Tossan44

Trådstartare
hur mycket äter era hästar alltså hur mycket hö går det åt under vintern för er? Hur många hästar har ni i samma stall?
 
Det beror ju på värdena, men ligger det på 65-70 g SRP per kg foder (vad jag brukar ha) och ca 8 MJ äter våra fyra hästar 10-12 kg var per dygn. Med den kvoten kan jag ju dessutom låta dem tugga lite halm.
 
Beroende på innehåll har min ätit mellan 9 och 14kg/dygn. Det är svårt att uppskatta.

Men beroende på sort och hur man hanterar det måste man också räkna på 10-20% svinn.
 
Mellan 15-20 kilo per dag. Jag fodrar också med halm, hur mycket beroende på vilka värden höt har. Jag brukar kunna ha hästarna på bete mellan maj - september. Jag har en häst och en ponny.
 
Mina äter runt 6 kg var + halm + ev. lite gräs att plocka med. Är det riktigt skitväder får de mer i perioder.
När de var unghästar fick de dubbelt så mycket. De kan givetvis slå lite beroende på värdena i höet, men oftast så har det handlat om att de ev. behöver extra protein + betfor + vitaminer och mineraler.
 
Min egna behöver ca 75 MJ när han går "som vanligt", han är lättfödd med andra ord. Han brukar få mellan 8 och 10 kg per dag beroende på hur mycket näring det är i höet.

Bonushästen behöver runt 12-15 kg per dag.
 
Jag tror jag har räknat på cirka 7-8 ton (hö) till två hästar. Små storhästar.
Plus minus pga värdena förstås men nånstans däromkring.
Stödfodrar dock över sommaren lite grann, så det är medräknat.
 
Ungefär 5 ton gick åt året som gick. Två lättfödda "d-ponnyer" (ca 150 cm höga). De går aldrig dygnet runt på bete, de blir feta då utan jag fodrar med hö delvis även sommartid.
 
Mina äter runt 6 kg var + halm + ev. lite gräs att plocka med. Är det riktigt skitväder får de mer i perioder.
När de var unghästar fick de dubbelt så mycket. De kan givetvis slå lite beroende på värdena i höet, men oftast så har det handlat om att de ev. behöver extra protein + betfor + vitaminer och mineraler.
Ju mer jag tänker på det desto svårare är det att svara på.
Sommaren är det max 2 kg som gäller om det behövs, om det inte är riktigt skitväder, då får de extra någon dag (har en som håller värmen bättre om han får tugga ordentligt).
Våra stora äter 10- 12 kg, lite mer vid skitväder och mindre på sommaren.
På 4 hästar som vi har nu räknar vi på 13,5 ton för kommande 12 månader framöver.
 
hur mycket äter era hästar alltså hur mycket hö går det åt under vintern för er? Hur många hästar har ni i samma stall?
Har två väldigt lättfödda som dessutom käkar gräs ca maj-oktober.
Så lättfödda att jag för dryga ut med mycket halm (dvs fri tillgång)
Så jag gör bara av med tre ton hö på två stycken och fylla upp med proteinfodermedel om det behövs för kvoten.

En maxad D-ponnyfjording och en isis.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 148
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp