"Hö köps in gemensam" - hur hålla koll? Tips sökes.

Om jag förstår det rätt så hyr du ett stall, och därefter hyr du ut boxar? (ihop med en vän?)
Man ska köpa hö via er, det går inte att köpa själv att förvara.
Det är ett väldigt normalt upplägg.

Jag antar att ni beställt balar utifrån vad de olika ägarna beräknar att ge i kg till sina hästar?

Då får de betala i förväg + 5% tilläg på höet för eventuellt svinn. Blir det "pengar över" behåll det/ stoppa det i hökassan.

Blir det kg över, kan de stoppa in det i potten till vinterhöet.
Dvs, de bokade 500 kg men använde bara 300 kg, då stoppas det in i vinterhöet och de får då rabatt på första månadens vinterhö i motsvarande summa.
Det förutsätter att det är samma kg pris på sommarhöet och vinterhöet (annars så får man slå ut kostnaderna mot ny osv).
 
Det har hänt flera gånger när stallägaren väger upp. Jag smyger och kontroll äger och det diffar 6 kilo 😢
Jag har försökt införa det på dessa stall, nu har jag eget med fri tillgång.

Jag tror stallägaren tyckt jag bar galen som vill ge min lilla (normalviktiga) häst mest hö i stallet (ingen kraft) och intalat sig att det är bättre för hästen att få mindre.
Har oxå stått i ett stall där ägaren skulle bestämma mängd och väga allt hösilage.
Varje kasse diffade...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 430
Senast: ufot
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 550
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 143
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp