Hö i lekstuga? Eller i box? De

Kicki081

Trådstartare
Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal förvaring utan måste nog förvara detta i en box i stallet.
Men så har jag ju även lekstugan kom jag på.. Den kan jag göra tät, kan även sätta in ventilation. Undrar vart det håller bäst?

Och i stallet vet jag att jag ska lägga höet på pallar, ska det vara plast under pallarna?
Halmbalar runt om och över. Ev salta. Ska jag täcka balarna med något eller är halm det bästa?
 
Om du har hästen inne så ökar fukthalten i stallet. Det kan gå, men det kan också mögla.
Om jag hade möjlighet hade jag lagrat höet någon annanstans.
 
Jag skulle tro att lekstuga skulle fungera ypperligt.
Stallet kan ju fungera det med, men det beror ju helt på hur det ser ut.
Om du har det i stallet, lägg absolut ingen plast under eller över, trava balarna en bit från väggen så dom ligger med luft runtom.
 
Jag skulle tro att lekstuga skulle fungera ypperligt.
Stallet kan ju fungera det med, men det beror ju helt på hur det ser ut.
Om du har det i stallet, lägg absolut ingen plast under eller över, trava balarna en bit från väggen så dom ligger med luft runtom.
Tänkte det borde va bra att stoppa fukten från betongen (om det är nån..) att Stiga upp i balarna, men är kanske inte så?
Skulle ju kunna dela upp det lite också 🙂
 
Tänkte det borde va bra att stoppa fukten från betongen (om det är nån..) att Stiga upp i balarna, men är kanske inte så?
Skulle ju kunna dela upp det lite också 🙂
Jag har inte betonggolv där jag har mina utan packat maskinhallsgolv som med stora stenar i (svårt att förklara hur det ser ut), men jag har byggplast under som stoppar fukt nedifrån, sedan ligger de på hemsnickrade ganska höga pallar så de får rejäl luftspalt mellan plast och underlag.

Hade inte velat ha i stallet om det var minsta risk att det blev fuktigt i stallet, då hade jag hellre haft i lekstuga om det finns chans att luften håller sig torrare där. Fortfarande på någon form av pallar.

Absolut inte täcka över med något annat än halm.
 
Jag har inte betonggolv där jag har mina utan packat maskinhallsgolv som med stora stenar i (svårt att förklara hur det ser ut), men jag har byggplast under som stoppar fukt nedifrån, sedan ligger de på hemsnickrade ganska höga pallar så de får rejäl luftspalt mellan plast och underlag.

Hade inte velat ha i stallet om det var minsta risk att det blev fuktigt i stallet, då hade jag hellre haft i lekstuga om det finns chans att luften håller sig torrare där. Fortfarande på någon form av pallar.

Absolut inte täcka över med något annat än halm.
Ska nog försöka ha så mycket som möjligt i lekstugan... Undrar om man ska sätta in ventilation eller ska man ha det så tätt som möjligt?
 
Ska nog försöka ha så mycket som möjligt i lekstugan... Undrar om man ska sätta in ventilation eller ska man ha det så tätt som möjligt?
Det kan ju vara lite kluvet.
Ev fukt behöver ju komma ut, men fukt utifrån helst inte in.
Jag tror jag hade velat ha ventilation.
Tänk på en höskulle tex. Den är ju ventilerad genom springor osv.
 
Får det plats i lekstugan så går det nog bra. Men box går ju också bara man bakar in allt med halm.

Halmbalar runtom och över, pallar under.
Halmen drar åt sig fukten så att så länge det inte är jätte fuktigt och man håller höet täckt kommer nog en månads hö hålla sig fint.
 
Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal förvaring utan måste nog förvara detta i en box i stallet.
Men så har jag ju även lekstugan kom jag på.. Den kan jag göra tät, kan även sätta in ventilation. Undrar vart det håller bäst?

Och i stallet vet jag att jag ska lägga höet på pallar, ska det vara plast under pallarna?
Halmbalar runt om och över. Ev salta. Ska jag täcka balarna med något eller är halm det bästa?
Max en veckas behov, helst bara en dags behov. Enligt brandskyddet
 
Är det inga fönster eller så att solen kan ligga på hela dagen och bränna, 15m till andra byggnader, välventilerat och ingen el osv så borde lekstugan duga.
 
Jag köpte för några år sen småbalshö på månadsförbrukning.
De låg på en höskulle/pall på golv hos mej och det hände inte särkilt mycket alls med det på en månad.

Behövs det verkligen packas in med halm för bara en månad?
 
Jag köpte för några år sen småbalshö på månadsförbrukning.
De låg på en höskulle/pall på golv hos mej och det hände inte särkilt mycket alls med det på en månad.

Behövs det verkligen packas in med halm för bara en månad?
Det beror på var man bor, här i skåne när vintern är på 10+ med lera regn och fukt och höst och vår är mest en förlängning av "vintern", är det inte att rekomendera att ha torrt hö öht om man inte har idealiska förhållanden för att förvara det
Men bor man där det är torrare väderförhållanden så kan det mycket väl gå.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 619
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp