Hö på betec

Idapockey

Trådstartare
Hej! Jag har lite frågor angående betet..av mina vänner säger de att de Har har hästar som arbetas på bete. Och att de ger de hö.
Ska man ge hästen hö medans den går på bete? Eller är det bara om den arbetas?
 
Hö ger man om betet inte räcker. Det går fint att träna en häst som går på bete, och man behöver inte ge hö för det om betet räcker till.

Hö är torkat bete ;)
 
Hej! Jag har lite frågor angående betet..av mina vänner säger de att de Har har hästar som arbetas på bete. Och att de ger de hö.
Ska man ge hästen hö medans den går på bete? Eller är det bara om den arbetas?

Man fodrar extra med hö/grovfoder om betet inte räcker att hålla hästarna i hull. Kort och enkelt, oavsett hur hästen arbetas eller ej.

Troligtvis har du fått det svaret utifrån att hästägarna har koll och att betet inte räcker att föda hästarna fullt ut.
 
I somras fodrade jag med löv vilket var mycket uppskattat nu var det ju en extrem sommar här förvisso men varenda löv åts upp
 
Vi ger extra lusern till vår store- han är inte så bra på att äta när maten är under nosen på honom hela dagarna.

Min tjej får inget extra, hon blir fet nog som det är, trots motion och munkorg.

Så det beror helt på häst skulle jag säga.
 
Hej! Jag har lite frågor angående betet..av mina vänner säger de att de Har har hästar som arbetas på bete. Och att de ger de hö.
Ska man ge hästen hö medans den går på bete? Eller är det bara om den arbetas?
Hö oavsett vad hästen gör om den behöver det. Bete är ju inte alltid lika med att dom har tillräckligt med mat.
 
Hej! Jag har lite frågor angående betet..av mina vänner säger de att de Har har hästar som arbetas på bete. Och att de ger de hö.
Ska man ge hästen hö medans den går på bete? Eller är det bara om den arbetas?
Jag skulle säga så här: OM det finns tillräckligt med gräs på betet och de går där dygnet runt, så kommer nästan alla hästar strunta i eventuellt utlagt hö. De äter hellre gräs - som är hö i färsk form...

OM gräset inte räcker till för att de ska bibehålla ett gott hull och orka utföra det arbete man begär av dem, brukar jag ge krubbmat när de tas in för ridning.

Jag har 2 gamlingar som behöver tillskott varje sommar och de brukar få lika delar lusernpellets och hippo grow alfa, i lämplig mängd. Eller rättare sagt, fullblodsvalacken (24 år) får "lite mer än han behöver" i krubban, medan hans 31-åriga kompis står under krubban och städar golvet på det den stora dräller utanför - vilket är rätt mycket...
20170914_194153.jpg
 
Jag skulle säga så här: OM det finns tillräckligt med gräs på betet och de går där dygnet runt, så kommer nästan alla hästar strunta i eventuellt utlagt hö. De äter hellre gräs - som är hö i färsk form...
För att inte tala om i början av säsongen när de fortfarande bara får hö. Då är grönt gräs oslagbart som muta t.ex. för att locka in en unghäst som aldrig åkt förr i transporten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 148
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Foder & Strö Det börjar låta illavarslande va r jag bor med att hitta tillräckligt med hö att köpa till hösten/vintern.Funderar på att slå eget att...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: finapina
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 081
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp