Höanalys-frågor

finapina

Trådstartare
Hej hej! Vi har blivit erbjudna att ta grovfoder från 2 st vallar.Aldrig gjort detta förr! Problemet är bara att vi inte riktigt har pejl på vad som växer där och hur lämpligt det är till häst? Göra hö-analys? Varifrån? Hur länge ska man låta det torka innan man skickar in? Ca kostnad? Tänkte alltså inte plasta in det, utan ha som torrhö.Torrhöet ska användas som lite extra "tugg" sommartid, då dom inte går på bete dygnet runt.Är det värt att analysera?
 
Jag hade nog focuserat mer på om det är något olämpligt som växer i vallen samt att hantera det på bästa sätt vid skörd och lagring.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 171
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 480
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 444
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp