Hö priser??

Idapockey

Trådstartare
Jag har lite frågor angående höpriser, vad brukar de ligga runt? Både storbal och småbal, har hittat med både 700kr balen(stor) och 55kr balen (liten). Är det normal pris? ;);)
 
Jag har lite frågor angående höpriser, vad brukar de ligga runt? Både storbal och småbal, har hittat med både 700kr balen(stor) och 55kr balen (liten). Är det normal pris? ;);)
Du har inte fått något kilopris istället? Man brukar ju prata om kilopris snarare än vad balen väger. :) De kan väga väldigt olika... en småbal kan ju väga mellan 6-15kg (eller ännu större diff).
 
Du har inte fått något kilopris istället? Man brukar ju prata om kilopris snarare än vad balen väger. :) De kan väga väldigt olika... en småbal kan ju väga mellan 6-15kg (eller ännu större diff).
Oh det borde jag självklart lagt till! För den stora var det 3,5 kr kilo och för de små 5kr kilo.
 
Jag har lite frågor angående höpriser, vad brukar de ligga runt? Både storbal och småbal, har hittat med både 700kr balen(stor) och 55kr balen (liten). Är det normal pris? ;);)
Det är kilopriset du behöver kolla . Det varierar väldigt just i år utifrån sommaren som var med extrem torka.

Så beroende på vad du har för behov ang att köpa grovfoder nu i mars får du bedöma utifrån det behovet vad som är skäligt .
 
Oh det borde jag självklart lagt till! För den stora var det 3,5 kr kilo och för de små 5kr kilo.
3,5kr/kilo med schysst hygienisk kvalitet hade vi jublat över i år. Vi har betalat 5kr/kilo för halm och knappt 8kr/kilo TS för silaget (med bra värden för våra hästar i alla fall). Dyrt år! :nailbiting:
 
3,5kr/kilo med schysst hygienisk kvalitet hade vi jublat över i år. Vi har betalat 5kr/kilo för halm och knappt 8kr/kilo TS för silaget (med bra värden för våra hästar i alla fall). Dyrt år! :nailbiting:
Ajdå! Nej något sånt dyrt har jag inte sett, sen kanske det beror på vart man bor? Då slår jag nog till på den med 3,5kr. Tror den balen va 200kilo, vet du ungefär hur länge det borde räcka för två varmblod?😅
 
Ajdå! Nej något sånt dyrt har jag inte sett, sen kanske det beror på vart man bor? Då slår jag nog till på den med 3,5kr. Tror den balen va 200kilo, vet du ungefär hur länge det borde räcka för två varmblod?😅
Max en vecka hade en sån bal räckt för mina. Jag räknar på 30 kg/dag för två små halvblod oavsett analysvärden, sen slår det oftast på nåt kilo upp och ner.
 
Max en vecka hade en sån bal räckt för mina. Jag räknar på 30 kg/dag för två små halvblod oavsett analysvärden, sen slår det oftast på nåt kilo upp och ner.
Oj jag trodde det skulle räcka längre. Beror kanske på hur mycket hö de äter? Och om man har halm också
 
Men alltså oavsett vad du köper/pris måste du ju på något sätt räkna på/ha en uppfattning om hur mycket som går åt/vad dina hästar äter/behöver ? 😳
Ja självklart men visste bara inte hur länge en bal skulle räcka. Har inte träffat hästarna och vet inte exakt hur mycket de äter.
 
Ja självklart men visste bara inte hur länge en bal skulle räcka. Har inte träffat hästarna och vet inte exakt hur mycket de äter.

Men du måste ju isåfall om du inte har koll på hur mycket en häst behöver , skaffa dig lite insikt om det basalt , innan du tar hem några hästar alls och samtidigt undrar över vilket grovfoder du ska köpa in/pris/hur mycket det kostar osv 😳
 
Men du måste ju isåfall om du inte har koll på hur mycket en häst behöver , skaffa dig lite insikt om det basalt , innan du tar hem några hästar alls och samtidigt undrar över vilket grovfoder du ska köpa in/pris/hur mycket det kostar osv 😳
Jo jag är väll inte helt okunnig😂 jag vet vad det ungefär behöver sen har jag inte frågat ännu hur mycket hästarna ätit ännu. Vilket jag ska göra när vi ska bestämma hur mycket hö vi ska köpa.🙄
 
Jag betalar 4,25 + moms per kilo silage. Då är det förstås ett påslag (köper av stallägaren), men ser det ändå inte som dyrt med tanke på att det är finfin kvalitet och dessutom från närområdet. Torkan gjorde sitt så jag är tacksam!

Min häst äter 16 kilo om dagen.
 
Jag har lite frågor angående höpriser, vad brukar de ligga runt? Både storbal och småbal, har hittat med både 700kr balen(stor) och 55kr balen (liten). Är det normal pris? ;);)
Bra priser för i år skulle jag säga. Lite beroende på kvalité förstås. Jag har två varmblod och två minishettisar och varmbloden har legat på 11-14 kg per dag (lite beroende på innehållet i grovfodret och hur kallt det varit och hur mycket hästarna har gått) Så en vecka ca kan en 200-kilos bal räcka för två varmblod. Men lägg till några balar i beställningen så ni har om det skulle bli dåligt med bete eller svårt att hitta nytt hö till hösten.
 
Bra priser för i år skulle jag säga. Lite beroende på kvalité förstås. Jag har två varmblod och två minishettisar och varmbloden har legat på 11-14 kg per dag (lite beroende på innehållet i grovfodret och hur kallt det varit och hur mycket hästarna har gått) Så en vecka ca kan en 200-kilos bal räcka för två varmblod. Men lägg till några balar i beställningen så ni har om det skulle bli dåligt med bete eller svårt att hitta nytt hö till hösten.
Tack:-D
 
Mina två halvblod plus en shettis äter upp en ca 300 kilos rundbal på två veckor. Då har de fri begränsad tillgång, dvs nät över balen med 2,5 cm maskor. Utan nät äter de upp en bal på en vecka om de har fri tillgång.
 
Jo jag är väll inte helt okunnig😂 jag vet vad det ungefär behöver sen har jag inte frågat ännu hur mycket hästarna ätit ännu. Vilket jag ska göra när vi ska bestämma hur mycket hö vi ska köpa.🙄
Hur mycket hö i kg hästarna har ätit hos tidigare ägare är ganska ointressant eftersom att värdena på deras hö troligen inte är samma som på fodret du köper. Det du behöver veta är hur mycket MJ & Smältbart råprotein de behöver få i sig för att täcka deras behov och då kan du räkna ut hur många kg av ditt foder de behöver få i sig för att uppfylla det Lättast är att räkna på tex hästsverige.se (gratis) men du behöver en analys på fodret för att det ska vara möjligt 😊
 
Oj jag trodde det skulle räcka längre. Beror kanske på hur mycket hö de äter? Och om man har halm också

Längre än en vecka bör du inte använda samma bal av hygieniska skäl. Om du inte har möjligheter att sprida ut innehållet luftigt så att det torkar och blir hö.
Maxgränsen går väl egentligen omkring fem dagar - men lite längre på vintern och kortare när det är varmt.

Tillägg: jag utgår i mitt svar från att vi diskuterar inplastat hösilage och inte "torrhö".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp