Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

ponilover

Trådstartare
Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och stallet..

Jag står inhyrd hos en trevlig tjej och jag har fram tills nu trivts och inte haft några synpunkter alls. Det är ett litet stall med endast 3 boxar, jag har en unghäst på 4 år, hon har en äldre häst/maxad d-ponny på 10 år och det finns en liten ponny som sällskap, ponnyridning. När jag flyttade dit så sa hon att hästarna alltid har fri tillgång till hö i hagen vilket för mig lät bra (men så är inte längre fallet..). Detta utfodrades via nät med små maskor så de skulle kunna äta länge utan att äta allt för mycket. Hö ingår i stallhyran och samtliga fodringar och in- och utsläpp. Jag gör aldrig i ordning några höpåsar då hon bara slänger ut hö snabbt. Men nu har jag reagerat på hur lite hö de får. Högivan minskades i och med gräsmånaderna och de fick bara ytterst lite stödfodring vilket var okej då de ändå kom in på nätterna och det fanns gott om gräs.

Men nu är gräset slut sedan länge och framförallt näringsfattigt. Men såhär ser deras måltider ut ungefär: (alla delar på detta då dom går i samma hage)
morgon: 6 kg hö vid 07.30, detta är slut knappt en timme senare.
lunch: 2 kg hö, tar mellan 20-30 min innan det är slut..
middag: 1 kg, serveras inne i boxen så detta kan jag styra över.
kväll: 3 kg, serveras också inne i boxen och jag gör höpåsen själv.

Tycker att han får alldeles för lite under dagen men vill samtidigt inte ge honom en för stor giva på kvällen för att "kompensera". Hade ni reagerat och sagt till?
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Det där är på gränsen till för lite för BARA din häst :crazy: Absolut alldeles för lite!!!
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

6kg Hö till frukost på era tycker jag inte är lite.
Däremot skulle jag vilja ha något mer kg till lunch.
Sedan skulle jag öka middagen och kvällen.
Det var väl inga problem att göra det?
Vad har du räknat på i foderstaten?
Har din häst tur så får han i sig ca 6 kg om dagen.
Vet inte om det är en ponny du har?
Annars låter det väldigt lite.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Det låter som om han får för lite grovfoder, hur ser han ut i hullet?

Men sedan så är 3 kg inte alls mycket på kvällen och jag skulle hurusom sträva efter att ge mer än 3 kg till kvällsmålet även om de övriga målen bör ökas.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

tack för era svar, svarar alla här. :)

Det är en unghäst jag har som är ca 155 cm i manken.
Han är inte direkt smal men absolut inte fet, skulle väl säga att han är egentligen ganska bra i hullet, saknas lite muskler bara. Och då vill jag ju att han ska få i sig tillräckligt så att han orkar bygga muskler..

Anledningen för att jag inte har ökat middagen tex är för att dom får ca 2 timmar mellan middag och kvällsfodring så om man ger mer så hinner han knappt äta upp till nästa fodring. Och helst hade jag ju sett att det ökades under dagen så att det blir jämnt med mat så han inte är hungrig hela dagen för att sedan proppa i sig massor på kvällen, förstår ni hur jag tänker? :)
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Men nu är gräset slut sedan länge och framförallt näringsfattigt. Men såhär ser deras måltider ut ungefär: (alla delar på detta då dom går i samma hage)
morgon: 6 kg hö vid 07.30, detta är slut knappt en timme senare.
lunch: 2 kg hö, tar mellan 20-30 min innan det är slut..
middag: 1 kg, serveras inne i boxen så detta kan jag styra över.
kväll: 3 kg, serveras också inne i boxen och jag gör höpåsen själv.

Tycker att han får alldeles för lite under dagen men vill samtidigt inte ge honom en för stor giva på kvällen för att "kompensera". Hade ni reagerat och sagt till?

Jag hade hellre sett att ha den största högivan till middag/kväll så hästen kan hålla sig sysselsatt och också varm nu inför vintern. Men då skulle det vara i nät i sådant fall. Så har det alltid varit med de hästar jag har haft att göra med (de som inte haft fri tillgång det vill säga).
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Men hästen mår inte dåligt av att få massor till natten öht . Ffa kan du ju inte ransonera det med argument att han skulle få Flr mycket tätt inpå , det är ju grovfoder det handlar om . Du gör en liten tankevurpa .

I övrigt tycker jag det är bra intervaller på fordringarna , de får frukost, lunch, insläpp och kväll . Ser inga problem där de behöver inte stå och äta hela dagarna det viktiga är att mat serveras regelbundet .

Men din häst får just nu ca 7 kg dygnsgiva . Det är snålt och är han smal dessutom blir det väldigt lite , men även torrsubstans behovet för att kroppen ska må bra är på minimum med 7 kg .
 
Senast ändrad:
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Jag skulle dubbla kvällshöt, annars är det ju slut på en gång och det blir långt till frukost.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Men hästen mår inte dåligt av att få massor till natten öht . Ffa kan du ju inte ransonera det med argument att han skulle få Flr mycket tätt inpå , det är ju grovfoder det handlar om . Du gör en liten tankevurpa .

I övrigt tycker jag det är bra intervaller på fordringarna , de får frukost, lunch, insläpp och kväll . Ser inga problem där de behöver inte stå och äta hela dagarna det viktiga är att mat serveras regelbundet .

Men din häst får just nu ca 7 kg dygnsgiva . Det är snålt och är han smal dessutom blir det väldigt lite , men även torrsubstans behovet för att kroppen ska må bra är på minimum med 7 kg .


Tror du missuppfattar min tanke lite. Tänkte inte alls att det var fel att han skulle få mer på kvällen eller två fodringar nära inpå, utan min tanke var att han inte ska hets-äta när han kommer in på kvällen för att han har fått och varit hungrig hela dagen. Ser hellre att det blir jämt fördelat.

Om jag dessutom skulle dubbla kvällshöet som någon annan skrev så skulle det för mig kännas jättekonstigt att han får ca 2,5 kg på morgonen 07.30, knappt ett kilo till lunch kl 11-12 och sen helt plötsligt få 7 kg mellan 19-21.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Fast han har ju hela natten att äta på om han får obegränsat till kvällen ? Jag förstår inte riktigt hur du menar?
De är gjorda för att äta länge så ju mer till kvällen och natten desto bättre .

Jag tror på intet sätt han är utsvulten över dagen när de får så regelbundet över dagen , även om det är lite mindre portioner . Och även om så skulle vara i sig , fortfarande bara positivt att han då får massor inne som räcker halva natten .
 
Senast ändrad:
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Varför skulle det vara konstigt?
Han har som sagt hela natten på sig att äta upp det. Helt nnormalt att ge den största givan till natten.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Om jag dessutom skulle dubbla kvällshöet som någon annan skrev så skulle det för mig kännas jättekonstigt att han får ca 2,5 kg på morgonen 07.30, knappt ett kilo till lunch kl 11-12 och sen helt plötsligt få 7 kg mellan 19-21.

Men vad ska hästen äta mellan 21:00 och 07:30 då? Det är ju sista givan som ska dubblas, menar du att hästen får hö kl 19 och 21 nu?
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Kan du få stallägaren att ge mera hö under dagen så är det det bästa men om det inte går så är det näst bästa att hästen får ordentligt att äta under natten.

En häst har ganska svårt att hetsäta hö så det borde inte vara någon fara.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Insläppsgivan kan ju dubblas den med , hästen står ju på halm så är ts orolig över de små givorna de två fordringarna tidigare på dagen så vräk på Hö i insläppet . Har hästen inte ätit upp när kvällsfodringen kommer så ännu bättre - då har den ju ännu mer kvar till natten och givorna har varit rikliga 50% av dygnet jmf med 25 % av dygnet .
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Tror du missuppfattar min tanke lite. Tänkte inte alls att det var fel att han skulle få mer på kvällen eller två fodringar nära inpå, utan min tanke var att han inte ska hets-äta när han kommer in på kvällen för att han har fått och varit hungrig hela dagen. Ser hellre att det blir jämt fördelat.

Om jag dessutom skulle dubbla kvällshöet som någon annan skrev så skulle det för mig kännas jättekonstigt att han får ca 2,5 kg på morgonen 07.30, knappt ett kilo till lunch kl 11-12 och sen helt plötsligt få 7 kg mellan 19-21.

Det låter lite lite med ett kg vid 11 - 12 och sedan nästa mål vid 7, jag skulle försökt påverka så att givan dubblades där, men i övrigt förstår jag inte varför problemet skulle vara så stort. Fri tillgång på natten borde kompensera.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Det låter lite lite med ett kg vid 11 - 12 och sedan nästa mål vid 7, jag skulle försökt påverka så att givan dubblades där, men i övrigt förstår jag inte varför problemet skulle vara så stort. Fri tillgång på natten borde kompensera.

Det är det jag menar, att mellan ca 11.30 till 19.00 får får han inge mat alls, det är det jag tycker känns fel och därmed är han säkert hungrig på kvällen och äter sitt hö konstant tills det är slut = han har ändå inget att äta på natten.
Jag vill inte "kompensera" dåliga givor på dagen till natten istället, jag vill ju att han ska få en bra fördelad grovfodergiva så att han är mätt och nöjd hela dygnet.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Jag fattar inte ? Du skrev tidigare att du inte ville ge mer vid insläpp för att det var så tätt mellan fordringen då och kvällen så då hade han kvar ?

7 kg totalt är det stora problemet . Mkt mer än ngt annat , eftersom de ändå fodras med lunch under dagen .

Vad går de i för typ av hage ? Finns gräs att pyssla med ? Isåfall - noll problem .
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Varför skulle hästen ät konstant till det är slut för att den varit hungrig under dagen?

Vissa hästar är visserligen matvrak och äter konstant om mat bjuds alldeles oavsett, men har den inte den vanan så lär den inse att den är mätt efter några kg och lugna ner sig. Jag förstår inte över huvudtaget problemet, du ville ha fri tillgång och du kan få det halva dynet lite drygt, varför inte ta den chansen då i synnerhet som det är begränsat på dagen? Det som är resultatet är vad man ofta gör om man har hästar med olika behov, fodrar dem som behöver mer separat exempelvis över natten.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Varför inte ge mer vid lunch eller utsläpp och sen mer till natten igen.

Min häst får 2kg morgon ihop med kraften
2kg lunch +gräshage
6kg natt + kraft
Bra hull men hade gärna gett ännu mer för natten och till lunch.blir för mycket då dock. Morgonen får de bara lite att mumsa på så jag hinner göra mig i ordning och så tar jag ut dem 1, 5 timme senare.

Unghäst som är åt det smala hållet hade jag gett fri tillgång i box och 2 ordentliga mål hö i hagen, t ex 4kg utsläpp och sen 4kg på em.
Sålänge hästen inte går mer är max 6h utan mat är det ok tycker jag. Längre än 6h och så kan de få magsår.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Först: hur mycket grovfoder vill/behöver du ge?
Beror på hästens storlek och behov, värden på grovfodret och hur mycket tarmarna behöver för att inte bryta ihop.

Sedan: hur ska det fördelas?
Största givan där det är flest timmar mellan givarna, för de allra flesta till natten. Många timmar utan foder fram till frukost.

Värt att tänka på är att en hästmage tar skada av att gå på tomgång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 346
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 267
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp