Höanalys!

Krans

Trådstartare
Hej, har fått min höanalys. Torrsubstans 90.2% SMRP 39. OE 9.6.Socker 155.NDF 632. Har räknat ut att kvoten blir 4,06.( Hoppas nästan att jag räknat fel....). Låg kvot men ganska högt socker.Eller? Finns det ngt bra med detta hö?
 
Om din häst är tabellhäst som behöver en kvot på 6 så blir kvoten bra om du tillsätter 0,18kg lusern per kilo hö.

Socker är ju inte mycket att göra åt utan mer fundera på hur risken ser ut med att ge sockerfrikt hö eller ej till din häst.
Halleluja! Tack för lite hopp! Ca 1.6 kg lucern per dag då? Brukar äta ca 9 kg hö/dag. Har ätit hösilage förut med ännu högre sockervärde i.... Det ena är en d-ponny, 18 år. Relativt lättfödd. Den andra är en c-ponny, 22 år som kan falla ur vintertid.(Båda har fina tänder).
 
Halleluja! Tack för lite hopp! Ca 1.6 kg lucern per dag då? Brukar äta ca 9 kg hö/dag. Har ätit hösilage förut med ännu högre sockervärde i.... Det ena är en d-ponny, 18 år. Relativt lättfödd. Den andra är en c-ponny, 22 år som kan falla ur vintertid.(Båda har fina tänder).
Stämmer med 1,6 i ditt fall👍
 
Hur pålitligt är det att själv räkna ut en foderstat på Häst-Sveriges program? Blir det rätt faktiskt?🤔
 
Hur pålitligt är det att själv räkna ut en foderstat på Häst-Sveriges program? Blir det rätt faktiskt?🤔
Ja sålänge du lägger in alla värden rätt och väljer rätt info om hästen så är det fullt pålitligt. Sen är det inte alla hästar som funkar på tabellvärden, det får man lära sig med tiden.

Tänk på att lägga in rätt enhet, så du inte råkar lägga värden per kg ts där det ska vara per kg foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 652
Senast: super
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp