Hö värden

L

Lola_97

Äntligen kom analysen från leverantören *pust*
Och värdena var mycket sämre än vad vi trodde :crazy:
Hösilage, första skörden, tagits slutet av juni med värdena:
ts på ca 78 (kommer inte ihåg, men det va torrt)
7,5 Mj
30 Srp
Ca/P kvot på 2,8

Kommer inte ihåg värdena exakt på Ca och P då jag fick värdena snabbt över telefon av en tjej i stallet!

Vet inte hur jag ska lösa det här då dom går på fri tillgång och proppar i sig ca 15-20 kg om dagen

Min vbl på ca 580 kg rids ca 5 dagar i veckan. Inte så hård ridning. Svårfödd!

Förra vintern gick hon på ca 120- Mj och en kvot på 7! Va då magrare än vad hon är nu. Efter sommarbetet i år så vart överlingen mycket bättre, gick upp ca 20 kg!

Sedan böt jag stall och nu har hon blivit mycket finare i kroppen ändå. Rundare över rygg och rumpa. Har säkert gått upp 20 kg till!

Detta har hon ätit innan vi fick värdena
15-20 kg hösilage
1,2 kg havre
0,35 kg betfor
0,35 kg vetekli
0,28 kg breed
100 gram alger
20 gram salt

Alla hästarna i stallet är jätte fina i hullet.
Ingen är fet, alla har fina överlinjer, inga hängmagar på långa vägar, glansiga i pälsen mm

Om man kollar på hästarna så verkar det vara ett exemplariskt hö :smirk:

Jag la på betforn för ca 1½ månad sedan och hon vart mycket finare över ryggen efter det!

Hö, havre, betfor, vetekli och alger ingår i stallhyran så jag vill gärna fortsätta hålla mig till det + breed som jag gillar!
Kvot på 6 går aldrig att få (inte då jag räknar) om dom käkar så mycket hö. Med endast hö och breed blir det inte ens bra!

Vill gärna ha kvar min EXTREMT höga Mj nivå :angel: hon behöver den :smirk:
När jag fick henne för två år sedan va hon en liten späd 3½ åring på ca 480 kg (162 hög), som ett halv år tidigare hade gått på 6 kg krafft GROOV och ca 8 kg hö!

Vad ska jag göra! Vi kan inte byta hösilage då stallägaren har köpt årsåtgången redan :(
 
Säker på att analysen stämmer då? Iof har du ju lagt på en hel del protein förutom hösilaget, så är ju möjligt att det gör att hon inte tappat riktigt än..

Hur är de andra hästarna i stallet fodrade? Har de fått några proteinprodukter?
 
Nej!
Vi har en ardenner i stallet som bara får hö och typ någon dl korn och betfor.
Ett kallblod får ungefär som min, fast halva betfor och vetekligivan och ingen breed!
Sedan är det någon som får lite korn, vetekli och betfor!

Eftersom jag va osäker på värdena gav jag breed redan från början!

Analysen bör stämma! Det va värdena vi fick av hon vi köper av!
 
Kan du inte byta ut havren mot något färdigfoder?

Visst blir det dyrare men det är smällar man får ta när man har dåligt hö. Lucern borde ju kunna hjälpa till eller krafft protein som har JÄTTEhögt protein. (330 smrp tror jag)
 
Om alla hästarna är fina, skit i analysen. Fortsätt som ni gör, särskilt om fodret ingår i stallhyran. Det verkar korkat att köpa tillskott om hästarna ser ut som du beskriver, vilket de gör om de får nog med energi och framförallt protein (från grovfoder). Våga lita på det du ser. Ta till tabellerna om det inte funkar bra, eller blir för dyrt.
 
Helst vill jag inte göra det då plånboken gapar ganska tomt!
Tänkte att jag kunde börja med att öka breeden till 0,5 kg, minska betforn (el ta bort helt) och kanske ge 0,1 kg soja!

Vet inte hur dom andra kommer att lösa det, men kanske kan vi gå ihop och köpa soja, är ju inte så farligt dyrt jämfört med övriga proteinmedel!
 
Om jag inte hade haft någon analys hade jag fortsatt med den foderstat jag nu har!
Men man tycker ju inte att analysen borde fela så mycket :crazy:
Jag kan ju börja med att öka breed givan till 0,5 kg och minska betforn lite!

FRAGANSIA finns du i närheten. Vad tycker du?? Du har ju sätt hästarna och tagit och känt på Lola!
 
Med 15 kg silage med 30 g rp/kg ts ger du hästen 350 g protein. Visserligen låg kvot, men åter, skit i kvoten om hästen är fin! Hon springer väl av sig överskottsenergin nån stans och bygger upp sig med proteinet. Kör på.
 
Med totala fodermängden får hon en kvot på ca 5!

Räknade snabbt, men den bör ligga där! I alla fall om jag ger 0,5 kg breed!
 
Varför ändra nåt som funkar bara för att man får en analys som säger att det inte borde funka? Kan humlan flyga? Är analysen riktig, representativt uttagen, från detta parti, från i år? Mindre seriösa lev. tar ut en analys och använder på allt de säljer. Tror jag.
 
Att hon ljuger tror jag inte. Hon är kompis till stallägaren och hon vill nog ha analysen själv till sina hästar!
Kopia på analysen får vi om någon dag!
 
Hon ljuger säkert inte. Men hästen verkar ju få i sig det den behöver. Det är väl bra?

:)
 
Tycker proteinen är så dyr och den innehåller inga vitaminer!
Ger hellre mer breed och en skvätt soja!

Jag måste sätta mig ner och räkna lite till! Blir inte klok på det här! Varför va det inte bra värden för :(
 
Fast den som skickade analysen kanske tog lite här och lite där som man ska. Men ändå missade dom fina bitarna. Det är ju stor skillnad från olika åkrar och från olika tidpunkter mm.
Tror det är svårt att få ett rättvisande svar till 100%, men huvudsaken är ju att pållen mår bra. Det verkar den ju göra i alla fall.
 
Här är jag! :D

Hon är ju iaf inte tunn Lola, ingen av de andra hästarna heller...

Om ni kan gå ihop om en säck soja så blir det säkert bra.
 
Har fått tips från en annan:

Hösilage: 12 kg (svårt när det har fri tillgång bara :crazy:)
Havre: 1,5 kg
Betfor: 0,5 kg
Vetekli: 0,5 kg
Breed: 1 kg

Då får du 128 MJ, 674 smb och en kvot på 6,0
 
Men tycker du inte att det är konstigt att hästarna (de andra) ser bra ut men inte din?? Kan det vara att du har mixtrat för mycket med din hästs mat? så att hästen har fått en rubbad tarmflora? Bör man inte mata med ögonen som största redskap? Det är väl inte bra att tillsätta proteiner till hästar om de bara rids lätt som du sa? Vad säger de andra i ditt stall om analysen?? hur ofta utfodrar du kraftfoder? morgon/middag/kväll??
:confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp