Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

BRAGO

Trådstartare
Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika analyser för att ha lite att välja mellan.

Han blev jättedålig i magen förra våren när vi bytte stall och var det så länge vi stod där trots att vi provade ge hö under en längre period. Eventuellt var han överkänslig mot något i vattnet/marken, det mesta annat är kollat. Detta slutade iaf med fång innan vi flyttade. Ingen hovbenssänkning eller rotation. Nu står vi i ett nytt stall och har gjort sen september, magen är bättre men fortfarande inte bra, så vi ska prova med hö igen.

Jag har hittils hittat ett hö med en någorlunda vettig analys, allt står per kg ts och jag tar med det jag tkr är relevant:

TS: 84%
energi: 8,3 MJ
SMRP: 63 g
NDF: 637 g
Socker (NIR): 73 g

Det blir ju en lite hög kvot men jag har hört att för mkt protein från grovfoder mest kissas ut. Stämmer detta? Jag skulle gärna hitta ett med lägre energi för att kunna ge mer och på så sätt ge längre tuggtid men det här är det bästa jag hittat hittils. Inte så mkt socker vilket ju känns väldigt viktigt!

Vad tycker ni om detta? Ska se om jag kan hitta något mer!
 
Senast ändrad:
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Funderar på om det är för mkt protein ändå och att jag borde akta mig pga fången? Med en vanlig häst hade jag inte oroat mig men nu vill jag verkligen hitta ett "snällt" hö.
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Jag tycker det höet ser jättebra ut. Lågt socker och högt fiberinnehåll. Tycker du ska satsa på det. Det lilla överskottet på protein kan jag inte tänka mig ska ställt ill problem.
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Visst borde det inte göra det? Vad jag lärt mig ska det vara ok. Socker och fiber tycker jag var jättebra här! :)

Har fått tag på flera andra med bra värden i övrigt men många har inte med socker i sin analys och det måste jag ju veta.
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Men ge bara så mycket hö att du uppfyller proteinbehovet då och fyll på med halm som är nästan sockerlöst.
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Räknar proteinbehovet som 6 g smrp/MJ, och har räknat att hans energibehov ligger på drygt 70 MJ/dag, vilket då ger ca 420 g smrp/dag.

Per kg foder ligger smrp på 53 g och då kan jag i sånt fall bara ge knappt 8 kg hö om dagen. Då blir nog magen ledsen med tanke på tuggbehovet. Även fast han får halm skulle jag gärna ge 10 kg hö iaf! Borde det vara ok?
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Gillar han inte halm?
Halm är bra för en orolig mage och ger lång tuggtid.
Men fång beror ju inte på protein så det borde inte vara något problem.
Bete har en kvot på 10-12 och är ju hästens naturliga föda.
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Han är inte överförtjust! Som det är nu så är han iaf väldigt tydlig med att pilla ut höstråna från halmen även om jag blandar. Men har märkt att det går åt en del halm ändå så han äter den väl senare när han inser att det inte finns mer hö.

När han vet att jag är i stallet duger den inte men har märkt att han står och mumsar på halm innan han sett mig så visst verkar den slinka ner. Han står på halm också så han alltid tillgång till det. Men skönt att höra ändå att proteinet inte borde vara några problem. Energimässigt blir det 10 kg om dan och proteinmässigt 8 kg om dagen så då kanske 9-10 kan funka ändå och så en del halm på det.
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Vad är det för häst?
Hur har du räknat ut energibehovet dvs är den normalviktig?
Anledningen till mina frågor är att många hästar som har haft fång har varit överviktiga.
Det är nog bara i Sverige som man räknar ut proteinbehov mhj en kvot. Med min fångponny utgick jag från proteinbehovet och gav henne tillräckligt med grovfoder och höll energi och socker så lågt som möjligt.

Är han bättre i magen nu? Det är kanske det du ska fokusera på? Om han inte är överviktig.
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Tack för svar! Hade gärna hittat ett hö med lägre energiinnehåll men inte hittat ngt där socker finns med i analysen.

Det är bra och viktiga frågor du ställer. Han är en 07a ca 173 hög. När han fick fången var han inte överviktig dock är han det lite nu pga att han fick stå så länge och mutades att inte studsa som en jojo med mer hö. Har räknat ut energibehovet baserat på hans tidigare vikt när han var lagom i hull och efter lätt arbete fast lite lägre. Han är under igångsättning så det är ju väldigt lätt arbete.

Magproblemen var nog det som gav fången så det är absolut den jag vill fokusera på. Därför jag vill byta till hö från silage. Tkr också det är viktigt för magen med lång tuggtid så det är därför jag inte vill ge för lite. Sen det här med sockret är jag mest noga med eftersom att de när de väl haft fång ju blir känsligare till att få det igen.

Vad tkr du om det här höet utifrån detta?
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Skriver på mobilen så missade lite :p Han är bättre nu men inte tillräckligt bra enligt mig. Alltid liite löst liksom. Folk tkr han är okej i hullet nu det är mest jag som vill att han ska vara lite mer slimmad (som sagt många är lite överviktiga) för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Hö till häst med magproblem och tidigare fång.

Fått tag på ett annat hö nu som är betydligt närmre. Han trodde inte att han hade med socker men skulle kolla, så jag har inte fått analysen ännu. Men det var en bra kvot iaf och lägre på både energi och protein vilket jag ju gillar. Dock som sagt om han inte har med socker känns det ju lite dumt? Han påstod att det inte borde finnas så mkt socker i eftersom det inte var så högt på energin, kan detta stämma?
 

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 521
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: katja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp