Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

gylle

Trådstartare
Ja som rubriken frågar hur ser era analyser ut i år ?

Här var det segerdans :banana: de lux i år prickade jag precis var jag vill ligga och till på köpet stor skörd så hela årsförbrukningen är säkrad och klar redan på första skörden, utan en droppe regn (trots plötsligt uppkommen prognos om 50 mm regn natten innan pressning, som delade sig och gick både söder och norr om oss, tack tack att åsen påverkar åskväderna så ibland det var några svettiga timmar när man spänt följde nederbördsradarn och ställde in sig på att börja vända genomsurt hö istället för att pressen skulle komma, men icke en enda droppe ens kom här att det regnade typ ett stenkast bort gjorde att det verkligen kändes otroligt att vi klarade oss).

Vall 1 (alla värde per kg TS)
MJ 9,9
Smrp 58
(Kvot 5,9)
Ca 4,0
P 2,7
Mg 1,4

Vall 2
MJ 9,8
Smrp 69
(Kvot 7,1)
Ca 4,5
P 2,3
Mg 1,2
 
Vi har fått in en skörd. Fattas bara ett ton för att årsförbrukningen ska vara säkrad till mina hästar :) Väntar på bra väder igen så vi kan fortsätta. Har samlat hö prover och ska skicka in analys när vi fått resten också. Så här tidigt har vi aldrig fått in hö förr tror jag! Hoppas på bättre proteininnehåll än tidigare år så man slipper fodra med extra protein vid sidan av :)
 
Ja här nere är det jättetidigt i år, vi slog vårt redan 6/6 har aldrig på de 14 år vi tagit eget nu varit så långt kommet i växtfas vid den tiden och därmed så pass lågt i protein. Vi brukar alltid få ett snäpp för kraftigt i protein för att vi är för fega att vänta ytterligare ett par veckor när det fina vädret har dykt upp lite tidigt i växtfasen.
 
Jag vet inte ens om bonden slagit vårt än. Jag tror inte det. Alla runtomkring har tagit förstaskörd men den bonden vi köper av verkar bara ta en skörd. Tyvärr så analyserar inte han utan jag får ägna de två första månaderna varje höst åt att ta prover från balarna.

Borde kanske ringa och fråga om han slagit vårt och åka dit och ta prov...
 
Hösilage
TS 79%
SRMP 64g/kg ts
MJ 8.3 g/kg
SMRP 51 g/kg
Ca 3.9
P 2.9
M 1.1



Hur räknar man ut kvoten?
Första gången jag ens får en analys i handen
Har alltid fodrat utan
 
Du delar smrp med MJ ert ligger på 6,1 = perfekt ridhästhö
Till ridhästar vill man ligga just runt 6 - 7 i kvot. Och det är det man normalt strävar efter när man väljer vilket kraftfoder man kompletterar höet med när man ser vad som behövs via analysen, ligger höet så rätt så behöver man inte komplettera alls åt något håll vilket ju är enklast tänkbara. Vi brukar normalt ofta ligga högt i kvot och jo nog påverkar det hullet att de blir fetare trots att många hävdar motsatsen. Det är så extremt mkt enklare att hålla dem lagom i hullet på lättfödda hästar om man kan hålla kvoten runt 6.
 
Jag väntar fortfarande på svar från Agrilab, känns som det går långsammare för var gång jag skickar in.... :mad: Visst, det ska ju inte användas nu, men jag vill ju veta!
 
Tack :)
Tanken är att egentigen inte ge så mycket kraftfoder, utan jag förespråkar grovfoder framför kraftfoder.
Jag ger max 1 kg havre + 0.2 kg betfor, samt mineraler.
 
Jag väntar fortfarande på svar från Agrilab, känns som det går långsammare för var gång jag skickar in.... :mad: Visst, det ska ju inte användas nu, men jag vill ju veta!
Ja i år tog det tid att få svaret, tycker annars de varit jättesnabba de sista åren. Dock var det väl fint väder i hela landet samtidigt så man kan ju gissa att det rasslade in rejält många analyser på en gång, var ju inte så lång period det var fint så lär väl varit massor som tog i stort sett samma dagar. Mitt resultat kom faktiskt på självaste midsommarafton så de jobbade uppenbarligen tom den dagen.
 
Tack :)
Tanken är att egentigen inte ge så mycket kraftfoder, utan jag förespråkar grovfoder framför kraftfoder.
Jag ger max 1 kg havre + 0.2 kg betfor, samt mineraler.
Ja vi kör för det mesta bara krubbskrammel när det inte behöver göras några större justeringar för att hamna rätt på värdena, billigt och bra ;)
 
Jag minns att du skrev om vallprognos.se för något år sedan eller så och tänkte jag skulle passa på att fråga hur man ska läs ut resultaten. Förra året tyckte jag inte det var något mankemang men i år ser jag på provananlyser att proteinet har sjunkit rätt rejält redan från början till mitten av juni, prognosen sade skörd någon gång mellan 15 och 19 juni. Flera började 13e så kanske de hade fått sina provsvar redan och inte ville vänta längre? Min fråga är i alla fall: jag tyckte jag fick OK hö 4 v efter normalskörd förra året till mina ponnyer så jag vill gärna gå på det. Men visst borde jag sikta på provresultaten snarare än prognosen och räkna 4 veckor från det, nu när de inte följs åt? Korkad fråga kanske men jag hade planerat min semester efter prognosen :-o och funderar nu över hur mycket tidigare jag måste börja väderspana...
 
Du måste ju titta på din vall, försök att lära dig läsa de olika gräsarterna du har där vilken växtfas de skall vara i för att ge de värden du vill ha. Det är ju alltid individuellt och olika gräs är i olika fas olika år beroende på tillväxten. I år tex var alla svingel arter jättetidiga medans timotejen inte alls var lika tidig här nere. Hade svingeln uppe i blom innan timotejen satt ax färdigt här. Då får man ju göra en avvägning av hur mkt av de olika vallen består av. Normalår med jämnare tillväxt är ju just blomningen på fältet det enklaste tecknet att utgå ifrån. Från blomningen så tappar det protein för var dag och det gäller att pricka när det tappat rätt mängd för att ge den kvot man önskar, energin är mkt svårare att påverka i någon större omfattning utan den ligger ofta ganska stabilt på samma vall år efter år därav är det proteinet man får ha koll på för kvotens skull.
Följer man provskördarna och vallprognosen varje år och sen stämmer av med sina analyser så lär man ju sig att se mönstret hur ens egna vallar följer de ställen som kommer in varje år. Våra är tex senare än de provskördar som görs och inte ens våra egna är helt jämna som du ser på mina analyser. Den ena är lägre belägen nere vid ett krondike och håller sig därav också till stor del mkt fuktigare än den andra vallen och därav blir tillväxten olika tom på två fält som ligger bredvid varandra.
Sen kan det växla snabbt om vädret slår om, här satte timotejen rekordfart första veckan i juni och från att ha haft en känsla att den behövde ett par veckor till (våra vallar består till största delen av timotej) till att intensivt börja spana skördeväder för nu var det brått om den inte skulle tappa för mkt växlade på ett par dagar, men det är ju sådant man bara ser på sin egen vall genom att gå ut och titta på den.
 
Tack - jag misstänker att de väldigt varierande temperaturerna har gjort att prognosen inte stämmer lika bra i år som förra året. I helgen var vi nere på +1 nattetid... Jag får helt enket hålla koll på utvecklingen.
 
Och vårat hösilage var INTE bra i år... :( Superlågt proteinvärde, suck, blir till att tilläggsfodra med DYRA proteintillskott i år
 
Jag har börjat maila runt för o kolla inköp till vintern. Hade ALDRIG klarat av att ta egen skörd. Förutom att jag inte kan något alls/inte har mark/maskiner såklart. Men jag hade aldrig klarat av stressen att det kan gå åt skogen :o Hittar jag bara någon med bra hygienisk kvalite så är jag så himla, himla glad att bara betala och se glad ut när de levererar. Så tacksam till alla er som orkar producera grovfoder :bow:
 
Nu har vi fått analysen på värt hösilage. Det är precis tvärt om mot fjorårets skithö

TS 70,9 % (är lite fuktigare än så, han torka lite i påsen innan det skickades)
Råprotein 149 g/kg TS
Smb.protein häst 77g/kg vara
Energi till häst 7,5 MJ/kg vara

Frågan är bara hur jag ska få upp energin till tävlingshäst utan att det blir för mkt protein...
Men hellre på detta hållet än som förra då vi hade en kvot på 4...
 
Nu har vi fått analysen på värt hösilage. Det är precis tvärt om mot fjorårets skithö

TS 70,9 % (är lite fuktigare än så, han torka lite i påsen innan det skickades)
Råprotein 149 g/kg TS
Smb.protein häst 77g/kg vara
Energi till häst 7,5 MJ/kg vara

Frågan är bara hur jag ska få upp energin till tävlingshäst utan att det blir för mkt protein...
Men hellre på detta hållet än som förra då vi hade en kvot på 4...

Olja är väl det enklaste sättet.

Lite off topic sådär.
 
Förra arrendatorn har ett år kvar på sin KRAV-tid av dessa marker, så vi har inte kunnat tilläggsgödsla, och naturgödseln har inte räckt till.....
Ändå måste det vara skördat tidigt ?? Väntar på mitt svar denna veckan. Vi slog strax efter att timotejen slagit ut.
 
Nu har vi fått analysen på värt hösilage. Det är precis tvärt om mot fjorårets skithö

TS 70,9 % (är lite fuktigare än så, han torka lite i påsen innan det skickades)
Råprotein 149 g/kg TS
Smb.protein häst 77g/kg vara
Energi till häst 7,5 MJ/kg vara

Frågan är bara hur jag ska få upp energin till tävlingshäst utan att det blir för mkt protein...
Men hellre på detta hållet än som förra då vi hade en kvot på 4...
Betfor är faktiskt en favorit jag använt även i större givor till tävlingshästarna när vi haft för högt protein, just de som behöver lite kick av kraftfoder svarar bra på det däremot får man inte alls den kicken av olja som är betydligt långsammare energi, så det beror ju lite på vilken typ av häst som skall fodras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp