Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

Jag har aldrid fått kläm på det där om proteinbehovet också ökar när hästens enegibehov uppenbarligen ökar pga viss hästhållning. Men för tex kyla vill jag minnas att proteinbehovet inte ökar. För arbete gör det ju däremot det. Din häst kanske går ner av en kombo?

Om den går ner i vikt trots att alla behov är fyllda till råge (är det faktiska behov du vet din häst funkat på innan eller bara tabell?) och kvoten är låg hade jag nog ändå börjat med några kg lusern och utvärderat. Eller om du vill ha stopp på nedgången (om du är rädd att även proteinbehovet är mycket större) direkt även lagt till lite muskel.
 
Tillägg:

Man ska ju vara försiktig att överdosera protein från koncentrat. Hur menas egentligen? Är tex 0,5 kg rent potatisprotien alltid "lika farligt" oavsett hur mycket hästen redan äter?

Jämför:
Behoven precis är täcka med grovfodret och 0,5 kg läggs till
Behoven blir precis uppfyllda med grovfoder och 0,5 kg
Hästen äter dubbla behoven med grovfoder och 0,5 kg läggs till

Vilket är värst/sämst eller är det skitsamma? Alltså bara mängden koncentrat som påverkar?
 
Nu har jag varit duktig hästägare och skickat in analys för första gången!:up: Har köpt analyserat tidigare, men det här är första gången jag analyserar det egna.. Har kollat över det lite snabbt nu såhär mitt i natten, men jag tycker värdena verkar bra (bättre än förväntat!) än så länge, ska damma av mina skolböcker och räkna foderstater imorgon :D Troligtvis är Ca/F lite för hög så det behöver jag nog kompensera upp. Jag är faktiskt förvånad av att energi och protein ligger så högt med tanke på hur lite gödslat och hur gammal vallen är, men å andra sidan vill jag inte ha för bra värden då jag vill kunna ge hästarna mycket (i princip fri tillgång) grovfoder.

1:a skörd ca 1/7 hösilage:
TS: 50%
Råprotein: 98
Smältbart råprotein:61
Omsättningsbar energi:9,7
Kalcium:7.9
Fosfor: 2.5
Magnesium: 2,3
Kalium: 10.1

Värdena är beräknade per kg TS
 
Har räknat nu och går hästarna medel-hårt arbete behöver jag komplettera med lite havre och inget annat. Var visst väldigt bra värden.. Däremot blir det för mycket kalcium men enligt foderprogrammet gör det inget. Jag har fått lära mig att kvoten ska ligga nånstans runt 1.5-2.2 (har jag för mig?) Är det nåt jag bör kompensera?
 
Ikväll kom analysen på hösilaget. Suck... 6,4 MJ och 19 g smb. rp

Lyckades få ihop det rätt så ok med 8 kg hösilage och 2 kg lusernhack till småttingarna. Gamla valacken får samma men 1,5 kg lusernhack.

Turligt nog var ca/p-kvoten 1,8 så där behövde jag bara fylla på lite extra med mineraler.
 
Ikväll kom analysen på hösilaget. Suck... 6,4 MJ och 19 g smb. rp

Lyckades få ihop det rätt så ok med 8 kg hösilage och 2 kg lusernhack till småttingarna. Gamla valacken får samma men 1,5 kg lusernhack.

Turligt nog var ca/p-kvoten 1,8 så där behövde jag bara fylla på lite extra med mineraler.
Fy fan, det måste kosta skjortan :yuck:
 
Jag gjorde en egen tråd men lägger ist inlägget här!

Hej på er!
Skulle uppskatta att få lite synpunkter på ett hösilage jag ev ska köpa. Har upptäckt att mitt inte kommer räcka om det slår till och blir svinkallt då hästarna går ute i stort sett hela tiden, står inne vissa nätter.
men iaf, har shetlandsponny och islandshäst och jag vet ju att de inte ska ha så hög proteinkvot.. Försöker att läsa mig fram men ändå så blir jag osäker.

har iaf fått en analys som följer:

per kg foder
TS 62,8 %
energi 6,7
råprotein 70
smältbart råp 46
socker 70

jag får fram en kvot på 6,8 ?
Hur är det med sockret, hittar inte något om hur mycket som är lagom?


Hästarna går lätta till medel jobb ca 3-4 dagar i veckan..

Hoppas ni kan ge mig lite feedback!
/ Linnea
 
Vilket kalashösilage!!

Lättfödda hästar brukar vara enklast att ha just en hög kvot! Det är så himla fel att vissa säger att de ska ha låg kvot. Du vill ha en hög kvot men låga värden eftersom det är svårt att ge mer protein utan att få för mycket energi på köpet till en lättfödd häst.
 
Vårt analyssvar:

Ts: 81%
Per kg foder:
Energi: 7.9
Råprotein: 65
Smrp: 37
Kalcium: 4.9 g
Fosfor: 1.7 g
Magnesium: 1.5 g
Kalium: 9.7 g
Natrium: 0.1 g
Svavel: 0.9 g
Koppar: 4.9 mg
Zink: 25.9 mg
Järn: 81 mg
Mangan: 77 mg
Socker: 111 g

Tyvärr lite dåligt med protein och hög ca/p kvot. Annars ligger alla mineraler bra och jag behöver bara lägga till selen och fosfor.
 
Bytte grovfoderleverantör för 3v sedan, det fanns ingen analys på det så jag skicka iväg en själv, fick svaret idag

TS 72%
smrp 92/kg ts
mj 7.9/kg ts

blir en kvot på 11,6
kan bara ge lite morötter i krubban
tog dock ingen mineralanalys
 
Nytt stall, ny analys. Holy shamoly!
TS 67,7 %
Värden per kilo foder:

Energi: 5,8 MJ
Råprotein: 113,4 g/kg
Lysin: 3,9 g/kg
Ca: 10,1 g/kg
P: 1,69 g/kg
Mg: 1,76 g/kg
Fe: 97 mg/kg
Zn: 28 mg/kg
Cu: 8 mg/kg
Mn: 70 mg/kg

Det är dessutom fri tillgång.. Räknar att de äter ca 2,7 % ts av kroppsvikten varje dag. Det stämmer rätt bra om jag slår ut alla hästarnas totala vikt på hur fort balarna tar slut. Ja, nåt kraftfoder behövs då inte. Ca blir galet högt, över 100 g.. Jag hoppas för allt i världen att jag räknat fel!

I och med att jag köpte kraftfoder och mineraler efter gamla analysen i förra stallet står jag nu med massor med mineraler och magnesiumtillskott. Får spara det till sämre tider.
 
D
Jag gjorde en egen tråd men lägger ist inlägget här!

Hej på er!
Skulle uppskatta att få lite synpunkter på ett hösilage jag ev ska köpa. Har upptäckt att mitt inte kommer räcka om det slår till och blir svinkallt då hästarna går ute i stort sett hela tiden, står inne vissa nätter.
men iaf, har shetlandsponny och islandshäst och jag vet ju att de inte ska ha så hög proteinkvot.. Försöker att läsa mig fram men ändå så blir jag osäker.

har iaf fått en analys som följer:

per kg foder
TS 62,8 %
energi 6,7
råprotein 70
smältbart råp 46
socker 70

jag får fram en kvot på 6,8 ?
Hur är det med sockret, hittar inte något om hur mycket som är lagom?


Hästarna går lätta till medel jobb ca 3-4 dagar i veckan..

Hoppas ni kan ge mig lite feedback!
/ Linnea
de låter som ett bra foder, sockret ligger bra!!:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp