hö vid transport

M

minihopp

ni som är noga med att väga erat hö,, hur gör ni när ni ska transportera era hästar ? drar ni bort det höet från kvällsgivan. Och om de redan fått sin dygnsranson hö, blir de då utan hö i transporten????
Själv kör jag med fri tillgång, så det var bara en liten undran :confused: :confused: :confused:
 
Jag undviker att ge hö i transport, pga att luften inte blir så käck då, och hästarna dessutom tvingas äta med högre huvudställning (= transporterar inte bort slem från luftvägarna lika bra). Korta resor så spelar det ingen roll, längre resor så försöker jag stnna och öppna upp och ge hö.. Händer dock vid enstaka fall att jag ger hö vid transport, men jag försöker undvika det.

Jag drar inte av, utan om de enstaka gång får 2 kg mer hö än normalt, så är det ingen fara. Sällan man åker långa resor ofta, och i så fall så sammanfaller oftast fodringstiden med tiden på resande fot, så då får de sin giva i anslutning till det.

Ska jag åka när det normalt är frukost så får de frukost en timme tidigare etc så de hinner äta innan man åker.

På heldagar på klinik så brukar de få mat där (nu sist fick han äta i transporten dock), och är man på kurs etc så får de ju sin mat där. och så jäkla ofta åker jag inte 4-5 h resor, och gör man inte det så spelar det som ingen roll om de är utan hö i släpet, de får sitt foder på de tider de ska iaf.

Nu kör jag också med fri tillgång, men alltså INTE i transporten, dår får de åka utan mat och äta när man är framme eller så stannar jag och ger (och öppnar upp). Bara undantagsfall de äter medan de åker, eller det ens finns hö i transporten när de åker.
 
Min häst har inte fri tillgång på hö, men dom ggr vi åker transport blir det i regel mer hö, för jag drar inte bort från någon giva, men i regel kan det ju passa så att hon tex kan äta lunch höet medans vi åker.... för hon har hö i transporten så hon ska kunna sysselsätta sig, blir lätt rastlös annars... :smirk:
 
Ger aldrig hö vid transportering, så problemet finns inte.
 
Ger aldrig hö i transporten, pga orsaker som redan nämnts här i tråden.

Har en uträknad foderstat som jag följer, blir det mot förmodan inte så någon dag så är det inte hela världen för den är ju främst för att se till att behovet tillgodoses - så lite mera mat är ingen "kris". Dock är det inte ofta avvikelser sker.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 161
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp