Höanalysen klar, önskar tips och hjälp.

M

merman

Torrsub. 84%
smrp 39 g/kg
mj 7.4 mj/kg
ca3.1 g/kg
P 1.6 g/kg
mg 1.2 g/kg
K 13.0 g/kg

Använder i övrigt hippo basic, lite pelletsbetfor, brygerijäst och lite morötter (samt vitlök, mineraler och bioglucosamin).

Har en maxad C-ponny på ca 320-350 kg (nu trol 350 efter bete).
Han rids 6 dagar/vecka, 45 min-1,5 timme, skogsridning.
Hur skulle ni lägga upp en bra foderstat?

Har också en väninna med halvblodssto (ca 600 kg) med föl vid sidan. Hon använder samma hö samt kraft grund och betfor(samt mineraler). Stoet går bara i hage.
Vad behöver hon (diar och fölet föddes i början på juli), samt vad behöver fölet?

merman
 
PROTEINER PROTEINER! Höt är lite lågt i proteiner, jag antar du inte brukar ge några större mängder kraftfoder till ponnyn. Vad kan du tänka dig att ge för något? Soja, lusern, något från Krafft?

Fölet behöver MASSOR av kraftfoder med högt proteinvärde om den ska äta det höt, samma sak stoet så länge hon ger di. Samma fråga där, vilket proteinfoder önskas? När det gäller fölet finns det inte så många fler alternativ än soja och Krafft Breed/Protein dessvärre.
 
Jag ger ju bryggerijäst, kan jag komplettera med det som proteinfoder till ponnyn? Skulle önska att han kan äta 6 kg hö/dag och bara få lite "skrammel" i krubban med proteintillskott. Blandar nu bryggerijäst mm i mycket lite torr betfor (ca 20 gram torrvara).

Jag måste också fråga.
Det står på analysrapporten att idealhö till fritidshäst är 40 gr smbp kg/foder. Vi fick 39 på vårt, är det ändock dåligt med protein?
Måste jag ge ytterligare probeinfoder så skulle jag föredra lusern hackat strå.

merman
 
6 kg hö blir lagom i energi (ca 44 MJ) men saknas ju protein. 40gSRP är lagom OM man ger ganska mycket kraftfoder. Vill man ge lite eller inget kraftfoder behövs uppåt 45gSRP, gärna lite till ändå.

Men du!! Faktiskt funkar 6 kg hö och 100g bryggerijäst om du får i ponnyn så mycket utan att ge något annat.
 
:bow:
Jag vill gärna att han ska ha hö och han får i sig bryggerijäst med lite betfor, vitlök och annat. Jag delar upp det på två mål. Kan jag ge lite morötter och ev lite hippo också så att det blir lite skrammel i krubban 3 ggr/dag när de andra får? Förra vintern fick han ca 2dl (vet ej vikt) per dag av hippon, 2-4 morötter och ungefär 80 gr jäst. Ej uträknad foderstat bör jag väl kanske tillägga :o
Vad ska man räkna på att han har för behov?

merman
 
Om han funkat på en sån giva tidigare så är nog 45 MJ rätt lagom. Du kan ju ge 5,5 kg hö och sen lite betfor, hippo, jäst och vad nu för smått du vill ge. Totalt ca 400g tillsammans av betfor och hippo.
 

Liknande trådar

N
Foder & Strö Har en korsningsponny i D-ponny strl som är 2 år. Behöver hjälp att sätta rätt foderstat på honom, han har fått en väldigt uppsvälld...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: naijna
·
Foder & Strö Försökte tappert att räkna ut en foderstat i hippocampus men vet inte om det lyckades speciellt bra. Höet: Ts 84 % smrp 35 g/kg...
Svar
15
· Visningar
1 224
Senast: Kirre
·
Islandshäst Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker...
2
Svar
27
· Visningar
2 373
Senast: Freyja_bus
·
M
Foder & Strö Har skrivit om min arabvalack tidigare, att han bygger så dåligt med muskler trots arbete på rätt sätt, och åtminstonde på pappret vad...
Svar
16
· Visningar
1 054
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp