Höanalys på "blandat hö".

M

merman

Höanalys på \"blandat hö\".

Vi köper hö från en bonde en "balvagn i taget".
Fördelen är att han har höet obalat fram till den dag vi får höet, torrt och mindre mögelriskt.
Nackdelen är att det hö vi får då hela tiden kommer från olika fält och skördeomgångar.
Jag har skickat in hö för analys och gjorde då så att jag åkte dit och klättrade runt i ladan och tog höprov "överallt" för att få ut nån´form av snittvärde.

Det jag funderar på är om detta överhuvudtaget är meningsfullt, dvs att analysera?

Bonden säger att höet är skördat under tre veckor och att det ligger blandat gödslade och ogödslade fält. Höt är uppblåst lager på lager allterftersom det skördats, därav klättrade jag omkring.

Kan man göra foderstat och utgå ifrån denna "snittanalys"?

merman :confused: :confused: :confused:
 
Re: Höanalys på \"blandat hö\".

Det blir ju iallafall ett snittvärde, bättre än inget :smirk:
 
Re: Höanalys på \"blandat hö\".

Visst blir det en snittvärde :crazy: men det jag oroar mej för är om jag utgår från det och lägger till kraftfoder/proteintillskott så kan det bli för mycket tillsammans med den ena balvagnen vi får och för lite för nästa balvagn hö.Hur skulle ni andra göra?

merman
 
Re: Höanalys på \"blandat hö\".

Jag skulle nog räkna på snittvärdet. Att göra en ny analys varje gång blir ju hiskeligt dyrt. Det finns ju hästar som aldrig haft en uträknad foderstat och de lever ändå.
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Det hö vi har till hästarna är hackat. Bonden vi köper av har höt på skullen obalat ända fram till den dagen vi ska hämta mer. Då balar...
Svar
4
· Visningar
2 463
Senast: merman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp