Hö med mindre bra värde

Sv: Hö med mindre bra värde

Tydligen behöver man inte ge så mycket utav andra vitaminer/mineraler då Lusern innehåller de flesta mineraler och vitaminer. Dock skriver ingen ut det (vet inte varför)
Men lusern är ett av de bästa fodren man kan ge sin häst.
Lusern (Alfalfa) innehåller åtta essentiella matsmältningsenzymer och åtta essentiella aminosyror i protein och en hög klorofyll innehåll. Extremt rik källa av betakaroten, mineraler, spårämnen och vitaminer A, B-1, B-6, B-12, C, D, E, K, biotin, folsyra, niacin och pantotensyra. Mineraler är kalcium, koppar, järn, magnesium, fosfor, kalium och zink.
 
Sv: Hö med mindre bra värde

Lusern har en kalcium/fosfor-kvot på, beroende vilken sort, 6,4 vilket inte alls är nyttigt för en häst. Man måste räkna ihop mineralerna i hästens foder och se till att denna kvot är mellan 1,2-1,8.

Sen finns det fler faktorer man måste ta hänsyn till när man sätter ihop en foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 435
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 302
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp