Hö och fång

A

armada

Ni foder experter!
Jag har en liten teori angående fånghäst-diet:
Polysackariderna som kan orsaka fång (förutom stärkelse) är vattenlösliga.
Genom att blötlägga hö kommer dessa polysackarider (Fructan) att lösas upp i vatten och minska risken för fångåterfall.
Proteinhalten borde inte påverkas i samma omfattning
Vad sägs?

Jag håller på att forska lite om näringssammansättningen för förebyggandet av fång, förutom stärkelse finns det grund för att misstänka andra typer av kolhydrater i de olika grässorter, speciellt med tanken på vår kalla klimat.
Är det fler som tittar på det?
 
Då kommer den intressanta följdfrågan - om man gör allt för mycket för att undvika att hästen få i sig dessa polysackarider - blir den då mer eller mindre känslig för fång?

Vad är bäst - att hålla en jämn och stabil tillförsel av polysackarider genom, eller att ta bort dem?

Vad händer med tarmflorans förmåga att ta hand om dessa polysackarider då?
 
Hej Svea!
Kul med någon som visar intresse.
Jag önskar jag var mer insatt i hästens matsmältningskemi, tyvärr har jag precis börjat mina studier och har mycket kvar att lära!
Min resonemang grundade sig på att den skördade hö är tagen enligt alla dessa gyllene regler som det flesta skriver sig ihjäl på vid en fler tal trådar:
Skördad vid rätt tillfälle, torkad i en solig och torr period m.m.
Alla förutsättningar för relativt höga halter av fruktaner. Detta kombinerad med stora högivor för att uppnå en vettig nivå av näringsintag trots den låga givan av stärkelserik havre.
Min tanke är att minska risken för fångåterfall genom att hålla intaget av fruktaner på en låg nivå, även under vinterhalvåret.
Jag har svårt att få tag i svensk statistik men har läst några amerikanska studier som tyder på relativt stabila värde på stärkelse men varierande halter av polysackarider i grovfoder. Vi har lite andra förhållande med tanke på ljustillgång och klimatet.
Målet för mig är att kunna ge stora mängder grovfoder av god hygienisk kvalité utan att behöva bekymra mig för just fruktan intaget!
En annan fråga är om hästen kan spjälka polysackarider överhuvudtaget, inget händer i tunntarmen men det är jäsningen i grovtarmen som ställer till det.
Spjälkas det då upp? :confused:
 
Både Disackarider och polysackarider måste spjälkas till monosackarider för att kunna upptas i tarmen. monosackarider = glukos (druvsocker) ...om du blev nåt klokare på det :confused:
 
Om jag nu förstår det hela så är just det som är bekymret med stärkelse och dessa polysackarider. Det kan inte spjälkas i tunntarmen, dyker upp i grovtarmen och jäser. Under jäsningsprocessen förändras förutsättningarna för mikroorganismerna och sen skiljer sig teorierna åt.
Stärkelsehalten kan inte påverkas (ju, man kan byta hö) men fruktan-halten kan minskas genom att blötlägga all grovfoder i en timma eller längre.
Förvirrande värre ( :D )
 

Liknande trådar

Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 083
Senast: Bewelinn
·
Hästvård Artikel från Krafft's hemsida Vad kan det bero på? Okunskap i utfodring? Det är något jag får i skallen i alla fall. Men varför just...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 359
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp