Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara".
Så, har fått analyssvar på ett hö som finns att köpa.

Per kg foder så är det:
TS 83%
Råprotein 56g
Smältbart råprotein 26g
Omsättbar energi 7,7MJ
Smb RP/OE 3,4g/MJ
NDF 461g
Fosfor 1,1g
Kalcium 2,8g
Kalium 10g
Magnesium 1g
Natrium <0,1g
Svavel 1g
Ca/P 2,7

Tyvärr ingen sockeranalys, vilket vore av värde då ponny (snart 24-årig c-ponny) haft fång för över ett år sen, vet dock ej omfattning då han ej var i min ägo då och förra ägaren sa bestämt att han inte haft fång (fast hovslagaren höll inte med).
Har kört det på Hästsveriges foderstatsberäkning och förstått att det är lågt i protein, kalcium, fosfor och magnesium.
Lusern har jag att ge, fast ponny är inte så himla förtjust i det.
 
Kan du hitta annat så skulle jag välja det. Särskilt när du har en häst som man inte vill ge en massa tillskott.
 
46 g smältbart råprotein/kg, du vill ha en protein/MJ kvot på 6. Ännu högre om du vill kunna ge lite halm.

Trådkapar lite... har verkligen försökt få bra grepp om det här med analyser men det fastnar liksom inte 🤦🏼‍♀️
Om jag har 52,4g smältbart råprotein/kg och 6,7MJ blir min kvot då ~8,7?
Vad säger den mig då egentligen? Att jag borde ge en del av den dagliga givan i halm?

Hästen som får fodret är en stor, 4-årig swb i normal träning.
 
Svaret på "sähär bör det vara" är att det varierar beroende på vilken typ av häst man har. Har man en lättfödd häst vill man ha låg energi (alltså Mj) på ett hö är det toppen med 7 Mj/kg foder medans på ett ensilage kan det bli bra mycket lägre beroende på ensilagets torrsubstans. Ju lägre energiinnehåll desto fler kilo kan den lättfödda hästen äta utan att bli överviktig. Man vill också ha ett högt proteinvärde, helst då en kvot mellan smältbart råprotein/Mj som blir 6 eller över. Ju högre protein man har desto mer spelutrymme har man att lägga in halm i foderstaten utan att behöva ge en massa proteintillskott. Halm innehåller ungefär 5-6 Mj/kg lite beroende på vilken typ av halm det är.

Till en svårfödd häst vill man ha ett högre energivärde (hur högt beror på behovet men 10 Mj behöver inte alls vara fel till en svårfödd medans det är katastrof till en lättfödd) eftersom hästen kanske annars inte kan äta så många kilo hö/ensilage som hen behöver för att hålla hull utan man får lägga till en massa kraftfoder vilket dels är dyrt och dels inte är toppen för hästens mage. Om hästen behöver mycket energi för att hålla hull kan det fungera med ett lägre proteininnehåll i grovfodret just eftersom hästen kan äta så mycket av det. Har hästen ett energibehov på säg 150 Mj men ett proteinbehov på 740 så blir ju inte kvoten 6 utan 4,9 och det gör inget för det viktiga är att individens behov blir fyllda.

När man räknar räknar man alltid ut proteinbehovet för sig och energibehovet för sig. Proteinbehovet kan variera, endel kan behöva ligga högre, men det är vanligare att energibehovet är väldigt olika.
 
Tillägg, överskott av protein från grovfoder är inte farligt. Man behöver alltså inte ge halm för att proteininnehållet är högt men är även energin hög och man har en lättfödd häst kan man ge halm för att öka på antalet kilo torrsubstans utan att för den sakens skull behöva ge proteintillskott.

I ditt fall @Eloise blir kvoten 7,8 (52,4/6,7=7,8) och med ett såpass lågt energiinnehåll ändå hade jag inte gett halm om det inte är så att hästen är extremt lättfödd eller om det kan vara en idé av andra anledningar. Ensilaget kanske är dyrt och det blir billigare att ge några kilo halm för att kunna lägga pengarna på roligare saker eller att tillgången är begränsad men inte för att kvoten är lite högre. Det finns det ingen anledning att justera för. På betet kan kvoten vara en bra bit över 6, inte ovanligt med smb rp på dryga 100 och en energi på 7-8 Mj på ett helt vanligt sommarbete och inte heller det är några problem för en frisk häst. Det är först om man har en njursjuk häst man kan behöva tänka på att begränsa proteingivan eftersom hästar som får ett stort proteinöverskott dricker och kissar mer men det är som sagt var inte något som är farligt för en frisk häst.
 
Svaret på "sähär bör det vara" är att det varierar beroende på vilken typ av häst man har. Har man en lättfödd häst vill man ha låg energi (alltså Mj) på ett hö är det toppen med 7 Mj/kg foder medans på ett ensilage kan det bli bra mycket lägre beroende på ensilagets torrsubstans. Ju lägre energiinnehåll desto fler kilo kan den lättfödda hästen äta utan att bli överviktig. Man vill också ha ett högt proteinvärde, helst då en kvot mellan smältbart råprotein/Mj som blir 6 eller över. Ju högre protein man har desto mer spelutrymme har man att lägga in halm i foderstaten utan att behöva ge en massa proteintillskott. Halm innehåller ungefär 5-6 Mj/kg lite beroende på vilken typ av halm det är.

Till en svårfödd häst vill man ha ett högre energivärde (hur högt beror på behovet men 10 Mj behöver inte alls vara fel till en svårfödd medans det är katastrof till en lättfödd) eftersom hästen kanske annars inte kan äta så många kilo hö/ensilage som hen behöver för att hålla hull utan man får lägga till en massa kraftfoder vilket dels är dyrt och dels inte är toppen för hästens mage. Om hästen behöver mycket energi för att hålla hull kan det fungera med ett lägre proteininnehåll i grovfodret just eftersom hästen kan äta så mycket av det. Har hästen ett energibehov på säg 150 Mj men ett proteinbehov på 740 så blir ju inte kvoten 6 utan 4,9 och det gör inget för det viktiga är att individens behov blir fyllda.

När man räknar räknar man alltid ut proteinbehovet för sig och energibehovet för sig. Proteinbehovet kan variera, endel kan behöva ligga högre, men det är vanligare att energibehovet är väldigt olika.
Tack för ett väldigt utförligt svar :).
 
Tillägg, överskott av protein från grovfoder är inte farligt. Man behöver alltså inte ge halm för att proteininnehållet är högt men är även energin hög och man har en lättfödd häst kan man ge halm för att öka på antalet kilo torrsubstans utan att för den sakens skull behöva ge proteintillskott.

I ditt fall @Eloise blir kvoten 7,8 (52,4/6,7=7,8) och med ett såpass lågt energiinnehåll ändå hade jag inte gett halm om det inte är så att hästen är extremt lättfödd eller om det kan vara en idé av andra anledningar. Ensilaget kanske är dyrt och det blir billigare att ge några kilo halm för att kunna lägga pengarna på roligare saker eller att tillgången är begränsad men inte för att kvoten är lite högre. Det finns det ingen anledning att justera för. På betet kan kvoten vara en bra bit över 6, inte ovanligt med smb rp på dryga 100 och en energi på 7-8 Mj på ett helt vanligt sommarbete och inte heller det är några problem för en frisk häst. Det är först om man har en njursjuk häst man kan behöva tänka på att begränsa proteingivan eftersom hästar som får ett stort proteinöverskott dricker och kissar mer men det är som sagt var inte något som är farligt för en frisk häst.

Tack snälla för svaret!
Känner mig faktiskt en hel del klokare nu! :)

Skulle säga att han är ”normalfödd” men enkel att reglera uppåt i vikt när det har behövts.
I dagsläget äter han ca 14kg/dag.
Nojar dumt nog lite över om jag ger honom rätt förutsättningar och stoppar i honom rätt foder, på sommaren tänker jag inte alls på det på samma sätt, gräs är ju ”naturligt”.
Ibland är man inte så logisk i sitt tänkande 🙄

Hästen är fin i hull, päls och att rida samt bygger muskler så egentligen ”ser” jag ju att det funkar fint nu. Men känns ändå bra att veta mer om analyserna för att kunna reglera om han skulle falla ur på någon punkt.
Tack!
 
Tack snälla för svaret!
Känner mig faktiskt en hel del klokare nu! :)

Skulle säga att han är ”normalfödd” men enkel att reglera uppåt i vikt när det har behövts.
I dagsläget äter han ca 14kg/dag.
Nojar dumt nog lite över om jag ger honom rätt förutsättningar och stoppar i honom rätt foder, på sommaren tänker jag inte alls på det på samma sätt, gräs är ju ”naturligt”.
Ibland är man inte så logisk i sitt tänkande 🙄

Hästen är fin i hull, päls och att rida samt bygger muskler så egentligen ”ser” jag ju att det funkar fint nu. Men känns ändå bra att veta mer om analyserna för att kunna reglera om han skulle falla ur på någon punkt.
Tack!
Vad bra :)
Det är som med allt annat, är man osäker på hur det faktiskt är, om man har fattat rätt eller inte så är det det svårt och man snurrar lätt in sig så det blir än svårare.

Det viktiga i att hitta vilka hästens individuella behov är är att man till nästa år vet vad som fungerade och kan lägga hästen på samma nivå eventuellt med justeringar om arbete/dräktighet eller annat har förändrats. Då slipper hästen riskera att falla ur eller bli överviktig och man själv har ett outstanding redskap för att tidigt märka om något inte riktigt är som det ska.

Precis som @Lovisaleonora skriver så märks proteinbrist först efter ett antal månader. Klassikern är hästen som går på bete till slutet av augusti och sedan börjar äta skördat grovfoder, är fin hela hösten-vintern fram till januari-februari då hen börjar falla ur mer och mer muskelmässigt. Det är inte konstigt att man förr innan analysernas intåg trodde att proteinet försvann vid lagring när det tar så lång tid innan bristen syns. En häst som börjar tappa muskler har alltså haft proteinbrist under flera månaders tid. Det finns ett fåtal undantag som tappar muskler fortare vid proteinbrist men generellt visar sig proteinbrist först efter några månader.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Korven
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 892
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Hej! foderanalysen på höet som ingår i stallet har nu kommit, så ni får gärna hjälpa mig att tyda! Har en ponnytravare som i dagsläget...
Svar
10
· Visningar
2 284
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp