Hö/ foder? Tips!!!

Sv: Hö/ foder? Tips!!!

En analys kostar ca 500:- och då ingår analys av allt man behöver veta (energi, protein och mineraler).
Överskott av protein från grovfodret är ingen fara alls (tänk på vad mkt protein ett grönbete innehåller). Ett ev. överskott omvandlas till fett.
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Ok. Har nu fått tag på annat hö istället som vi köpt. Hoppas på att det ska vara lite mindre energi i det det e skördat i mitten av juli och har självtorkat, det var grönt och fint och luktade bra. Men om jag gör en analys och det visar sig att det ex.innehåller mycket energi och lite protein, vad kan man då komplettera med? Tack för alla bra tips och råd förresten;)
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Låter bra!:)

Om du behöver tillsätta protein finns en hel del foder att välja mellan. Lusern innehåller ju skapligt med protein och räknas som grovfoder. Annars finns Krafft pluss grön, krafft protein eller soja. Väljer man framförallt K.protein eller soja får man mkt protein utan att behöva ge så stora mängder.
Jag föredrar dock pluss grön av dessa 3, min häst är lite kräsen och jag måste blanda K.proteinen eller sojan med annat foder för att hon ska äta. Men pluss grön tycker hon är:d

Finns ju andra proteinfoder också, men jag använder kraffts produkter eftersom dom är lätttillgängliga här.
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Så bra. Hur ska jag göra när jag ska lämna in på analys, hur vet man vad man ska välja ut på höet och var man ska plocka? Och hur mycket och var och hur det ska skickas. Det var mycket frågor på en gång;)
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Tänkte på en sak till jag har ju lite hö kvar från förra året och det e inte analyserat det e inte mer en ca.200 kg så det känns onödigt att analysera. E det lika viktigt för en häst i vila med analys? Tänkte annars att sällskapshästen kunde ta detta hö tills det e slut, den stora ska ju sättas igång nu igen så det känns ju extra viktigt att han får i sig det han ska
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Ja, en häst i vila behöver också ha näringsbehoven uppfyllda, men ge det du till sällskapshästen, 200 kg är ju inte så många dagars förbrukning.
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Jo det förstår jag att det e viktigt men tänkte att om man nu står i valet och kvalet vem det e viktigast för i nuläget. Men jag ger det till henne det e ju som du säger inte så mycket hö
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Du plockar lite från flera balar om det är slaget på olika vallar.
Du kan läsa här om hur du går tillväga (provtagningsanvisningar), och även beställa följesedel som du fyller i, och kuvert:

http://www.analycen.se/grovfoder_hast.asp

Vet inte om det e för man e sliten efter en lördagkväll, men jag tycker att det var svårt att begripa hur man ska göra men det kanske bara e mitt huvud som inte riktigt e som det ska just nu:smirk:
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Hö i småbal
Öppna flera balar, minst fyra-fem stycken, tag ut några nävar på ett par ställen i varje bal och lägg en ren plastpåse eller kasse. Förslut påsen noga. Om balarna förefaller att vara av mycket ojämn kvalité blanda ej prov från de olika balarna med varandra utan att kontakta oss på Analycen.

Jag brukar plocka ut 1-2 liter som jag klipper ner i mindre bitar. Se till att få med alla "småblad" också.
Ganska enkelt;)
Följesedel och kuvert att skicka i kan du beställa under "beställ".
 
Sv: Hö/ foder? Tips!!!

Hö i småbal
Öppna flera balar, minst fyra-fem stycken, tag ut några nävar på ett par ställen i varje bal och lägg en ren plastpåse eller kasse. Förslut påsen noga. Om balarna förefaller att vara av mycket ojämn kvalité blanda ej prov från de olika balarna med varandra utan att kontakta oss på Analycen.

Jag brukar plocka ut 1-2 liter som jag klipper ner i mindre bitar. Se till att få med alla "småblad" också.
Ganska enkelt;)
Följesedel och kuvert att skicka i kan du beställa under "beställ".

Ja följesedel och kuvert har jag beställt så nu e det bara att köra på;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 811
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 065
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp