Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Oj, det där är ju snarare en lagom giva för EN häst.
Det är definitivt inte tillräcklgit för 2½.

Går hästarna i grushage? Annars gör det inget om de får mindre mängd ute i hagen. De behöver inte äta hö för att hålla magen igång.

Annars skulle ju jag tycka att man borde ha minst dubbel giva på lunchen (max 3 kg hö/häst i hagen är verkligen för lite om de inte har gott om annat att tugga på!!)

Oavsett vilket skulle jag absolut (minst) dubbla kvällsgivan, ffa om hästen står på spån. Även om den kastar i sig i början, så kommer det bli bättre när den vänjer sig, om den inte är extremt hungrig, men då är det ju hagsituationen man måste ändra på.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Mina hästar äter helt klart mest på em/kväll

Den ena får morgon 2 kilo inne/ute, lunch 2 kilo ute , em 6 kilo inne i nät, kväll 5 kilo inne i nät
Den andra får morgon 2 kilo inne/ute, lunch 2 kilo ute, em 3 kilo inne i nät, kväll 3 kilo inne i nät

De är inte tokhungriga när de kommer in.
Kraft får de efter första höet som de får på morgonen, sen går de ut och äter resten av höet och i samband med kvällsfodringen, hö först kraft efter en stund.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Våra hästar går i skogshagar och har tillgång till halm för att ha något att pilla med. Att ge för lite torrsubstans är aldrig bra i längden. Fri tillgång på hö funkar inte på alla hästar då fetma heller inte är bra. Kan man slippa ge kraftfoder och öka hö så är det det bästa för hästmagen om höts värden är bra.
Längsta tiden mellan fodringar är kväll- morgon så då ska dom ha halva dygnsbehovet. Nu vet jag inte era fodringstider men det brukar vara längst tid mellan den fodringen.
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Nej, jag hade inte sagt till så länge jag hade kunnat styra nattfodringen själv och hästen inte blev mager. Du behöver inte krångla till det, det är ju bara ge fri tillgång den tid hästen står inne, t.ex. genom ett välfyllt hönät. 1 kg vid insläpp är pyttelite, 3 kg likaså till natten. Om hästen får fri tillgång från insläpp så att den har kvar mat på morgonen så kommer den ju inte vara hungrig när den släpps ut och kommer troligtvis klara dagen fint på de kilon han får, utan att vara utsvulten vid insläpp. Du får en gladare och trevligare häst när den inte behöver vara hungrig jämt och hästen kan koppla av när den äter. Som det låter nu så svälter hästen dygnet runt och kastar givetvis i sig maten direkt vilket inte är bra för magen...
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

När min normalfödda D-ponny var helt igång fick hon själv 12 kilo om dagen (uppdelades 2, 2, 4, 4) och jag skulle räkna på att din häst får ca sju-åtta kilo om dagen. Det kan kännas som lite men beror helt och hållet på hur lätt/svårfödd din häst är samt värdet på höet. Du har ju en unghäst så jag skulle säga att det är för lite!
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Det beror ju helt på hur hagen ser ut också.

Finns det fortfarande lite pill i hagen så räcker det säkert med den fodringen som är ute. Jag håller med Mackan, ge så mycket den vill inne sen då. Det är ju bara att ge så mycket den äter upp, om det sen är tre kg eller 7 kg spelar ingen roll.

Våra har att pilla med i hagen än, dom får 2,5kg var 3 ggr om dagen. Ibland är det kvar av frukosthö när vi fodrar lunch. Min har alltid lite hö kvar på morgonen trots att hon bara fått 2,5 kg på kvällen.

Det är analyserat frächt fint hö och hästen är i bra hull och kondition.

Det är så mycket som spelar in! Men om du ts är missnöjd så fråga stallägaren om ni kan lösa det på ett sätt du tycker är bra. :)
 
Sv: Hö som ingår i stallhyran, får min häst tillräckligt?

Jag ser inget fel i att ge den stora givan på kvällen, den ska ju hästen klara sig på hela natten? Nu är min häst väldigt lättfödd och står på fri tillgång ute i hagen, vilket hon absolut utnyttjar till fullo, men hon får ändå rejält med hö när hon går in.

Tidigare delade mina ponnyer, som gick ensamma i en hage, på 6 kg hö på morgonen, 6 kg hö vid lunch, de fick 1 kg var vid insläpp och 2-3 på kvällen, en maxad C-ponny och en normalstor D-ponny.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 347
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 268
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp