Hö med mindre bra värde

Amaryllis

Trådstartare
Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar:
Smrp:22 g/kg
Energi: 8,0 MJ/kg


Tydligen hade ingen analys gjorts på magnesium och fosfor :cool:. I allafall angavs detta inte på pappret jag fick (som var en del för häst och en del för nöt).
För häst angavs bara värdena ovan. Och som ni alla ser är proteinvärdet tråkigt värre :eek:. Förra årets hö jag köpte låg på ungefär 70..

Så antagligen blir det en boost med lusern, melassfi från kvarnbyfoder. Tänker att jag dessutom skall ge ett mineralfoder.
Sammantaget hade jag tänkt ge hästen ca 10 kg hö per dag, i stort sett fri tillgång på vetehalm och sedan då lucern och eventuellt mineraler.
Men jag är lite orolig för att överdosera så därför undrar jag om man kan ersätta mineralfoder med en viss mängd lucern UTAN att ha mineralanalys på grovfodret?
Enligt förpackningen innehåller lusernet 16,0 g/kg
Fosfor 2,5 g/kg

På lusernförpackningen anges värdet smrp 150g/kg och min preliminära foderstatsprogram antyder då att lucerngivan skulle behöva uppgå till två kg per dag för att vara ok. Två kg lusern skulle ge hästen 32 g kalcium och 5 gram fosfor?? Alltså en tokig kvot..:eek:

Måste bara skriva att min ambition är att hålla stärkelse- samt socker nivå (dvs snabba kolhydrater) nere till ett minimum. Hästen utför lätt till medelhårt arbete.

Hoppas detta blir begripligt för någon annan för jag känner inte att jag får ihop det. I den bästa av världar lämnar man tillbaka höet och köper in ett annat, men det går inte. En tröst är att det snart :angel: är bete och sedan köper jag in ett bättre hö.. men fram tills dess.. lite råd?
 
Senast ändrad:
Sv: Hö med mindre bra värde

Nej du kan inte ersätta mineralfoder med lucern utan att veta vad grovfodret innehåller, såvida du vill ha en bra balans mellan mineralerna.
Det går att göra en mineralanalys på höet så att du får veta vad du ska ge hästen.

Troligtvis lär du få ge ett mineralfoder som innehåller mycket fosfor om du ska ge två kg lucern. Det finns även så kallad fosforbalans man kan ge
där 10 g fosforbalans (har för mig att en skopa är 10 g) innehåller 2,5 g fosfor.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Nej detta blir helt fel.. Inser att mj värdet skjuter i höjden med mängden lucern som krävs, måste ju dessutom räkna in halmen, även om detta bidrar endast marginellt. Funderade på potatisprotein men prismässigt skulle jag kunna ersätta detta med ett nytt hö, det är ju inte gratis precis och jag är tveksam om jag får i honom mängden som krävs..
Så jag får väl göra det. Har hittat ett parti förstaskörd, utan analys naturligtvis..:grin: så jag får ta o chansa igen. Tänker att proteinvärdet inte rimligen kan vara sämre än det fösta partiet. Hoppas på iallafall 45..
Det är ju bara knappt ett ton det handlar om.. Och det andra partiet kan jag fodra med när det börjar växa ute, samt blanda med det förhoppningsvis bättre nya höet..

Hade önskat att bönderna själva hade koll på vad de sålde. Det hade varit bäst för båda parter på sikt, och inte minst för djuren.. De hade kunnat ta mer betalt, optimera sina skördar utifrån efterfrågan och slippa missnöjda kunder.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Hej
JA nu fick jag analysen på det nya höet. Konstaterar kallt att inte turen är på min sida. :devil:
Det nya förstaskördshöet skördat i slutet av maj enligt "Mr Lögnaktigabonden" visar sig ha följande värden:
Smrp 26
MJ 6,5
Ca 4,7
P 1,8
Mg 1,7
K 10,8
Alltså i princip lika kasst som det förra partiet. En liten tröst är att detta höet inte ligger så högt i energi. För mig är det obegripligt att ett så tidigt skördat hö har så dåliga värden!

Så 2 kg kraffts lucernhack om dagen och 80 gram minervit?
Vad tror ni om det??
Nackdelen med lucernhacket är att det innehåller 15% melass... Innehåller 105 smrp. Finns det inget hack utan melass??

Lucernpellets finns ju i och för sig utan melass, innehåller mer smrp och då kan jag ju minska lucerngivan.. Angående pellets från kvarnby - på deras hemsida står det att den melassfria pelletsen inte behöver blötas vad säger ni om det?? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hö med mindre bra värde

Det finns en sorts lusernstrå som heter Green Power Alfalfa. Den innehåller ingen melass men däremot sojaolja. 116 g protein och 7.5 MJ. Möjlig att det finns fler sorter.

Kvarnbyfoders lusernpellets blöter jag alltid men med bara så lite vatten att pelletarna faller i sär.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Ja herregud vad det kan bli konstigt..:confused:
Olika foderstatsprogram visar olika... Tror att jag kommer att ge krafft muskel istället. Utifrån deras foderstatsprogram behövs ca 500 g om dagen alternativt två kg lucernhack. Den enorma mängd lucern som hästsveriges foderstatsprogram visar litar jag inte riktigt på..
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Efter mycket mick och meck har jag istället för hand räknat ut en foderstat utifrån underhåll+ arbete (50%) för min häst.

Länk: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/2...a-hastens-energibehov-proteinbehov-mineraler/

Uträkningen visar att det som fattas efter att jag har fyllt upp med hö och Krafft muskel är ca 12 g fosfor. Kvoten mellan Ca och p vad gäller höet är 2,6 och skiljer sig inte med tillsatsen av Krafft muskel.

Kan detta stämma, dvs att man kan eller bör enbart köpa fosfortillskott och inte ett färdigt mineralfoder? Andra spårämnen samt selen är ju inte beräknade eller kända.


Jag fick i alla fram fram:
Underhållsbehov: 67MJ/ dag
Arbete:100 MJ/ dag
Proteinbehov (67x6):402g /dag

Räknat på 600kg häst och medelhårt arbete.

Tycker dock att det låter som höga värden...Men hästsveriges vidade någonting helt annat och kraffts rådgivare ännu någonting annat... Vad tror ni?
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Det är ju massor av fosfor du saknar. Fosforbalans finns. Ett dosmått av det innehåller 2,5 g fosfor. Vetekli innehåller ganska mycket fosfor.

Selen bör du tillsätta samt E-vitamin.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Javisst fattas det ! :crazy:
Jag har räknat fram att om jag ger
2,5 mått fosforbalans
80 gram krafft minervit så är jag uppe i dagligt behov av fosfor. MEN hästen får istället i sig
51,4 g Ca (skall ha 40 g)
21,8 g Mg (skall ha 15 g)

Kan man överskrida detta utan risk? P/Ca kvoten är 1,7 så ser ju ok ut. Men överskrider jag mg för mycket?
Selen och e vitamin finns ju i detta meneralfoder i tillräcklig mängd. Får väl hitta nåt smart sätt att lura i kräsenfisen detta.. ännu en nöt att knäcka :angel:
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Det ska vara ett överskott på minst 20 % på mineralerna så det går alldeles utmärkt.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Hoppas att det är ok att jag frågar om värdena i vårt hö. Jag har förstått att det inte är så himla bra? Stämmer det att kvoten blir 3,8? Är inte det väldigt lågt?

Smrp 25
MJ 6,7
Ca 2,3
P 1,2
Mg 0,9
K 8,7
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Kvoten är 3,7 så ja det är lågt. Du behöver tillsätta protein till det grovfodret.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Jag var inne på Hippocampus och fyllde i vad jag ger henne där. Dock så får jag inte det att stämma alls?

Analysen:

bild9-1_zpsbc40f280.jpg


Jag ger henne:

10 kg hö
0,5 kg kraffts lusern
0,5 kg kraffts groov 90
80 gram krafft mineral blå
betfor
 
Senast ändrad:
Sv: Hö med mindre bra värde

Du har för hög Ca/P-kvot i hösilaget och iom att du ger lusern och betfor så borde du ge någon form av fosfor tillskott.

Jag tycker du ska ta bort grooven, betforen och byta ut mineralerna till något med lägre Ca/P-kvot. Vetekli innehåller mycket fosfor och en hel del protein.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Men foderstaten ser inte ut att vara helt illa eller? Om jag behåller lusernet och betforn, finns det fosfortillskott att ge till det? Alltså bara fosfor? Jag har alltid försökt få med allting i fodret för att slippa "pyttsa" med pulver och annat smått :). Men nu är det nytt stall med annat hösilage så då måste man ju ser över maten och göra det bästa.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Enligt när jag räknat med hjälp av foderkunnig så skulle det kunnat se ut så här:

10 kg hö
1 kg lusern hack
1,5 kg groov 125
halv dl krafft miner vit

eller

10 kg hö
0,5 kg lusern hack
2 kg groov 125
inga mineraler

Men jag tycker det blir så mycket kraftfoder av det.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Men vad ska du med grooven till?

Öka upp hösilaget i stället och korrigera proteinbristen med lusern och eller vetekli. Sen korrigera mineralkvoterna. Finns rent fosfortillskott som heter fosforbalans.

Det är nästan alltid omöjligt att fylla alla behov med bara ett kraftfoder.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Jag ger helst inget kraftfoder alls egentligen.

Men med mer hö och sen lusern till det så räcker det väl inte med fosforbalans? Då måste jag ge mer av lusernet också? Om du skulle göra en foderstat med dessa värden, hur skulle det se ut för att få det så bra som är möjligt?
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Man får inte lov att hjälpa till men enskilda foderstater här på forumet. Rekommenderar dig att gå in på Hästsverige och med hjälp av deras foderstatsprogram få till en bra foderstat.

http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html

Jag kommer tyvärr inte in på den sidan just nu men tänk på att programmet är snålt med TS (torrsubstans) så försök sikta på mellan 1.5 -2 kg TS/100 kg häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 856
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 430
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 301
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp