Hö eller hösilage...korsförlamning av socker!

Jag sa till båda vet. Om blodprov och bägge två tyckte det var onödigt... Jag säger inte att det måste vara sockret, utan att det troligen kunde vara det hon reagerat på då hon den första gången fick KF just av socker. Därav min tråd; frågan var ju om socker innehåller mer socker än hösilage rent generellt :). Hon äter inte kraftfoder som skulle kunna utlöst det i samband med vila, så jag menar :).

Mängden sockeri hö eller ensilage/hösilage beror på vad för gräs det är i grovfodret, när det är skördat och vädret spelar roll liksom tidpunkt på dygnet det är skördat enl vår grovfoder leverantör.
Man kan inte säga rakt av att ensilerat foder har mindre socker än hö, då skördetid, grässorter påverkar sockerhalten i båda sorterna sv grovfoder. Men ett riktigt ensilage går det åt lite socker till jäsningsprosessen.
 
Mängden sockeri hö eller ensilage/hösilage beror på vad för gräs det är i grovfodret, när det är skördat och vädret spelar roll liksom tidpunkt på dygnet det är skördat enl vår grovfoder leverantör.
Man kan inte säga rakt av att ensilerat foder har mindre socker än hö, då skördetid, grässorter påverkar sockerhalten i båda sorterna sv grovfoder. Men ett riktigt ensilage går det åt lite socker till jäsningsprosessen.

Okej, tack :). Ja vid blött ensilage visste jag få man ju gärna tillsätter socker i melass till korna pga sockerbrist i fodret.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 897
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 716
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp