Hö i traktordäck?

slant98

Trådstartare
Våra hästar får sitt hö i traktordäck i hagen. Funkar bra! Men.. inuti är det en kant och där samlas vatten och hö som då jäser (?), äckligt blir det och kan inte tänka mig att det är bra för hästarna att få sånt i sig sånt hö (tror väl iofs att de undviker det, det stinker!). Hur får ni bort vattnet i den ringen? Kan man enkelt borra hål i däcken så vattnet rinner ut? 🤔
 
Våra hästar får sitt hö i traktordäck i hagen. Funkar bra! Men.. inuti är det en kant och där samlas vatten och hö som då jäser (?), äckligt blir det och kan inte tänka mig att det är bra för hästarna att få sånt i sig sånt hö (tror väl iofs att de undviker det, det stinker!). Hur får ni bort vattnet i den ringen? Kan man enkelt borra hål i däcken så vattnet rinner ut? 🤔

Man kan såga av den "delen" av däcket med en sticksåg t.ex.
 
Hej!
Jag har precis samma upplägg som du, hö i ett gammalt traktordäck, funkar toppen 👍
Men hade också samma problem med att det samlades vatten som inte kunde ta vägen någonstans. Så det jag gjorde var att helt enkelt borra hål på undersidan ca vart 20:e cm hela varvet runt. Och vad gäller skit i gummit, hästarna ska ju inte äta gummit... Och tror heller inte att gummi är särskilt smakligt, så om inte hästarna har riktigt tråkigt tror jag inte att dem skulle börja gnaga på däcket.

Och som ett litet extra tips om man inte har en hårdgjord yta att lägga däcket på så kan man lägga en boxmatta eller lagom många stenplattor som en botten i "matringen" för att undvika att hästarna får i sig jord och grus.

Mvh
Jonna
 
Tack för råd! Ska se om vi kan få till att borra hål i dem. :)
Tror inte det är så gamla däck att de innehåller HA-oljor, så känner inte oro för att däcken används. Ingen häst som gnagt på däcken vad jag sett…. Höet förvaras inte i dem, det läggs där när hästarna äter, så känner faktiskt ingen oro alls för att däck används!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp