Höanalys ! Hjälp

Cashmere

Trådstartare
Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut skulle passat mina hästar bra. Då de är rätt lätt födda och stoet som har föl kunde få lite tillägg.
Balarna skulle väga 400 kg och vara runda .
När höet är pressat så kommer de fram att det är fyrkanter, svårt att hantera för mig. Men i dessa tider kan man inte vara kräsen.
Sen när min sambo hyrt lastbil och var där (långt att köra) så väger balarna 600 kg... Ok tänkte jag bara det nu är torrt.
Fick hem fodret 10 000 kg och när jag öppnar balen så är det väldigt grönt . Inte alls så torrt som det skulle vara.

Tänker att jag skickar i väg en analys .

Får tillbaka världens sjukaste analys jag sett om man räknar till MJ och smrp . Ts är också bara 56 .

Bifogar foto.

Hur ska jag göra. Är det farligt ? Kan mina lättfödda hästar äta det? Kan inte blanda ut med halm då jag inte hittat någon och har dåliga lagringsmöjligheter. Jag har 4 hästar plus ett föl som ska kunna äta upp 600 kg innan det blir kass....:cry::cry:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20181012-180521_Word.jpg
    Screenshot_20181012-180521_Word.jpg
    80,6 KB · Visningar: 340
Vad menar du skulle vara farligt? Okej att du kommer få slänga en del men fodret i sig är det ju inget fel på enligt analysen.

Såklart dina lättfödda hästar kan äta det. Det är ju toppenvärden med lågt Mj och högt protein för lättfödda hästar.
 
Tycker också att det är jättebra värden på MJ och Smrp och det är inget farligt med de värdena, det hade jag gärna gett till mina lättfödda hästar och mina unghästar. Säker på att du har tittat på per kg foder när du räknat? Att ts ligger på 56 gör ju också att det håller längre än om det varit torrare.
 
Tycker också att det är jättebra värden på MJ och Smrp och det är inget farligt med de värdena, det hade jag gärna gett till mina lättfödda hästar och mina unghästar. Säker på att du har tittat på per kg foder när du räknat? Att ts ligger på 56 gör ju också att det håller längre än om det varit torrare.
Håller det inte roligare när det är blötare?
Men över 13 MJ är väl väldigt högt ? Brukar det inte ligga på max 10?
 
Vad menar du skulle vara farligt? Okej att du kommer få slänga en del men fodret i sig är det ju inget fel på enligt analysen.

Såklart dina lättfödda hästar kan äta det. Det är ju toppenvärden med lågt Mj och högt protein för lättfödda hästar.
Aha jag trodde de skulle bli jätte feta men så är det inte ? Isåfall är de ju kanon för kvoten på mineralerna är ju bra också. Visade analysen för en annan och hon menade att mina hästar kommer fång
 
Håller det inte roligare när det är blötare?
Men över 13 MJ är väl väldigt högt ? Brukar det inte ligga på max 10?

Mj är inte över 13, det är 6,3 och således inte alls speciellt högt :) Det är proteinkvoten som är över 13, vilket visserligen är ganska högt men protein från grovfoder brukar inte vara någon fara att de får för mycket av.
 
Håller det inte roligare när det är blötare?
Men över 13 MJ är väl väldigt högt ? Brukar det inte ligga på max 10?

Ditt silage har inte särskilt högt MJ, det ligger ju på 6,3 per kg foder vilket jag inte tycker är jättemycket.

Aha jag trodde de skulle bli jätte feta men så är det inte ? Isåfall är de ju kanon för kvoten på mineralerna är ju bra också. Visade analysen för en annan och hon menade att mina hästar kommer fång

Det är en gammal "skröna" att hästar får fång av protein*. Numer är man mer orolig för sockerhalt än proteinnivåer. Speciellt om proteinet kommer från grovfodret så är det ett 'mindre' problem. Dock kan lättfödda hästar som får ett överskott av protein bli lite rundare, men då får man anpassa givan efter hästen.

*Alltså, man har börjat titta på protein som fångutlösare igen men har inte hittat att det skulle påverka (när det kommer från grovfoder) än.
 
Håller det inte roligare när det är blötare?
Men över 13 MJ är väl väldigt högt ? Brukar det inte ligga på max 10?

Ditt MJ ligger på 6.3, dvs det är lågt. Jag gissar att du med 13 menar kvoten mellan Mj och Smrp, den behöver du inte bry dig om. Du ska räkna foderstaten på per kg foder, inte per kg ts och strunta i att räkna på kvoterna, högt protein gör dem inte feta. Blötare foder brukar mögla saktare än vad en riktigt torr bal gör. Nu får du kanske ändå slänga lite eftersom du kanske inte hinner göra åt 600kg i tid. Är du rädd för fång är det socker du får analysera och titta på.
 
Energin är ju jättelåg! Varför skulle de bli feta på det om du ger rimliga mängder? Vad har den människan för kunskaper om hen ansåg det?
Ja det är en bra fråga . Hon utgav sig för att kunna det.
Jag trodde man kollade på ts /kg Ang energi .
Sockret är ju lågt vad jag kan se
 
Ditt MJ ligger på 6.3, dvs det är lågt. Jag gissar att du med 13 menar kvoten mellan Mj och Smrp, den behöver du inte bry dig om. Du ska räkna foderstaten på per kg foder, inte per kg ts och strunta i att räkna på kvoterna, högt protein gör dem inte feta. Blötare foder brukar mögla saktare än vad en riktigt torr bal gör. Nu får du kanske ändå slänga lite eftersom du kanske inte hinner göra åt 600kg i tid. Är du rädd för fång är det socker du får analysera och titta på.
Okej nu känner jag mig lugnare . Sockret är analyserat? Är det inte det längst ner på analysen ?
 
En fråga . Mitt sto som är dräktig behöver jag ge henne mer energi ? Eller räcker det med kraftfoder för dräktiga/digivande . Hon är rund och go och fölet är också lagom i hull
 
Med lättfödda hästar kan det bli ett problem att nå tuggbehovet och samtidigt inte överstiga energibehovet! Som alla här verkat missa så måste ju tuggbehovet på MINST 1,5 kg ts/100 kg häst uppfyllas och då är MJ/kg ts väldigt relevant. Ex en häst på 500 kg måste äta 1,5x5 kg ts=14 kg foder vilket ger MJ på 14x6,3=88,2 vilket garanterat är långt över behovet om hästen är lättfödda. Dock är sockret troligtvis ok så om lättföddheten är IR-relaterad så är det en tröst.
 
L
Med lättfödda hästar kan det bli ett problem att nå tuggbehovet och samtidigt inte överstiga energibehovet! Som alla här verkat missa så måste ju tuggbehovet på MINST 1,5 kg ts/100 kg häst uppfyllas och då är MJ/kg ts väldigt relevant. Ex en häst på 500 kg måste äta 1,5x5 kg ts=14 kg foder vilket ger MJ på 14x6,3=88,2 vilket garanterat är långt över behovet om hästen är lättfödda. Dock är sockret troligtvis ok så om lättföddheten är IR-relaterad så är det en tröst.
Lite så jag tänkte. Känns som det blir mycket mat .
Men jag har hört 1 kg torr som minst till tjockisar?
 
L
Lite så jag tänkte. Känns som det blir mycket mat .
Men jag har hört 1 kg torr som minst till tjockisar?
Det är väldigt på gränsen skulle jag säga. 2 kg ts är det normala och 1,5 lägre spannet. Några menar ner till 1,2 men det är lite gambling. Du borde försöka hitta något att fylla ut tuggbehovet med som är energifattigt.
 
Med lättfödda hästar kan det bli ett problem att nå tuggbehovet och samtidigt inte överstiga energibehovet! Som alla här verkat missa så måste ju tuggbehovet på MINST 1,5 kg ts/100 kg häst uppfyllas och då är MJ/kg ts väldigt relevant. Ex en häst på 500 kg måste äta 1,5x5 kg ts=14 kg foder vilket ger MJ på 14x6,3=88,2 vilket garanterat är långt över behovet om hästen är lättfödda. Dock är sockret troligtvis ok så om lättföddheten är IR-relaterad så är det en tröst.

Missat vet jag inte riktigt om jag gjorde. Vad jag protesterade mot var siffran 13 Mj. Jag tycker fortfarande att 6,3 Mj är en låg siffra till lättfödda hästar. Det betyder förstås inte att de kommer bli smala av grovfoder på 6,3 Mj, men det är fortfarande en låg siffra.

Själv har jag haft lättfödda hästar i många år och brukar leta Sverige runt för att hitta passande foder. Ibland lyckas jag hitta något nära 5 Mj, men oftast får man vara glad om man hittar något runt 6 Mj. I år är det dessutom svårt att få tag på halm att komplettera med och halmen jag brukar fodra med ligger gärna också nära 5 Mj när jag analyserar det, så det är inte alltid så att lättfödda hästar kan äta större mängder halm och hålla sig smala för det.

Tyvärr är det svårt att hålla lättfödda hästar smala och samtidigt låta dem få tuggbehovet tillgodosett. Mina hästar kan verkligen inte följa några rekommendationer på 2 kg ts per 100 kg, utan med lättfödda hästar får man ibland lägga sig närmre vad lagen säger om mängden grovfoder än räkna på rekommendation, tyvärr. Jag själv försöker förlänga ättiden på olika sätt och ge sysselsättningen i form av sly.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 387
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 200
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp