Hö eller hösilage...korsförlamning av socker!

Svarar alla nu: tack för tankar och funderingar! Jag har själv som sagt aldrig någonsin råkat ut för KF tidigare. Har bollat med stallägaren om annan hage samt fodringsrutiner och hon är mycket angelägen att ordna det; för min häst verkar ha landat och ser ut att trivs, så både hon och jag är angelägna att ordna detta! Vilket känns väldigt skönt, då Fd stallägaren tyckte att min häst bara har massa problem som är för jobbiga för henne att lösa då hon egentligen inte har tid för sina hästar utan bara ser till att de lever typ. Så detta ska nog ordna sig bra! :) tack igen :).
 
Nu har jag tack och lov väldigt begränsad erfarenhet av korsförlamning då inga av mina hästar någonsin haft det, men jag har aldrig hört talas om att det skulle bero på sockerhalten i höet och i synnerhet när det snarare är för lite foder som verkar vara problemet. :crazy:

När jag kollar som hastigast så kan stress orsaka korsförlamning, förutom överfodring och minskad motion. Jag läste för många år sedan en studie på travare angående sönderfall av glykogen i musklerna och man skulle undvika att det för stora depåer, vilket verkar stämma med vad det finns att läsa på bl a Agrias hemsida.



Mitt råd är att du byter stall till ett där din häst slipper gå hungrig långa perioder/dygn, har möjligheter att söka skydd under dåligt väder antingen installad eller ligghall, motioneras regelbundet och får analyserat grovfoder och att hon hålls varm om ryggen. Något som för övrigt gäller alla hästar i min värld.

Angående täckesbiten kan jag inte svara för hur det var hos uppfödaren men de första tre månaderna hade jag henne hemma hos mamma; ofta otäckad men ofta slängde jag på ofodrat regntäcke vid dåligt väder på henne med då min 37 åring ju fick ha det. Sen på lösdriften gick hon alltid utan täcke, oavsett om det var uppehåll eller om hon var dyngblöt efter en hel dag i två graders regn, aldrig nånsin KF för det! Det nya stallet är väldigt mycket för täcken o eftersom den första hagen, tillfälliga, är avsaknad av skydd så sa jag att jag ville ha henne täckad vid skitväder och naken vid fint! Vilket följdes; hon gick med ofodrat regntäcke fram till då i torsdags när det från minusgrader blev tio varma grader....
 
Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när hon var 3 fick hon sin första korsförlamning hos uppfödaren pga frost på bete; hon tål inte socker. Har aldrig haft ett anfall hos mig förrän nu, så drygt 2 år utan problem. Flyttade för en vecka sedan från lösdrift till nytt stall. På lösdriften fick de enbart gå på rejält tilltagen yta och äta gammalt gräs ända till för två veckor sedan, då efter 1 dygn i blötsnö utan foder tidigare eller tillgång till ligghallen! Så fodrades de. Hästarna var fruktansvärt hungriga och min är ju ranglåg så tror inte hon kom över så många tuggor. Sedan stod de utan mat i två dagar igen innan nytt foder. Hästen stormtrivdes där men stallägaren bad mig flytta då jag har för stora önskemål; tex hålla torrt och rent i ligghallen dagligen var för stort önskemål från min sida; jag är tydligen för petig när hästarna fick ligga i dynga. Anledningen till att jag fick flytta. Flyttade till ett stall med 15 andra hästar, men väldigt harmoniskt stall, där de går ute oftast mellan 06.30-18.00, ibland in lite tidigare. Nu första veckan innan ihopsläpp har hon gått i en liten hage, men hon rör sig inte mycket som innan om vi säger så. I lördags efter flytt fick hon landa och bara vara. I söndags skrittade jag henne max 30 min. Inget konstigt. I måndags fick hon vila. I tisdags skrittade vi bara 20 min på ridbanan, inget konstigt. I onsdags gick jag promenad i 20 min, inget konstigt. Så igår. Fick jag sällskap ut med en tjej på lilla skrittrundan; 20 min och delvis lite uppåt i ett parti. Inget konstigt. Men efter ett par varv i trav på ridbanan slår hon tvärnit. Så kan hon göra om hon tittar på nått eller ska skita, men inte nu. Hon andades häftigt och var mer svettig än normalt efter så lite ridning. Visst det var varmt; tio grader varmt efter flera dagar med minus. Men nej. Hon togs in och täckades. Vetten sa att vi fångade upp det i tid och såg ingen anledning till att åka ut. Idag mådde hästen bra. Vetten tror inte på omställningen lösdrift till box, fodret?! Hon har ju gått från typ nada mat till fint hö! Hon är fastare i magen på hö, men är det inte så att hö innehåller mer socker? Än hösilage?. Eller kan det vara stress fast hon uppvisar ett lugn? Nu blev det långt i alla fall.... Ventilerar gärna då jag aldrig någonsin haft korsförlamning på häst under alla år förrän nu!
Med tanke på det du beskriver skulle jag prata med veterinären om det kan vara möjligt att hästen har PSSM typ 1 eller 2. Typ 1 kan man skicka in ett enkelt tagelprov för att kolla, typ 2 måste vara en muskelbiopsi.
Jag har en islandskosrning som mest troligt har typ 2, med tillskott på aminosyror och en anpassad träning är han otroligt mycket bättre. Väldigt noga att undvika socker, även helst ha lågt socker i höet då deras problem är att de inte kan omvanlda socker i muckelcellerna på korrekt vis, och därför lätt får kramp.
Finns grupper på fejan om man vill läsa på mer.

edit: svarade utan att läsa alla svar.

Du skriver att uppfödaren testat för PSSM, var det både typ 1 och 2?
 
Med tanke på det du beskriver skulle jag prata med veterinären om det kan vara möjligt att hästen har PSSM typ 1 eller 2. Typ 1 kan man skicka in ett enkelt tagelprov för att kolla, typ 2 måste vara en muskelbiopsi.
Jag har en islandskosrning som mest troligt har typ 2, med tillskott på aminosyror och en anpassad träning är han otroligt mycket bättre. Väldigt noga att undvika socker, även helst ha lågt socker i höet då deras problem är att de inte kan omvanlda socker i muckelcellerna på korrekt vis, och därför lätt får kramp.
Finns grupper på fejan om man vill läsa på mer.

edit: svarade utan att läsa alla svar.

Du skriver att uppfödaren testat för PSSM, var det både typ 1 och 2?

Rätt säker på att det var typ 1.
 
Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när hon var 3 fick hon sin första korsförlamning hos uppfödaren pga frost på bete; hon tål inte socker. Har aldrig haft ett anfall hos mig förrän nu, så drygt 2 år utan problem. Flyttade för en vecka sedan från lösdrift till nytt stall. På lösdriften fick de enbart gå på rejält tilltagen yta och äta gammalt gräs ända till för två veckor sedan, då efter 1 dygn i blötsnö utan foder tidigare eller tillgång till ligghallen! Så fodrades de. Hästarna var fruktansvärt hungriga och min är ju ranglåg så tror inte hon kom över så många tuggor. Sedan stod de utan mat i två dagar igen innan nytt foder. Hästen stormtrivdes där men stallägaren bad mig flytta då jag har för stora önskemål; tex hålla torrt och rent i ligghallen dagligen var för stort önskemål från min sida; jag är tydligen för petig när hästarna fick ligga i dynga. Anledningen till att jag fick flytta. Flyttade till ett stall med 15 andra hästar, men väldigt harmoniskt stall, där de går ute oftast mellan 06.30-18.00, ibland in lite tidigare. Nu första veckan innan ihopsläpp har hon gått i en liten hage, men hon rör sig inte mycket som innan om vi säger så. I lördags efter flytt fick hon landa och bara vara. I söndags skrittade jag henne max 30 min. Inget konstigt. I måndags fick hon vila. I tisdags skrittade vi bara 20 min på ridbanan, inget konstigt. I onsdags gick jag promenad i 20 min, inget konstigt. Så igår. Fick jag sällskap ut med en tjej på lilla skrittrundan; 20 min och delvis lite uppåt i ett parti. Inget konstigt. Men efter ett par varv i trav på ridbanan slår hon tvärnit. Så kan hon göra om hon tittar på nått eller ska skita, men inte nu. Hon andades häftigt och var mer svettig än normalt efter så lite ridning. Visst det var varmt; tio grader varmt efter flera dagar med minus. Men nej. Hon togs in och täckades. Vetten sa att vi fångade upp det i tid och såg ingen anledning till att åka ut. Idag mådde hästen bra. Vetten tror inte på omställningen lösdrift till box, fodret?! Hon har ju gått från typ nada mat till fint hö! Hon är fastare i magen på hö, men är det inte så att hö innehåller mer socker? Än hösilage?. Eller kan det vara stress fast hon uppvisar ett lugn? Nu blev det långt i alla fall.... Ventilerar gärna då jag aldrig någonsin haft korsförlamning på häst under alla år förrän nu!


Har haft häst med korsförlamning även om det är många årsedan, man tar blodprov för att se hur stort muskelsönderfallet är, det togs flera sådana prover för att se hur muskelsönderfallet är och när det börjar avta, och det är viktigt att hästen inte blir kall över länden. Gälker även vid blåst. Det är också viktigt med motion och att det är ungefär samma mängd motion och foder och det är alla veckans dagar.
Hästen ska verkligen inte gå i hagen hela dagen utan foder. Det måste väll finnas något stall som lunch fodrar och fodrar på em?
Vill inte din veterinär ta prover och ge dig skötselråd ang din häst problem byt veterinär!
 
Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när hon var 3 fick hon sin första korsförlamning hos uppfödaren pga frost på bete; hon tål inte socker. Har aldrig haft ett anfall hos mig förrän nu, så drygt 2 år utan problem. Flyttade för en vecka sedan från lösdrift till nytt stall. På lösdriften fick de enbart gå på rejält tilltagen yta och äta gammalt gräs ända till för två veckor sedan, då efter 1 dygn i blötsnö utan foder tidigare eller tillgång till ligghallen! Så fodrades de. Hästarna var fruktansvärt hungriga och min är ju ranglåg så tror inte hon kom över så många tuggor. Sedan stod de utan mat i två dagar igen innan nytt foder. Hästen stormtrivdes där men stallägaren bad mig flytta då jag har för stora önskemål; tex hålla torrt och rent i ligghallen dagligen var för stort önskemål från min sida; jag är tydligen för petig när hästarna fick ligga i dynga. Anledningen till att jag fick flytta. Flyttade till ett stall med 15 andra hästar, men väldigt harmoniskt stall, där de går ute oftast mellan 06.30-18.00, ibland in lite tidigare. Nu första veckan innan ihopsläpp har hon gått i en liten hage, men hon rör sig inte mycket som innan om vi säger så. I lördags efter flytt fick hon landa och bara vara. I söndags skrittade jag henne max 30 min. Inget konstigt. I måndags fick hon vila. I tisdags skrittade vi bara 20 min på ridbanan, inget konstigt. I onsdags gick jag promenad i 20 min, inget konstigt. Så igår. Fick jag sällskap ut med en tjej på lilla skrittrundan; 20 min och delvis lite uppåt i ett parti. Inget konstigt. Men efter ett par varv i trav på ridbanan slår hon tvärnit. Så kan hon göra om hon tittar på nått eller ska skita, men inte nu. Hon andades häftigt och var mer svettig än normalt efter så lite ridning. Visst det var varmt; tio grader varmt efter flera dagar med minus. Men nej. Hon togs in och täckades. Vetten sa att vi fångade upp det i tid och såg ingen anledning till att åka ut. Idag mådde hästen bra. Vetten tror inte på omställningen lösdrift till box, fodret?! Hon har ju gått från typ nada mat till fint hö! Hon är fastare i magen på hö, men är det inte så att hö innehåller mer socker? Än hösilage?. Eller kan det vara stress fast hon uppvisar ett lugn? Nu blev det långt i alla fall.... Ventilerar gärna då jag aldrig någonsin haft korsförlamning på häst under alla år förrän nu!

Det senaste anfallet låter mer som kolik än korsförlamning. Det är jättevanligt att hästar som varit ute och druckit dåligt och blivit hungriga får ont i magen när de kommer in och börjar äta. Särskilt om de inte rör sig som de är vana vid.
 
Min förra häst kunde få korsförlamning och bli precis så som du beskriver....
Hon fick hö med låg sockerhalt jämt fördelat under dygnet, inget kraftfoder. Hennes problem var mest synligt på våren när gräset började komma. Hon kunde få anfall trots kontinuerlig motion och noggran uppvärmning, det kunde räcka med att hon var pigg och sprallade eller stressade upp sig för något tex mötte vi en älg en gång och hon for iväg hastigt några meter. Jag tog blodprov för att få klarhet i vad det var då det inte var som traditionell KF och nog var det det. Hon hade totalt 3 anfall under hennes livstid, vetskapen om vad det var gjorde att jag kunde motverka dem. Varm om ryggen, undvika höga sockerhalter, hoppa av om hon kändes spänd för att undvika explosiva rörelser, jämn motion och jämn giva grovfoder.
Hoppas du hittar lösning för din lilla häst också☺️
 
Det senaste anfallet låter mer som kolik än korsförlamning. Det är jättevanligt att hästar som varit ute och druckit dåligt och blivit hungriga får ont i magen när de kommer in och börjar äta. Särskilt om de inte rör sig som de är vana vid.

Men motvilja till rörelse och sedan lätt stelhet bak som snabbt gick över är inget man kopplar till kolik...?. Nu är jag tacksamt nog varit förskonad från det med mer än typ två gånger på över 20 år....
 
Har haft häst med korsförlamning även om det är många årsedan, man tar blodprov för att se hur stort muskelsönderfallet är, det togs flera sådana prover för att se hur muskelsönderfallet är och när det börjar avta, och det är viktigt att hästen inte blir kall över länden. Gälker även vid blåst. Det är också viktigt med motion och att det är ungefär samma mängd motion och foder och det är alla veckans dagar.
Hästen ska verkligen inte gå i hagen hela dagen utan foder. Det måste väll finnas något stall som lunch fodrar och fodrar på em?
Vill inte din veterinär ta prover och ge dig skötselråd ang din häst problem byt veterinär!

Det ska komma till lösning med fodring; det är ju ett måste om vi ska stanna vilket stallhyresvärden verkligen vill!
 
Min förra häst kunde få korsförlamning och bli precis så som du beskriver....
Hon fick hö med låg sockerhalt jämt fördelat under dygnet, inget kraftfoder. Hennes
problem var mest synligt på våren när gräset började komma. Hon kunde få anfall trots kontinuerlig motion och noggran uppvärmning, det kunde räcka med att hon var pigg och sprallade eller stressade upp sig för något tex mötte vi en älg en gång och hon for iväg hastigt några meter. Jag tog blodprov för att få klarhet i vad det var då det inte var som traditionell KF och nog var det det. Hon hade totalt 3 anfall under hennes livstid, vetskapen om vad det var gjorde att jag kunde motverka dem. Varm om ryggen, undvika höga sockerhalter, hoppa av om hon kändes spänd för att undvika explosiva rörelser, jämn motion och jämn giva grovfoder.
Hoppas du hittar lösning för din lilla häst också☺️

Okej, tack :). Vetisjutton om hon räknas som en traditionell KF-häst då hon när hon gick på lösdrift var totalt utan täcke och jag kunde ta in henne efter en halv dag otäckad alldeles blöt och kall på korset efter tvågradigt regn och hon visade absolut ingenting vid ridning/annan motion eller efter :).
 
Men motvilja till rörelse och sedan lätt stelhet bak som snabbt gick över är inget man kopplar till kolik...?. Nu är jag tacksamt nog varit förskonad från det med mer än typ två gånger på över 20 år....
Jo det är det. Magen är ju inte separerad från övriga kroppen så när hästen rör sig så kan det göra än mer ont i magen vilket kan visa sig som ovilja att röra sig och stelhet. Det beror helt på var smärtan sitter. Kolik är ett samlingsnamn för alla typer av magont. Kolik behöver inte innebära stopp eller att hästen måste buköppnas utan de allra flesta kolikanfall är små och går över av sig själva. Därmed inte sagt att det inte är allvarligt. Jag ser sådana små kolikanfall som en stor röd varningsflagg. Hästens mage och tarm mår inte bra och man hade turen att få en varning så att problemet kan åtgärdas i tid och hästen slipper bli dödssjuk.
 
Jo det är det. Magen är ju inte separerad från övriga kroppen så när hästen rör sig så kan det göra än mer ont i magen vilket kan visa sig som ovilja att röra sig och stelhet. Det beror helt på var smärtan sitter. Kolik är ett samlingsnamn för alla typer av magont. Kolik behöver inte innebära stopp eller att hästen måste buköppnas utan de allra flesta kolikanfall är små och går över av sig själva. Därmed inte sagt att det inte är allvarligt. Jag ser sådana små kolikanfall som en stor röd varningsflagg. Hästens mage och tarm mår inte bra och man hade turen att få en varning så att problemet kan åtgärdas i tid och hästen slipper bli dödssjuk.

Det enda rätta; få jämnt foderintag och så ta prover så man kan påvisa/alt utesluta att det var korsförlamning då :).
 
Okej, tack :). Vetisjutton om hon räknas som en traditionell KF-häst då hon när hon gick på lösdrift var totalt utan täcke och jag kunde ta in henne efter en halv dag otäckad alldeles blöt och kall på korset efter tvågradigt regn och hon visade absolut ingenting vid ridning/annan motion eller efter :).

Det kan ju ändras och hur känslig man är kan förändras. Men blir hästen likadan ta ut veterinär och ta blodprov så vet du om det är korsförlamning eller inte.
 
Det kan ju ändras och hur känslig man är kan förändras. Men blir hästen likadan ta ut veterinär och ta blodprov så vet du om det är korsförlamning eller inte.

Visst kan det absolut göra det. Pratade med en annan veterinär men denne tyckte även den att blodprov skulle vara bortkastat då det var så extremt lindrigt "anfall".
 
Rätt säker på att det var typ 1.

Typ 1 testas med tagelprov och har hittills inte upptäckts på fjordhäst. Typ 2 finns på fjordhäst, testas med biopsi.

Jag misstänker att min förra valack hade det, när han fick mkt mjölksyra i musklerna pga samlande jobb så fick han kramper.
 
Hehe lätt hänt :). Jo jag förstår också att ett prov är enda sättet att fastställa ev. Diagnos :).

Jag menade iof mest den otroligt lilla givan på morgonen, sen ut i hage till långa kvällen och hästen förefaller svinhungrig och kommer då in till 1 kg hö....

Som sagt tidigare - korsförlamning på häst är rätt sällsynt numera av de anledningar jag redan nämnt , och socker i grovfodret är inte en etablerad anledning att de får det.
Däremot kan KF härledas till både över och underutfodring.
Du har ju uttryckt problem ang underutfodring av din häst tidigare när de fodras minimalt på morgonen och sen går ute till kvällen med enbart plock i hagen för att sen vid insläpp även där få en väldigt liten giva ?
 
Jag menade iof mest den otroligt lilla givan på morgonen, sen ut i hage till långa kvällen och hästen förefaller svinhungrig och kommer då in till 1 kg hö....

Jo det förstår jag; har börjat komma fram till lösning så det blir lunchfodring också, fler ville lösa det så blir bra :).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 027
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 857
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 686
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp