Hö till tjock häst

Nominous

Trådstartare
Nu blir jag snart galen på min häst. :D
Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi har tränat flitigt så det har inte varit aktuellt att skicka honom på bete borta heller. Och en stor stor anledning till att han inte går på bete är för att han skulle rulla fram.

han går ute som sagt i sin vinterhage dygnet runt sedan i påskas. Det växer gräs i hagen, men inte mycket. Kort nerbetat gräs och hagen är inte flera hektar stor. Dock finns det stora partier med några dm högt gräs som är osmakligt verkar det som eftersom det inte betas ner.

Hästen är lagd åt det vääääääldigt lättfödda hållet. Vintertid tränas han hårt och får då 6 kg väldigt torrt hösilage (med värden som är tokhöga) 5kg halm som tugg (finns alltid över till morgonen) och 2 kg havre (blir tung i energin i hoppningen utan). Då håller han sig i fint hull.

Nu när han går ute får han 4kg torrhö och ett kg havre. Och hästen går upp i vikt. Är sommartjock. Jag har inte mage att ta bort mer hö nu. Men bevisligen hittar han att äta i hagen eftersom han går upp i vikt även om han rids hårt nu. Han är för tjock för sitt bästa (svag rygg) så jag måste banta honom.
Skulle ni ta bort mer hö så han går ner i vikt och lita på att han har och äta i hagen? Nånstans måste ju maten komma ifrån som han går upp av?
Det lilla kg havre han får nu kan jag inte ta bort heller. Då går han knappt framåt.

Obs, han är inte bukig, utan han har rent fettlager på revbenen och såklart lite hängmage. Men inte bukig so i proteinbrist.

Kan tillägga att han har fri tillgång på halm i vindskyddet som han äter lite av med.

Ska jag ta bort ännu mer hö och låta han klara sig på gräs som han hittar? Annars får jag vänta till i vinter med att få honom att gå ner i vikt. :devil:

Hade han gått i en beteshage hade han inte fått en gnutta hö. Men nu ser det ju ut som att det inte finns nåt att äta å då har väl jag fått för mig att han ska ha ''normal'' högiva?? Verkar ju ioförsig inte som att han inte får tugga tillräckligt. Det är tuggtiden jag är mest orolig över.
 
Sv: Hö till tjock häst

Min erfarenhet av att ha häst i en hage med kort gräs är att den kan leva på ingenting!
Om ngn undrar så hade jag min fångponny i en sådan hage förra sommaren och då hade hon vår lille ponny som sällskap. Han klarade sig utmärkt i denna hage.

Jag hade inte vågat ge 1 kg havre till en fet häst som går på gräs, inte ens om det är kort gräs, speciellt inte då eftersom kort gräs kan innehålla massor av socker. Jag antar att den har tillräckligt att äta eftersom det fortfarande finns gräs kvar i hagen. Jag hade tagit bort havren, minskat höet rejält och sedan lagt ut halm i hagen (för att vara säker på att den får tillräckligt med fibrer). Det kan vara svårt att banta feta hästar och ibland måste man nog göra en ordentlig förändring. Jag tycker inte att det är hemskt mot hästen. Det är det den dag den blir sjuk i ex fång eller får andra skador pga sin fetma. Sedan så tror jag också (grundat på egen erfarenhet) att den dag hästen blir smal så blir den pigg igen!
 
Sv: Hö till tjock häst

Halm har han i hagen. Han är inte lat eller slö så det är därför han behöver havren, utan det är det där lilla extra i hoppningen som försvinner. Han behöver taggas lite i skallen. :) Rider man ut så håller han på slänga av mig för han är så pigg och glad. Så han är inte trött och slö som sagt, utan sista kicken som gör han läcker att hoppa försvinner utan havren.

Han har varit fin hela sommaren tills nu. Nu har han börjat gå upp i vikt av någon anledning. Men jag har varit på semester så han har vilat lite då och då, och då går det fort upp igen. Men nu sista veckorna tränar han hårt(!) men det biter fasen inte.

Nä nu blir det bort med mer hö.. Fan vad snål jag kommer känna mig med 1kg morgon och kväll.. :angel::D Men nåt måste han få när de andra får mat, så det blir nog bra. :)
 
Sv: Hö till tjock häst

mina två hästar gå på minimalt med gräs, kort nedbetat, nästan inget alls. Dom får inget utöver det och dom är runda, goa o pigga ;)

Testa att sluta med hö:et helt, vissa hästar bli tjocka på luft och kärlek verkar det som!
 
Sv: Hö till tjock häst

Har man en så lättfödd häst som den du beskriver, får man nog vackert ta obehaget av en slöare häst utan kraftfoder.

Jag hade absolut inte dragit ner mer på grovfodret med risk för att mage/tarm lägger av. Att dra ner på grovfodret för att hästen är för fet medan det finns kraftfoder kvar i foderstaten är för mig som att ersätta mat med kakor för att det är gott och man vill gå ner i vikt. D v s helt ologiskt och näringsmässigt vansinne.
 
Sv: Hö till tjock häst

Håller med.

Ts du kan laka ur sockret i höet så sänker du energin. Tänk på att halm också kan ha mkt socker, och halm innehåller också MJ. Vet du hur mkt halm han faktisk äter?
 
Sv: Hö till tjock häst

Jag kör ut ca 10kg i stöten i vinskyddet och då räcker det i 3-4 dagar.. Så nåt kg om dan :) Alldeles lagomt tycker jag.
 
Sv: Hö till tjock häst

Mjo fast om han hittar så mycket gräs att han blir tjock, borde inte magen ha det den gör då? Dessutom tar han en tugga halm då och då.
Sen får han 0.5kg havre morgon och kväll dels för skrammel (river hagen om han inte får mat när de andra får) och dessutom äter han en del tillskott och salt, mineraler bland annat som jag måste blanda ut med. Jag gillar ej pellets så det går bort, betfor tycker jag är dumt att tillföra mer socker, och korn går bort. Så därför får han havren som han alltid äter annars. Känns enklast så. tillskotten, mineralerna och saltet måste han ha och äter det inte om det inte är uppblött med kraftfoder. Och såklart som jag skrev förr att han behöver det för det sista fina lilla som avgör hur pass mycket han lever upp på träning.

Men ja jag vet inte. Får ta en funderare på hur fasen jag ska göra. Det är väl inte länge kvar tills gräset här inte växer längre. ;) Då går han ju ner med automatik när det inte finns så mycket att pilla i sig.
För såå tjock är ha inte!!! Han dör absolut inte av hur han ser ut idag. Är lite granna bara som ska bort och få upp en fin buklinje. Men det står som still. Men han kommer börja träna på allvar nu så det kanske gör sig självt?
 
Sv: Hö till tjock häst

Äsch jag tar bort havren, blandar fodertillskotten i urlakad betfor och ökar träningen ännu lite till. Då borde han klara av att äta 4kg hö. Som sagt så borde det inte vara bra gräs så länge till här hos oss så han borde börja gå ner i vikt snart. :)

Har inte velat öka träningen för jag vet inte hur mycket han pallar med. Men jag provar. Ev kanske tar bort ett kg hö till och blandar i mer halm.
 
Sv: Hö till tjock häst

Usch, jag vet hur det är :crazy: Lättfödda hästar som klarar sig på mindre än ingenting och är slöa som stryk om man inte ger kraftfoder, men ger man kraftfoder går de upp i vikt och blir ännu slöare..

Jag säger ändå att allt kraftfoder ska bort, ge en liten skvätt betfiber eller annat att blanda mineraler i (såvida hästen inte äter det i bare). Bort med höet, häst får klara sig på lite gräs och lite halm. Börjar den tappa muskler så ge proteintillskott.

Jag har slitit som ett djur med att få ner min ponny i vikt, och nu har vi äntligen lyckats! Han har ändrats totalt. Från att ha varit en rätt loj, obrydd valack till att bli en nyfiken, nästan tittig hingstig valack! Nackdelen är att han inte kan gå med ston längre (han går in för sitt nya hingstiga jag med eld och lågor..). Inte med andra valacker heller för den delen (de får rejält med motion i alla fall..). Så han måste tyvärr gå själv :crazy:
 
Sv: Hö till tjock häst

:)Någonstans hittar han tydligen för mycket att äta. Har du funderat på att sätta på honom en Greenguard. Vi har det på en av våra som har tendens till att lägga på sig och dessutom får "fångnacke". Känns grymt men vad gör man inte för att undvika fång och insulinresistens. Och det har effekt :).
 
Sv: Hö till tjock häst

Det är ju det ständiga problemet - att hitta näringsfattigt grovfoder till lättfödda hästar så inte brist på ts äventyrar hästens hälsa.

Ditt problem är att hästen får för näringsrikt foder (gräs). Det kan visst bli för lite ts för magen, även om hästen lägger på sig.
 
Sv: Hö till tjock häst

hur mycket tränar du nu?

hade det varit min häst så hade jag tagit bort kraft fodret och halmen helt och tränat mer.
mina hästar har gått i nerbetad hage hela sommaren och ändå blivit tjocka, de har fått 3kg hö om dagen + mineraler. har också motionerat dem hela sommaren, först nu när jag börjar träna för tränare igen och hästen behöver kraft för att bygga mer muskler så får hon lusern pellets och kraft grund. + mer hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp