Hö eller hösilage...korsförlamning av socker!

Fjordfrälst

Trådstartare
Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när hon var 3 fick hon sin första korsförlamning hos uppfödaren pga frost på bete; hon tål inte socker. Har aldrig haft ett anfall hos mig förrän nu, så drygt 2 år utan problem. Flyttade för en vecka sedan från lösdrift till nytt stall. På lösdriften fick de enbart gå på rejält tilltagen yta och äta gammalt gräs ända till för två veckor sedan, då efter 1 dygn i blötsnö utan foder tidigare eller tillgång till ligghallen! Så fodrades de. Hästarna var fruktansvärt hungriga och min är ju ranglåg så tror inte hon kom över så många tuggor. Sedan stod de utan mat i två dagar igen innan nytt foder. Hästen stormtrivdes där men stallägaren bad mig flytta då jag har för stora önskemål; tex hålla torrt och rent i ligghallen dagligen var för stort önskemål från min sida; jag är tydligen för petig när hästarna fick ligga i dynga. Anledningen till att jag fick flytta. Flyttade till ett stall med 15 andra hästar, men väldigt harmoniskt stall, där de går ute oftast mellan 06.30-18.00, ibland in lite tidigare. Nu första veckan innan ihopsläpp har hon gått i en liten hage, men hon rör sig inte mycket som innan om vi säger så. I lördags efter flytt fick hon landa och bara vara. I söndags skrittade jag henne max 30 min. Inget konstigt. I måndags fick hon vila. I tisdags skrittade vi bara 20 min på ridbanan, inget konstigt. I onsdags gick jag promenad i 20 min, inget konstigt. Så igår. Fick jag sällskap ut med en tjej på lilla skrittrundan; 20 min och delvis lite uppåt i ett parti. Inget konstigt. Men efter ett par varv i trav på ridbanan slår hon tvärnit. Så kan hon göra om hon tittar på nått eller ska skita, men inte nu. Hon andades häftigt och var mer svettig än normalt efter så lite ridning. Visst det var varmt; tio grader varmt efter flera dagar med minus. Men nej. Hon togs in och täckades. Vetten sa att vi fångade upp det i tid och såg ingen anledning till att åka ut. Idag mådde hästen bra. Vetten tror inte på omställningen lösdrift till box, fodret?! Hon har ju gått från typ nada mat till fint hö! Hon är fastare i magen på hö, men är det inte så att hö innehåller mer socker? Än hösilage?. Eller kan det vara stress fast hon uppvisar ett lugn? Nu blev det långt i alla fall.... Ventilerar gärna då jag aldrig någonsin haft korsförlamning på häst under alla år förrän nu!
 
I min värld är korsförlamning väldigt sällsynt sen hästar började få vistas ute i hage mera än för 30 år sedan samt att de inte längre fodras med kraftfoder i väldigt stora givor utan mera grovfoder som bas.

Jag hade utiftån just din häst, konsulterat veterinär om hur den bör hållas osv.

Hur vet du att hästen inte tål socker ? Och på vilket sätt tolkar du korsförlamningssymptomen till att den fått för mycket socker ?

Fö låter det som du flyttat till ett ställe du kanske inte borde flyttat till utifrån att du inte är överrens med stallägaren om hur hästarna hålls så utifrån det hade jag sökt mig därifrån .

Edit : missade att du redan flyttat . Då kvarstår frågorna hur du anser det är att hästen inte tål just socker . Samt att den nu på nya stället verkar ha stått begränsat mycket .
 
Senast ändrad:
I min värld är korsförlamning väldigt sällsynt sen hästar började få vistas ute i hage mera än för 30 år sedan samt att de inte längre fodras med kraftfoder i väldigt stora givor utan mera grovfoder som bas.

Jag hade utiftån just din häst, konsulterat veterinär om hur den bör hållas osv.

Hur vet du att hästen inte tål socker ? Och på vilket sätt tolkar du korsförlamningssymptomen till att den fått för mycket socker ?

Fö låter det som du flyttat till ett ställe du kanske inte borde flyttat till utifrån att du inte är överrens med stallägaren om hur hästarna hålls så utifrån det hade jag sökt mig därifrån .

Edit : missade att du redan flyttat . Då kvarstår frågorna hur du anser det är att hästen inte tål just socker . Samt att den nu på nya stället verkar ha stått begränsat mycket .
 
Att jag är rätt säker på att det beror på socker är just för att hon gick på bete i september och det var 6 minus för att sedan bli 15 grader varmt så massa socker frisattes och vad den veterinären ansåg att det berodde på socker eftersom de drog ner sockret radikalt och hon återfick inget, inget förrän nu drygt två år senare. Hon har aldrig någonsin reagerat förut på att vara kall om korset för att sedan motioneras, har heller aldrig fått korsförlamning tidigare av att vila och sedan sättas i gång lugnt.

Hagen är väldans liten mot den jättehage hon hade på lösdriften dessutom var ju den hagen extremt kuperad med berg och kullar. Har dock varken uppfödaren eller mamma heller som hon bott med natt på box, dock längre utevistelse, ett par-tre timmars skillnad. Nu står hon mest stilla och tittar på sin blivande hagkompis hon ska släppas ihop med.... :).
 
Är det PSSM hon har? Är hon testad eller är det enbart en gissning att hon inte tål socker? Är hon inte testad så är det prio ett att få det gjort.

Jag tror att det kan vara både omställning, för hög sockerhalt, för lite rörelse och det faktum att hon har svultit som kan ha ställt till det för henne.

I ett grovfoder som både blir hösilage och hö är sockerinnehållet något lägre i hösilaget men generellt kan man inte säga att det alltid är så. Det beror på så många faktorer utöver det. Självklart måste du skicka in analys om inte det redan finns så att du får veta sockervärdena är.
 
Är det PSSM hon har? Är hon testad eller är det enbart en gissning att hon inte tål socker? Är hon inte testad så är det prio ett att få det gjort.

Jag tror att det kan vara både omställning, för hög sockerhalt, för lite rörelse och det faktum att hon har svultit som kan ha ställt till det för henne.

I ett grovfoder som både blir hösilage och hö är sockerinnehållet något lägre i hösilaget men generellt kan man inte säga att det alltid är så. Det beror på så många faktorer utöver det. Självklart måste du skicka in analys om inte det redan finns så att du får veta sockervärdena är.

Hennes uppfödare testade henne på pssm och det var negativt :). Sedan hon fick korsförlamning första gången har hon som sagt knappt fått socker ; enstaka äpple eller morot har gått bra men aldrig fått betfor tex.

Jo jag misstänkte att det skulle bli en stor omställning, dels med rörelse men kanske framförallt det här med att hon knappt fått äta en tugga foder före flytten... Analys finns, så ska kolla över den för att veta hur mycket socker årshöett innehåller och jämföra med fjolårshö som hon får nu som vetten rekommendera :).
 
Hennes uppfödare testade henne på pssm och det var negativt :). Sedan hon fick korsförlamning första gången har hon som sagt knappt fått socker ; enstaka äpple eller morot har gått bra men aldrig fått betfor tex.

Jo jag misstänkte att det skulle bli en stor omställning, dels med rörelse men kanske framförallt det här med att hon knappt fått äta en tugga foder före flytten... Analys finns, så ska kolla över den för att veta hur mycket socker årshöett innehåller och jämföra med fjolårshö som hon får nu som vetten rekommendera :).
Vad hade veterinären som orsak till att hon ska ha fjolårshö?
 
Hon tänkte på att det är mindre näring generellt än årshö. Eftersom hästen gick utan foder så gott som ända till mitten av november(!) så blev det nog för mycket i detta hö....

Fast återigen ? Det vet varesig du eller veterinären när ingen reflektion ang vad fodret innehåller verkar finnas .
 
Hon tänkte på att det är mindre näring generellt än årshö. Eftersom hästen gick utan foder så gott som ända till mitten av november(!) så blev det nog för mycket i detta hö....
Då tycker jag att du ska byta veterinär. En veterinär som tror att värdena minskar av lagring skulle inte jag lita på alls. Det som minskar i fjolårshö är vitaminerna. Övriga värden, dvs. energi, protein och mineraler är detsamma.

Det handlar inte om energi, protein vitamin eller mineralvärdena när en häst mår dåligt efter svält. Det handlar om just svält och då får man vara försiktigt. Man får ge dagsgivan i många små mål, inte ställa den på fritillgång direkt utan ge en normal dagsgiva. Jag hade också gett yea-sacc för att underlätta omställningen så att inte mag-tarmproblem uppstår.

Togs prover på henne nu? Eller gissar ni bara på att det var korsförlamning? Det kan precis lika gärna varit ett kolikanfall.
 
Då tycker jag att du ska byta veterinär. En veterinär som tror att värdena minskar av lagring skulle inte jag lita på alls. Det som minskar i fjolårshö är vitaminerna. Övriga värden, dvs. energi, protein och mineraler är detsamma.

Det handlar inte om energi, protein vitamin eller mineralvärdena när en häst mår dåligt efter svält. Det handlar om just svält och då får man vara försiktigt. Man får ge dagsgivan i många små mål, inte ställa den på fritillgång direkt utan ge en normal dagsgiva. Jag hade också gett yea-sacc för att underlätta omställningen så att inte mag-tarmproblem uppstår.

Togs prover på henne nu? Eller gissar ni bara på att det var korsförlamning? Det kan precis lika gärna varit ett kolikanfall.

Hon har fått på morgonen, ett kilo före utsläpp, sen ett kilo när hon kommer in runt 17-18 beroende på om jag ridit det lilla jag gjort. O sen större giva till natten. Problemet här är att man kan inte fodra ute pga extremt mycket hjortar som ger sig på fodret när hästarna äter...Yee-saac ska jag kolla upp!

Veterinären tyckte det var onödigt att åka ut eftersom hästen hade så lindriga symtom så nej inga prover har tagits i och med att hästen har varit som vanligt idag; dock vilat o hållts varm över korset.

Det som gjorde att jag misstänker just korsförlamning var att hon efter 20 min skritt, ett par varv i trav på ridbanan plötsligt tvärnita och vart motvillig att gå! Hon andades häftigt, vart onormalt svettig och rörde sig stelt med bakpartiet! Dock darrade ej, ingen feber och inga hårda muskler....
 
Hon har fått på morgonen, ett kilo före utsläpp, sen ett kilo när hon kommer in runt 17-18 beroende på om jag ridit det lilla jag gjort. O sen större giva till natten. Problemet här är att man kan inte fodra ute pga extremt mycket hjortar som ger sig på fodret när hästarna äter...Yee-saac ska jag kolla upp!

Veterinären tyckte det var onödigt att åka ut eftersom hästen hade så lindriga symtom så nej inga prover har tagits i och med att hästen har varit som vanligt idag; dock vilat o hållts varm över korset.

Det som gjorde att jag misstänker just korsförlamning var att hon efter 20 min skritt, ett par varv i trav på ridbanan plötsligt tvärnita och vart motvillig att gå! Hon andades häftigt, vart onormalt svettig och rörde sig stelt med bakpartiet! Dock darrade ej, ingen feber och inga hårda muskler....
Jag missförstår nog så jag frågar, får hästen 1 kg hö på morgonen, sedan inget alls att äta fram till kl 17-18? Om det är så så är det verkligen inte acceptabelt. En häst ska aldrig stå utan foder längre än sex timmar stadigvarande. Helst ska det inte gå mer än fyra timmar utan foder då det ökar risken för magrelaterade problem. En häst är aldrig frivilligt utan foder mer än 3-4 timmar. Ni får helt enkelt lösa problemet med hjortarna. Att stå utan foder mellan 6,30-17 är alldeles för länge. Det är som att be om att hästen ska må dåligt. Det kvittar vad du ger för tillskott i det läget. Hästen kommer få magsår och/eller kolik iallafall.

Det du beskriver kan precis lika gärna varit ett kolikanfall. Det kan vara svårt att själv avgöra om det är korsförlamning eller kolik då symptomen kan vara lika. Till och med för en veterinär kan det vara svårt att säga helt säkert utan att ta prover och göra undersökningar.

Du kan ju gå till dig själv. Hur hade du mått efter så lång tid utan mat? Jag hade trots att jag är människa mått ungefär likadant som din häst efter så lång tid utan någon tillförsel av energi och särskilt om jag hade blivit avkrävd någon form av arbete. Då har vi människor ändå en helt annan typ av matsmältning. Vi har en gallblåsa vilket gör att vi slipper utsläppet av galla när vi inte äter. Det har inte hästar för de är gjorda att äta hela tiden med bara korta uppehåll. Deras galla flyter i en jämn ström hela tiden och utan foder ligger den där i magsäcken och fräter. Det är helt enkelt inte okej att låta hästen vara utan foder så lång tid. Det är ingen bra djurhållning alls.
 
Jag missförstår nog så jag frågar, får hästen 1 kg hö på morgonen, sedan inget alls att äta fram till kl 17-18? Om det är så så är det verkligen inte acceptabelt. En häst ska aldrig stå utan foder längre än sex timmar stadigvarande. Helst ska det inte gå mer än fyra timmar utan foder då det ökar risken för magrelaterade problem. En häst är aldrig frivilligt utan foder mer än 3-4 timmar. Ni får helt enkelt lösa problemet med hjortarna. Att stå utan foder mellan 6,30-17 är alldeles för länge. Det är som att be om att hästen ska må dåligt. Det kvittar vad du ger för tillskott i det läget. Hästen kommer få magsår och/eller kolik iallafall.

Det du beskriver kan precis lika gärna varit ett kolikanfall. Det kan vara svårt att själv avgöra om det är korsförlamning eller kolik då symptomen kan vara lika. Till och med för en veterinär kan det vara svårt att säga helt säkert utan att ta prover och göra undersökningar.

Du kan ju gå till dig själv. Hur hade du mått efter så lång tid utan mat? Jag hade trots att jag är människa mått ungefär likadant som din häst efter så lång tid utan någon tillförsel av energi och särskilt om jag hade blivit avkrävd någon form av arbete. Då har vi människor ändå en helt annan typ av matsmältning. Vi har en gallblåsa vilket gör att vi slipper utsläppet av galla när vi inte äter. Det har inte hästar för de är gjorda att äta hela tiden med bara korta uppehåll. Deras galla flyter i en jämn ström hela tiden och utan foder ligger den där i magsäcken och fräter. Det är helt enkelt inte okej att låta hästen vara utan foder så lång tid. Det är ingen bra djurhållning alls.
Jag missförstår nog så jag frågar, får hästen 1 kg hö på morgonen, sedan inget alls att äta fram till kl 17-18? Om det är så så är det verkligen inte acceptabelt. En häst ska aldrig stå utan foder längre än sex timmar stadigvarande. Helst ska det inte gå mer än fyra timmar utan foder då det ökar risken för magrelaterade problem. En häst är aldrig frivilligt utan foder mer än 3-4 timmar. Ni får helt enkelt lösa problemet med hjortarna. Att stå utan foder mellan 6,30-17 är alldeles för länge. Det är som att be om att hästen ska må dåligt. Det kvittar vad du ger för tillskott i det läget. Hästen kommer få magsår och/eller kolik iallafall.

Det du beskriver kan precis lika gärna varit ett kolikanfall. Det kan vara svårt att själv avgöra om det är korsförlamning eller kolik då symptomen kan vara lika. Till och med för en veterinär kan det vara svårt att säga helt säkert utan att ta prover och göra undersökningar.

Du kan ju gå till dig själv. Hur hade du mått efter så lång tid utan mat? Jag hade trots att jag är människa mått ungefär likadant som din häst efter så lång tid utan någon tillförsel av energi och särskilt om jag hade blivit avkrävd någon form av arbete. Då har vi människor ändå en helt annan typ av matsmältning. Vi har en gallblåsa vilket gör att vi slipper utsläppet av galla när vi inte äter. Det har inte hästar för de är gjorda att äta hela tiden med bara korta uppehåll. Deras galla flyter i en jämn ström hela tiden och utan foder ligger den där i magsäcken och fräter. Det är helt enkelt inte okej att låta hästen vara utan foder så lång tid. Det är ingen bra djurhållning alls.

Precis, det är det långa uppehållet (finns såklart gräs och plocka med men det är ju fortfarande inte strå) som gör mig orolig... Blev stressad då den tidigare stallägaren tjata om när vi skulle flytta. Men som sagt. Foderproblemet måste ju lösas. Finns inget annat.
 
Precis, det är det långa uppehållet (finns såklart gräs och plocka med men det är ju fortfarande inte strå) som gör mig orolig... Blev stressad då den tidigare stallägaren tjata om när vi skulle flytta. Men som sagt. Foderproblemet måste ju lösas. Finns inget annat.
Men finns det verkligen inga andra hästhållande gårdar på orten/inom rimligt avstånd?

Med bättre organiserade hagar och utfodring?

Vi har också kopiösa mängder hjortar här (vi söker skyddsjakt och får det beviljat), men inte står hjortarna och äter hos hästarna i normalfallet.
Hjortarna vågade sig periodvis in till hästarna under de snörika vintrarna 2009 och 2010, men det var undantagsfall.

Man kan ju faktiskt fråga någon som inte annonserar ut om stallplatser om det finns möjlighet att ta emot en häst till.

Jag skulle inte vara främmande för en sådan fråga, eftersom jag har "överkapacitet" i mitt stall, om det vore en lämplig häst för min flock, och någon som ställer upp på mina idéer om hästhållning (lösdrift med ligghall, fri tillgång på grovfoder).
 
Nu har jag tack och lov väldigt begränsad erfarenhet av korsförlamning då inga av mina hästar någonsin haft det, men jag har aldrig hört talas om att det skulle bero på sockerhalten i höet och i synnerhet när det snarare är för lite foder som verkar vara problemet. :crazy:

När jag kollar som hastigast så kan stress orsaka korsförlamning, förutom överfodring och minskad motion. Jag läste för många år sedan en studie på travare angående sönderfall av glykogen i musklerna och man skulle undvika att det för stora depåer, vilket verkar stämma med vad det finns att läsa på bl a Agrias hemsida.

Många korsförlamningshästar drabbas av anfall efter en period av minskad motion. Ofta har foderstaten bibehållits oförändrad. Även om det finns vissa frågetecken när det gäller sjukdomens samtliga orsaksfaktorer, vet man att utfodring och motion inverkar. Utan tvekan finns det också en ärftlig disposition för korsförlamning.

Om hästen under en period av relativt lite kroppsrörelse tillförs större mängder kolhydrater, sker en påfyllning i musklernas depåer av det energigivande ämnet glykogen. När hästen sedan utsätts för ansträngning, sker en hastig förbränning av glykogen i musklerna och mjölsyra bildas. Detta sker vid allt muskelarbete, men om glykogenmängderna är stora och ansträngningen kraftig, hinner mjölksyran inte transporteras bort med blodomloppet. Den åstadkommer då en frätning på muskelcellerna.

Genom ett blodprov kan laboratoriet slå fast hur stort muskelsönderfall hästen utsatts för. Man mäter då bland annat halterna av enzymet Asat, vilket då muskelcellerna bryts ned ”läcker” ut i blodomloppet. Även muskelfärgämnet myoglobin ”läcker” ut och utsöndras i hästens urin. Därför är urinens färg hos en korsförlamningshäst ofta mörkt brunröd. Detta har således inget med blödning att göra.

Mitt råd är att du byter stall till ett där din häst slipper gå hungrig långa perioder/dygn, har möjligheter att söka skydd under dåligt väder antingen installad eller ligghall, motioneras regelbundet och får analyserat grovfoder och att hon hålls varm om ryggen. Något som för övrigt gäller alla hästar i min värld.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 745
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp