Hö/ foder? Tips!!!

K

_K_89

Hej!
Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o gör allt för att få lite jämt..
Hon är ett grovt new forest c-ponny sto som väger ca. 350 kg och rids regelbundet 6 dagar i veckan ca. 50min-1 1/2 timma beroende på arbete. Dom kommer att gå i en "vinter" hage där det inte kommer finnas nåra större mängder gräs ;) nån tuva här å där till en början säkert, med en foder grind där lunch/em's höt kommer att ligga. Dom Kommer att gå 3 st i denna hage.
Men nu är min fundering på hur pass mkt/ lite hö hon kan gå på utan att tappa all ork o kondition o helt enkelt viljan att orka arbeta? Har tyvärr ingen analys på höt men dom säger att det är ett bra hö som hästar som lätt lägger på sig kan lukta på å nästan bli lite tjock ;) Neej då, men det är ett väldigt bra hö sägs det iaf. Hon står på halm :I vilken hon äter som en galning men nu har vi ett knep, ett medel på halmen som gör att hon låter bli den o kan få en skön bädd som dom andra :) Hon får annars havre, betfor, krafftpluss blå/röd o vitaminer morötter/äpplen efter säsong.
Just nu står på detta:
Morgon:
Hö 0,5 kg
Havre 0,25kg
Krafft pluss: 0,25
betfor: 0,25kg

Em: nästan 1 kg hö

Kväll:
Hö: nästan 1,5 kg
havre: 0,25kg
betfor: 0,25kg
krafft pluss Blå/röd: 0,25kg.
15 ml multi vitaminer.

hon ska börja på lite krafft på em nu oxå, något tips på vad som är bäst att ge då för att få ut så mkt energi ur henne som möjligt till ridningen om ni förstår?

Samt vad tror ni om hennes mat mängder? Mer/ mindre hö? havre? betfor? krafft? Vad rekomenderar ni. Just nu känns går dom som sagt kvar i gräshagen men det finns lite gräs kvar men är ju nästan ingen närning eller något kvar i de nu, men till veckan ska dom flyttas till andra "vinterhagen".
Så vad tycker ni? Snälla säg o kom med ideer tips, förslag, synpunkter mm. Jag är intresserad utav det mesta :) Även om någon är duktig på att göra foderstater utan hö analys så hör GÄRNA av er då jag är väldigt väldigt intresserad :)
Hoppas någon orkade läsa klart hela!
Mvh _K_89
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Varför ger du så mycket kraftfoder om hästen är lättfödd? Minska kraftfodergivan och öka högivan.
Tänk på att ge minst 1,2 kg hö/halm per 100 kg häst för att tillgodose tuggbehovet.
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Säger som jenred, varför så mycket kraftfoder till en lättfödd ponny? De 1,5 kg kraftfoder du ger idag kan lätt bytas ut mot ca 2 kg hö istället om man jämför i Mj. Så mitt råd blir MER hö, mindre kraftfoder. Frågan är om ponnyn behöver något alls... Det är här höanalysen kommer in i bilden! Har man inte analys kan man bara gissa vad som kan vara bra att komplettera höet med, har man analys så vet man om man behöver ge mer Mj eller mer protein eller mer Ca eller...
//marti
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Tack för ditt svar!
Okejj, tycker att ja ger henne lite krafft för att jobba så pass mkt som hon gör ändå.. men det kanske bara är jag som tycker ;) När jag kontaktade en foderrådgivare på krafft så fick ja foderstaten
1- 1 1/2 kg havre
3dl betfor
0,5kg krafft pluss
6-6,5 kg hö
vitaminer..

hade då ett analyserat hö och då räknade dom ut detta till mig o min ponny blev helt underbar då, :P hon var pigg o alert å allmänt glad :) Men tänkte nu om ja ska ge samma mängder fast det är ett annat hö? eller ska ja som ovanstående skrev minska krafftfodret?
Svara mer :)
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Det hade varit allra bäst för både din häst och din plånbok om du hade fått tag i analysen på höet.

Har du ett någorlunda bra hö så hade det kanske räckt med 7-8 kg hö, ev. mineraler.

Jag tycker i vilket fall att du bör ge mera hö än bara 6 kg, samt sänka kraftfodret rejält. Ev bara ge litegrann som "krubbskrammel".
Ev. mineralfoder som sagt.
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Tycker att kraftfodergivan är bra! Hö då det ej finns gräs i hagen kvar bör ju iallafall omdet är torrhö vara; 4-5kg/dag för din ponny.Är det hösilage lägger du till ett par kg/dag. Det är ju så att tjock /lättfödd polle inte ska ha mer hö utan isåfall mer kraftfoder,men ej mer än det du redan ger och tuggbehovet fixar pollen med halmen oxå så säg 4-5kg torrhö och halmbädd så behövs absolut ej mer hö.kansker en ide att byta bädd?
Lycka till!
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Har oxå en häst som är otroligt lättfödd medans den andre kan äta hur mycket som helst utan att öka ett gram ;) ;)
...skitjobbigt när magen bara växer...
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Det är ju så att tjock /lättfödd polle inte ska ha mer hö utan isåfall mer kraftfoder,

:confused: :confused: :confused:
Hur sjutton motiverar du det?

Det kan mycket väl vara sant, om det rör sig om en foderstat baserad på ett mycket proteinfattigt hö som måste kompletteras med mycket proteinfodermedel. kan det vara idé att hålla nere högivan något för att "få plats" med proteinfodret.

Men att ge såna rekommendationer generellt känns... märkligt?
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Nu kommer väl jag att få världens påhopp men jag har en väldigt lättfödd häst som nu har varit skadad och han har dragit på sig en del övervikt. Kollades nu av en väldigt duktig vet.som ständigt e i olika länder och kollar hästar på elitnivå, besiktar på VM mm mm. I alla fall jag har haft så dåligt samvete för att min häst har fått fri tillgång på halm och 8 kg hö, han väger/ska väga 600 kg. Har även fått mineraler men inget kraftfoder. Veterinären sa till mig att han ska inte ha en giva på över 7.5kg om han e igång. För att hästar av denna tunga typ har en lägre ämnesomsättning. Halmen får han för att hålla magen igång och han älskar det. Detta var vad han sa till mig, och jag väljer att lita på honom eftersom han e mycket eftertraktad och har ett bra rykte. Sen e det ju inte säkert att han har rätt ändå. Nu kommer jag säkert att få mycket arga folk på mig men kom ihåg att det e inte jag utan vet som sagt detta. Tror även att vissa har svårt att förstå vilket svårt dilemma det är att ha en såpass lättfödd häst
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Jag har ett lättfött d-ponny sto. Jag ger inget kraftfoder men fri tillgång på bra hö. Hon äter ca 6-10 kg/dygn beroende på vädret. Hon står på spån och går i gräshage dagtid på vintern. Jag skulle ta bort kraftfodret om jag var du, eventuellt ge betfor bara annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Nu kommer väl jag att få världens påhopp men jag har en väldigt lättfödd häst som nu har varit skadad och han har dragit på sig en del övervikt. Kollades nu av en väldigt duktig vet.som ständigt e i olika länder och kollar hästar på elitnivå, besiktar på VM mm mm. I alla fall jag har haft så dåligt samvete för att min häst har fått fri tillgång på halm och 8 kg hö, han väger/ska väga 600 kg. Har även fått mineraler men inget kraftfoder. Veterinären sa till mig att han ska inte ha en giva på över 7.5kg om han e igång. För att hästar av denna tunga typ har en lägre ämnesomsättning. Halmen får han för att hålla magen igång och han älskar det. Detta var vad han sa till mig, och jag väljer att lita på honom eftersom han e mycket eftertraktad och har ett bra rykte. Sen e det ju inte säkert att han har rätt ändå. Nu kommer jag säkert att få mycket arga folk på mig men kom ihåg att det e inte jag utan vet som sagt detta. Tror även att vissa har svårt att förstå vilket svårt dilemma det är att ha en såpass lättfödd häst

nej inga påhopp från mig...för jag vet hur det är att ha en lättfödd häst...:banana:
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

nej inga påhopp från mig...för jag vet hur det är att ha en lättfödd häst...:banana:

Skönt att höra att det e någon som vet hur det e. Det e ju allt annat än kul, varken för hästen eller än själv. Hade tur som fick tag på halm som jag kan blanda ihop med, det kan de ju i alla fall ha fri tillgång på. Skrev om detta dilemma en annan gång här inne och fick då en massa påhopp som att min häst lär vara undernärd och att den magen som e på honom kan nog jämföras med en biafframage:mad: Fick tom rådet då de hade fri tillgång på bete och började likna tunnor att jag skulle ge proteintillskott:mad: undrar om denna människa nån gång ägt en lättfödd häst? Nej jag håller mig nog till veterinärens råd;)
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Helt riktigt beslut...förstår dig till fullo ;)
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Detta är inget påhopp;) men nog undrar jag lite hurpass utbildad din vet. är på foderfronten.

Att generellt säga att hästen inte ska ha mer är 7,5kg tycker jag låter knasigt. Har ditt hö schyssta värden så ok, men tänk de år som höt kanske bara innehåller 15-20 g smrp/kg foder vilket inte är helt ovanligt, hur ser hästen ut då med halmkomplettering dessutom??

Och jo, nog kan man behöva lägga till protein i foderstaten på en rund häst. Är det total obalans mj/smrp kan hästen gå NER i vikt om man ökar på fodret, i form av proteiner.
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Detta är inget påhopp;) men nog undrar jag lite hurpass utbildad din vet. är på foderfronten.

Att generellt säga att hästen inte ska ha mer är 7,5kg tycker jag låter knasigt. Har ditt hö schyssta värden så ok, men tänk de år som höt kanske bara innehåller 15-20 g smrp/kg foder vilket inte är helt ovanligt, hur ser hästen ut då med halmkomplettering dessutom??

Och jo, nog kan man behöva lägga till protein i foderstaten på en rund häst. Är det total obalans mj/smrp kan hästen gå NER i vikt om man ökar på fodret, i form av proteiner.

Kul med lite tips ;) Det e alltid välkommet så länge det ges på rätt sätt:smirk: Vet tyvärr inget värde på höt då det e från olika vallar. Vet bara att förra året som jag använde detta hö(vet dock ej hur det kommer att vara i år)så försökte jag att öka men icke sa nicke. Antar att det innehöll en del energi eftersom min häst som annars e den slöa typen var pigg och på alerten och det utan kraftfoder. Bara en slutsats jag drar. Han var då väldigt musklad och i bra kondition. Så fort han kommer ut på bete så ändras detta, han lägger på sig ännu mer och blir slö. Antar att det e pga.energin i betet som han lägger på sig eller? Men kom gärna med förslag men antar att det inte går i och med att höt inte e analyserat:( Det som vet menade på var nog att enligt honom och har frågat alla de vet som jag använt så e har en kallblodshäst lägre ämnesomsättning. Vet påpekade ju också att detta var om höt e bra. Jättebra att folk kommer med synpunkter så länge de gör det på rätt sätt men de folk som menat på att min häst kanske e kraftigt undernärd att det kanske e en biafframage han har då sätter man direkt taggarna utåt. Min häst betyder så mycket för mig därför har jag alltid frågat de vet jag haft hemma om råd. Och det e ju inte bra när ens häst börjar dras med en övervikt som min nu gjort pga.skada. Sen e det ju ändå så att e man mån om sitt djur så ser man om hästen skulle må dåligt, sen inte sagt att han får i sig allt bara för att han tycks må bra. Men jag kan verkligen se och märka om min häst e undernärd och har biafframage. Halmen ville han att jag skulle ge pga att hålla tarmarna igång och för tuggbehovet. Jag fick nu starka restriktioner om att han ska gå ner i vikt ändå tycker jag att jag varit jättesträng men det e ju inte lätt att få ner en häst som varit skadad. Vet själv bara att denna vet har ett väldigt gott rykte och de som jag praktiserar hos e A och B tränare i hoppning och har stora krav. Han sysslar mest med tävlingshästar och e alltid på resande fot i yrket. Han behöver ju för den del inte vara kunnig på foder men det blir ju så att man tar till sig rådet i och med att man inte e vidare kunnig själv om du förstår. Oj vad långt detta blev;)
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Detta är inget påhopp;) men nog undrar jag lite hurpass utbildad din vet. är på foderfronten.

Att generellt säga att hästen inte ska ha mer är 7,5kg tycker jag låter knasigt. Har ditt hö schyssta värden så ok, men tänk de år som höt kanske bara innehåller 15-20 g smrp/kg foder vilket inte är helt ovanligt, hur ser hästen ut då med halmkomplettering dessutom??

Och jo, nog kan man behöva lägga till protein i foderstaten på en rund häst. Är det total obalans mj/smrp kan hästen gå NER i vikt om man ökar på fodret, i form av proteiner.

Den persom som menade på detta med proteiner tyckte att min b ponny som gick på bra bete då det även var som starkast var riktigt tjock skulle äta klöverhö.
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Jag förstår att du vill din häst väl, du verkar väldigt mån om att han ska må bra!:)

Men halm kan rentutsagt vara "förödande" för en redan tjock häst. Det kan fungera bra OM höt nu innehåller högt med protein. En häst, oavsett kallblod, fullblod, halvblod etc., behöver 6 gånger så mkt protein som energi. Men har inte höt höga proteinvärden, och man dessutom kompletterar med halm(innehåller inget protein), så blir det total obalans energi/protein. Hästen blir fet (bukig) pga underskott protein.

Får man på kul fråga hur mkt halm din häst äter/dag? Kraftfoder?
 
Senast ändrad:
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Jag förstår att du vill din häst väl, du verkar väldigt mån om att han ska må bra!:)

Men halm kan rentutsagt vara "förödande" för en redan tjock häst. Det kan fungera bra OM höt nu innehåller högt med protein. En häst, oavsett kallblod, fullblod, halvblod etc., behöver 6 gånger så mkt protein som energi. Men har inte höt höga proteinvärden, och man dessutom kompletterar med halm(innehåller inget protein), så blir det total obalans energi/protein. Hästen blir fet (bukig) pga underskott protein.

Får man på kul fråga hur mkt halm din häst äter/dag? Kraftfoder?

Han får inget kraftfoder alls bara mineraler och kalk. Och ja de älskar båda halm;) har aldrig tänkt på hur mycket de äter men den stora äter nog i alla fall fem kilo om dan på vintern då de har fri tillgång. Har heller aldrig gett nåt direkt kraftfoder på vintern för han har varit så pigg ändå, annat än på sommaren;) Vad kostar en analys? En liten konstig fråga kanske men kan en häst få för mycket protein?
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Det med proteinet syftade jag mest på fångrisken, hur ligger det till? E det proteinet som orsakar fång?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 852
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 081
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp