Hö i finmaskigt fodernät istället för lunchgiva

Eldros

Trådstartare
Jag ska precis skaffa mig häst och har problemet att det blir svårt att ge en lunchgiva till hästarna. Jag kommer kunna ge hästarna mat runt kvart över 7 på morgonen för att sedan åter ge hästarna mat vid 15.30 cirka.
Mina funderingar är antingen att
1. Ge en större mängd hö i ett finmaskigt fodernät på morgonen (plus en del i högar på marken) så att de kan pyssla längre.
Eller:
2. Skaffa en timergrind och ha en hage där lunchgivan ligger utlagd redan på morgonen.
Hur hade ni gjort?

Fri tillgång kan bli klurigt då det handlar om raser som generellt sätt är lättfödda.
 
Jag ska precis skaffa mig häst och har problemet att det blir svårt att ge en lunchgiva till hästarna. Jag kommer kunna ge hästarna mat runt kvart över 7 på morgonen för att sedan åter ge hästarna mat vid 15.30 cirka.
Mina funderingar är antingen att
1. Ge en större mängd hö i ett finmaskigt fodernät på morgonen (plus en del i högar på marken) så att de kan pyssla längre.
Eller:
2. Skaffa en timergrind och ha en hage där lunchgivan ligger utlagd redan på morgonen.
Hur hade ni gjort?

Fri tillgång kan bli klurigt då det handlar om raser som generellt sätt är lättfödda.
Skulle själv satsa på grind. Har grind själv men använder den tvärt om, ställer in hästarna i varsin liten hage där dom får mat och sedan öppnas grinden efter ett tag och dom går året ihop.

Att slita och dra i ett nät för att få mat är inte bra för nacken, inte att äta mat en bra bit från marken är bra.
 
Skulle satsa på grind, men tänk på att ha en fastskruvad balja, ett traktordäck eller nåt liknande att lägga höet i så det inte blåser iväg under dagen :)
 
Fodernät sliter på hästens tänder, dessutom blir det oftast en felaktig ätposition. Så lyssna lite på tidigare förslag.
 
Hönät är bra på så sätt att det kan förlänga ättiden men förutsättningen är att hästarna äter lugnt för rycker de så är det farligt för nacken. Näten måste också sitta så att ätställningen blir någorlunda normal, de ska inte behöva äta uppåt men nätet måste ändå sitta så att de inte kan fastna. För en lättfödd häst som ju inte kan få så många kilo på ett dygn brukar det inte fungera särskilt bra att ge lunchen redan på morgonen även om det ges i nät. Nät brukar inte fördröja ättiden så mycket och vissa får in en teknik så att de äter nästan lika snabbt med nät som utan. Om de äter upp alltihop på en gång så står de ju ändå utan i många timmar. Du får ta tiden på hur lång tid de äter sin giva i nät, om det nu äter lugnt, annars fungerar det ju inte alls, och räkna ut hur länge de kommer stå utan till nästa fodring för det är ju tiden till nästa fodring du får räkna på. Mer än sex timmar är inte lämpligt att hästarna är utan foder. Lunchgrind hade varit bättre i ditt fall men om du lägger in sly och hästarna äter det så kan det också fungera.
 
Jag vände på året för mina lättfödda hästar och använde de stora betena på vinterhalvåret och de mindre hagarna på sommaren. Då kunde de gå i nedbetade hagar på sommaren, men hela vintern fanns det gott om näringsfattigt gräs att fylla magarna med. Då behövde jag inte lunchfodra.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag vände på året för mina lättfödda hästar och använde de stora betena på vinterhalvåret och de mindre hagarna på sommaren. Då kunde de gå i nedbetade hagar på sommaren, men hela vintern fanns det gott om näringsfattigt gräs att fylla magarna med. Då behövde jag inte lunchfodra.
Fast det är ju väldigt lurigt! Gräs som är fruset innehåller enorma mängder socker. Inget som en lättfödd häst bör äta då lättfödd också ofta innebär fångbenägen.
 
Kan du förklara hur du menar? Gräs som inte betas (eller hugges) går upp i ax och det mesta av näringen försvinner ur strået,
Nej det mesta av näringen försvinner inte för att gräset blommar över. Det kan skilja några Mj men försvinner gör det inte. Ett gräs som slås innan gräset blommar kan t ex innehålla 9 Mj och efter blomning 7 Mj. Större skillnad än så är det vanligtvis inte och det kallar iallafall inte jag för att den mesta av näringen i gräset är försvunnen. I det här fallet pratar jag dessutom om socker, inte om energi. Det är en enorm skillnad på ett grässtrå med rötter och ett halmstrå som har huggits av. Halmstrået är som det är, det finns inga rötter som försöker få halmen att börja växa igen och därmed finns det inte en massa socker samlat i halmstrået. Ett grässtrå som står på rot står beredd att börja växa så snart det bara möjligtvis går och i ett frostnupet grässtrå stannar sockret kvar, det kan inte gå ner i roten igen. Det är exakt samma sak att släppa hästar på frostnupet gräs som det är att släppa hästar på gräs som har varit utsatt för torka efter ett kraftig regn.
 
@TinyWiny Jag har funderat på detta de senaste dagarna, för en häst som lätt blir överviktig eller är något överviktig så är såklart inte socker bra.
Men, numer pratar man om att det är stärkelsen det man ska undvika om man oroar sig över fång. Nu har jag förstått att i färskt gräs så kan socker och stärkelse vara hoplänkat (det finns på samma ställen, typ), men hur är det med gammalt gräs?

I övervuxet gräs kan det finnas mycket av och fröställningar, där är det mycket stärkelse som kan orsaka fång. Att släppa innan fröställning/ slå det innan det blir frö gör att stärkelsen minskar, men att i kortkort gräs under återväxt är det mycket stärkelse i.
D.v.s. att devisen att släppa på övervuxet bete är inte alls så självklart?
 
Nej det mesta av näringen försvinner inte för att gräset blommar över. Det kan skilja några Mj men försvinner gör det inte. Ett gräs som slås innan gräset blommar kan t ex innehålla 9 Mj och efter blomning 7 Mj. Större skillnad än så är det vanligtvis inte och det kallar iallafall inte jag för att den mesta av näringen i gräset är försvunnen. I det här fallet pratar jag dessutom om socker, inte om energi. Det är en enorm skillnad på ett grässtrå med rötter och ett halmstrå som har huggits av. Halmstrået är som det är, det finns inga rötter som försöker få halmen att börja växa igen och därmed finns det inte en massa socker samlat i halmstrået. Ett grässtrå som står på rot står beredd att börja växa så snart det bara möjligtvis går och i ett frostnupet grässtrå stannar sockret kvar, det kan inte gå ner i roten igen. Det är exakt samma sak att släppa hästar på frostnupet gräs som det är att släppa hästar på gräs som har varit utsatt för torka efter ett kraftig regn.

Jag har väldigt svårt att tro att ditt resonemang är giltigt för vinterhalvåret i Sverige när temperaturerna är så låga att gräset inte växer. "Efter blomning" är när gräset gått i ax, har sina frön kvar och fortfarande är grönt, det vill säga efter midsommar. Vinterhalvåret är oktober till mars, tror knappast att det är det som menas med efter blomning i foderböckerna...
 
Nej det mesta av näringen försvinner inte för att gräset blommar över. Det kan skilja några Mj men försvinner gör det inte. Ett gräs som slås innan gräset blommar kan t ex innehålla 9 Mj och efter blomning 7 Mj. Större skillnad än så är det vanligtvis inte och det kallar iallafall inte jag för att den mesta av näringen i gräset är försvunnen.

@kökshäxan menade nog det som skrevs, att gräs som inte betas under sommaren alls- under höst och vinter är/ blir mer som halm. Om det står kvar obetat alltså , det du beskriver är ju strå slagit före blomning och ett annat slagit efter, alltså under sommaren så självklart är det mindre energi och även socker om det där överblommande strået sparas på rot som tilltugg att ha under vintern.

Jag gör samma som @svea , stora beten och ytor höst vinter med gammalt skräp att tugga på och sedan passar jag nogare ffa vår/ o juni ut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
1 899
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 704
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 851
Senast: svea
·
Foder & Strö Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute-...
Svar
4
· Visningar
920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp