Bullen22

Trådstartare
Vi har fått analysen efter att hela lösdriften blivit dåliga i magen.
ensilaget är blött och vi trodde proteinrikt,men icke.
Min står på box och jag slussar sakta över från de "torra" balar vi har kvar,sen är det detta blöta som gäller fram till sommaren.
Jag är orolig nu då det bara är två hästar kvar (inklusive min) som är bra i magen i hela stallet nu. (lösdriften värst som inte fick någon invänjning)
Finns det någon duktig på detta?
Ska jag komplettera med något? Ta bort något? Är ensilaget kasst?
 

Bifogade filer

  • analys.jpg
    analys.jpg
    292,4 KB · Visningar: 215
hur menar du? I hagar och så? Detta kom ju efter att de börjat med denna nya balen. Ingen va kass innan
 
tillägg; iom att silaget är så blött behöver man ge ganska stora mängder för att hästens mage skall ha tillräckligt mycket grovfoder att jobba med och må bra. En normalstor häst (ca 500 kg) i lätt träning behöver uppemot 25kg av ovanstående foder för att täcka energibehovet.
 
Alltså mej veterligen (EVIGHETER sen jag gjorde foderanalyser) så är väl en kvot på 8 bra i ett hö ?

MEN 34% ts det är BLÖTT... Tänk hö som ligger på 85 % då behöver du ge 2,5 gånger så mkt av det blöta för att komma upp i samma mängd mat som hö. I vinter kommer det ju frysa utomhus och kan då bli svårätet för de som går utomhus.
 
Alltså mej veterligen (EVIGHETER sen jag gjorde foderanalyser) så är väl en kvot på 8 bra i ett hö ?

MEN 34% ts det är BLÖTT... Tänk hö som ligger på 85 % då behöver du ge 2,5 gånger så mkt av det blöta för att komma upp i samma mängd mat som hö. I vinter kommer det ju frysa utomhus och kan då bli svårätet för de som går utomhus.
Alltså mej veterligen (EVIGHETER sen jag gjorde foderanalyser) så är väl en kvot på 8 bra i ett hö ?

MEN 34% ts det är BLÖTT... Tänk hö som ligger på 85 % då behöver du ge 2,5 gånger så mkt av det blöta för att komma upp i samma mängd mat som hö. I vinter kommer det ju frysa utomhus och kan då bli svårätet för de som går utomhus.
Ja,vi "fluffar" upp balen nu för att det inte ska vara så blött och kompakt och torka något. Jag läste någonstans att är dagsgiasn 8kg,så blir det 14kg med detta blöta.
Vår häst äter 90% av sitt hö i boxen. Hon bara sprider det i hagen,så jag kanske inte får det problemet med att de fryser.
Hon har liksom inte ro o äta i hagen utan bara pillar och tar några strån då och då. Nu ger vi 6 kg till natten o boxen. Hon äter allt.!! I hagen får hon 1 kg till frukost och 2 kg till lunch,och det får jag oftast mocka ut efter att hon spridit ut det och trampat ner det. Hon är hopplös:(
 
Ja,vi "fluffar" upp balen nu för att det inte ska vara så blött och kompakt och torka något. Jag läste någonstans att är dagsgiasn 8kg,så blir det 14kg med detta blöta.
Vår häst äter 90% av sitt hö i boxen. Hon bara sprider det i hagen,så jag kanske inte får det problemet med att de fryser.
Hon har liksom inte ro o äta i hagen utan bara pillar och tar några strån då och då. Nu ger vi 6 kg till natten o boxen. Hon äter allt.!! I hagen får hon 1 kg till frukost och 2 kg till lunch,och det får jag oftast mocka ut efter att hon spridit ut det och trampat ner det. Hon är hopplös:(

Äter hon så lite så får han inte i sig tillräckligt med "strå" för att hålla igång magen på långa vägar. Som sagt din häst behöver uppemot 25kg av detta för att täcka behoven, och alla hästar 'kan' inte äta så mycket. Det är inte konstigt att de blir dåliga i magen om den inte får arbeta tillräckligt heller.
 
Äter hon så lite så får han inte i sig tillräckligt med "strå" för att hålla igång magen på långa vägar. Som sagt din häst behöver uppemot 25kg av detta för att täcka behoven, och alla hästar 'kan' inte äta så mycket. Det är inte konstigt att de blir dåliga i magen om den inte får arbeta tillräckligt heller.
Jisse,vad ska jag göra nu då?? :cry:
Hon är redan liten i maten..
Kan man komplettera med något med grovfoder?
Hon får ju krafft,vitaminer,loppfrö,linfrö-allt hon behöver extra!!
och även lusern när hon kommer in.
Men kan jag ge henne något mer? eller stimulera hennes aptit?
 
Ja,vi "fluffar" upp balen nu för att det inte ska vara så blött och kompakt och torka något. Jag läste någonstans att är dagsgiasn 8kg,så blir det 14kg med detta blöta.
Vår häst äter 90% av sitt hö i boxen. Hon bara sprider det i hagen,så jag kanske inte får det problemet med att de fryser.
Hon har liksom inte ro o äta i hagen utan bara pillar och tar några strån då och då. Nu ger vi 6 kg till natten o boxen. Hon äter allt.!! I hagen får hon 1 kg till frukost och 2 kg till lunch,och det får jag oftast mocka ut efter att hon spridit ut det och trampat ner det. Hon är hopplös:(

Det beror på vad din dagsgiva på 8 kg i ursprungsgiva ligger på i ts.
Har det varit hösilage med ca 55 % ts behöver du som sagt öka upp till minst 14 kg av nuvarande.
Men du skriver ju att du bara ger 9 kg totalt ?
 
Det beror på vad din dagsgiva på 8 kg i ursprungsgiva ligger på i ts.
Har det varit hösilage med ca 55 % ts behöver du som sagt öka upp till minst 14 kg av nuvarande.
Men du skriver ju att du bara ger 9 kg totalt ?
Vi har gett 8-9kilo av det höet som va torrt,innan vi började med detta blöta.
Nu slussar jag över sakta med lite i varje "hö-påse".
om tre "torra" balar så ska vi endast ha det blöta.
Så antar att hon ska få i sig nästan 20 kg av det blöta sen.
Det kommer aldrig gå.Hon får inte i sig det hon äter nu,hon bara plockar med det..
Kan man komplettera med något annat?
 
66% av hösilaget är vatten
Så 1 kg hö är 660gram vatten och 340 gram mat.
Så 9 kg hö av detta är totalt 3kg mat.
Du kan ge halm eller lusern hack men enklast är nog att hitta ett hösilage som är torrare och blanda.
Det blir mycket vikt/volym att äta för att få i sig tillräckligt med mat.
 
Vi har gett 8-9kilo av det höet som va torrt,innan vi började med detta blöta.
Nu slussar jag över sakta med lite i varje "hö-påse".
om tre "torra" balar så ska vi endast ha det blöta.
Så antar att hon ska få i sig nästan 20 kg av det blöta sen.
Det kommer aldrig gå.Hon får inte i sig det hon äter nu,hon bara plockar med det..
Kan man komplettera med något annat?

Halm, hö, lusernhack
 
okej,du menar fodret:)
Så inget är speciellt avvikande i denna foderanalysen jag bifogade?
Har du använt analysen till att räkna ut en foderstat till din häst? Annars är analysen meningslös. Det blir inte bättre för att du ger ” lite av allt” utan varje häst måste få en foderstat som är individuell. Här finner du en länk till ett gratis foderstatsprogram. https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/

Det finns också mycket fakta som jag tycker att du skall läsa. Dela gärna med dig till alla i ert stall. Bra att du söker kunskap, innan din häst blivit dålig :)
 
Jag hade letat annat grofoder.

I värsta fall kan du ge en blandning av lucern och betfor/betfiber ( 2:1 ratio) för att ge ett "kraftigare" grovfoder krubban. Så får hon äta det hon äter av silaget. Blir dock hemskt dyrt.
 
Vi har gett 8-9kilo av det höet som va torrt,innan vi började med detta blöta.
Nu slussar jag över sakta med lite i varje "hö-påse".
om tre "torra" balar så ska vi endast ha det blöta.
Så antar att hon ska få i sig nästan 20 kg av det blöta sen.
Det kommer aldrig gå.Hon får inte i sig det hon äter nu,hon bara plockar med det..
Kan man komplettera med något annat?
Det beror på vad din häst kommer behöva mer av, är det protein, energi eller fibrer. Gör först en foderstat med programmet som jag länkade till, sedan är det lättare att hjälpa dig, när vi vet vad vi har för utgångspunkt.
 
Ger du fodret direkt på marken ute? endel hästar vill inte äta från marken, prova ge det i en låda, tex ett badkar utan plopp i, en plastbalja lik såna man brukar ha vatten i eller liknande, och sen om den äter bättre ute då.
 
Med tanke på hur blött det är förstår jag att hästarna blir dåliga i magen. Vet inte var i landet du bor, men risken är även att allt vatten fryser i vinter och balen bara blir en isklump.

Värdena i sig är egentligen inte dåliga, men eftersom det är så mkt vatten blir det svårt för hästarna att få i sig tillräckligt mycket för att tillgodose behovet.

pga ts-halten hade jag inte velat fodra med det. Behöver isf blandas med betydligt torrare foder.
 
Jag skulle vilja tillägga att gräs har en ts-halt på ca 20-30 % så ur det avseendet är inte ts-halten i ditt ensilage inte något problem. Det knepiga i ditt fall är att få i hästen tillräckligt med fibrer, vilket tagits upp här. Om du mäter upp så mycket att din häst har fri tillgång till ensilaget inne. blir det mer än sex kilo då? Blött ensilage är mer lättuggat också och bryts ner snabbare vilket kan sätta lite för bra fart ut i andra änden. Men det brukar ju bete också göra i början på betesperioden.

Med detta vill jag säga att du gör helt rätt i att vänja in din häst långsamt till det nya ensilaget. Det kluriga är att få hästen att äta tillräckligt mycket.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp