Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

Vi har bokat småbalar på 25 kg för typ 4 kr/kg. Kvot på ca 10 och TS på 62.2 %. ALLT har varit antingen för torrt (MASSOR) eller för lågt i protein.

Bara storbalarna kvar att hitta.

Missade alla att det var tidigt i år eller?
 
Min 500 kgs connemara som har fri tillgång äter som mest typ 13 kg i snitt en riktigt jävlig vintermånad. Han äter jämnt över dygnet när det är snö (annars gammalt gräs i hagen som det pillas en hel del i = mindre tid vid matlådan) och är inne ungefär lika mycket som ute så det är rätt lätt att veta att han äter typ 13 kg då han får som mest ca 6.5 kg/12 h inne :)

Ja det är ju det som oroar mig. Vi har också ungefär lika mycket tid inne som ute. Och han får i sig ca 4,5 kg under tiden inne, vi fyller 5 kg och då har han inte ätit upp. Men enligt foderstatsprogrammet skulle han klara sig bra på även 9 kg av vårt hö, med årets värden. Får nog köpa olja.
 
Min C-ponny äter 13 kg om dagen. Skulle kunna äta ännu mer men det är begränsat i hagen. Han får dock 7 kg till kvällen.
Så har du en glupsk häst så får den lätt i sig mer än 10-12 per dygn.

Tvärtom, icke glupsk. Skulle vilja få i honom lite mer. Men svårt tvinga i honom mer hösilage...
 
Vill du berätta hur du gjort när du räknat om det @maddie202 ? Fick min analys därifrån idag och är bara förvirrad ><

Uppskattar energivärdet med ME i MJ = 0,83 *4,187 * DE i Mcal.
Exempel DE=2.14 Mcal/kg enligt analysen
då blir ME = 0,83*4,187*2,14= ca 7,4 MJ/kg

Från råprotein till smältbart använder jag en hemsida som heter freefarm. Den räknar ut smältbart protein om man anger råprotein.

Resten borde inte vara några problem förutsatt att du har värdena i g/kg och inte g/lb.
 
TS 36.5
24 smp/kg
4.17 MJ/kg
Ca och P ok.
Blir inte roligt om det fryser. Jag är inte nöjd i år, min häst får fri tillgång i princip.
 
Nu har vi fått vår analys och jag har räknat på hästsverige.
Analys:
Smältbart råprotein: 48
Mj: 10,1
Kvot: 4,7
Ca: 4,3
Fosfor: 2,1
Mg: 1,2

Vad tycker ni om det?

Jag har suttit och räknat på våra hästar och funderar på om jag har gjort rätt.
Jag tar mitt dräktiga sto som exempel.
Jag räknade på att hon äter 20 kg hös per dygn. Hon går på lösdrift med fri tillgång.
Då fick jag det till att hon låg högt på både energi och protein och jag behöver endast tillföra selen.
Dessutom är det för mycket fosfor, gör det någonting?
Låter det som om jag har räknat rätt?
 
Vi fick byta hö... Tog från vår vanliga leverantör, men hon berättade att de av misstag pressat in fukt i balarna pga pressning för sent på kvällen. Valde att chansa, balarna såg fina ut där och vi luktade ihärdigt (hon har gett sina hästar hela sommaren av samma hö). Tyvärr tyckte jag inte sen att det var bra när jag öppnade balarna. Synd, för värdena var ok och det är så nära för oss att hämta där.

Iaf, sökte på nytt och hittade detta, som levererade i helgen. Fint, riktigt ängshö med massor av örter.
TS 80%
MJ 7.8
Smrp 38
Ca 4.9
P 2.1
Mg 1.7

Inte världens bästa kvot. Men om jag räknar på 13-14 kg för mina hbl så är alla behov uppfyllda. Ca lite högt, men men. Det jag funderar på är om jag ändå ska tillföra mer protein? Speciellt till 3-åringen som fortfarande växer.
 
Jag får nog byta hösilage till ett annat. Vad sägs om de här värdena till en växande unghäst? det bör väl gå att komlettera med lucern plus ett par dl sojamjöl?

ts per kg prov 82
råprotein 82 gr
smrp 51 g
mj 8.9
kvot 5.8

ca 3
p 2.1
mag 1.1
kalium 16.3
ca/p kvot 1.5

Hur är det nu, det är väl värdena per kg ts som man lägger in i foderstatsprogram?
 
Tack jag hittade :) blir nog bra med det här hösilaget. Men så stor skillnad det kan vara. Den andra leverantören hade bara 7.7 mj och sen 108 i smrp! Men är dubbelt så mycket protein. Där fick man lägga till olja för att få en bra kvot, här på det andra får jag lägga in soja/lusern.
 
Jag använder hästsveriges foderstatsprogram. Innehåll per kg foder stod det där. Värdena på analysen är per kg ts på höet jag köpt. När jag ska räkna om från per kg ts till per kg foder är det väl ex energi 10.3*0.84 ?
Glömmer från år till år känns det som.
 
Värdena på höet jag har är smrp 60 gr/ kg ts
10.3 mj/kg ts
C 2.5 / kg ts
P 2.1 /kg ts

Det här är vanligt hö så jag antar att det är 84% i ts, det glömde han skriva ner på lappen.
Känns som lite dåligt med protein här också i år.
 
Nu har jag räknat så känner mig helt snurrig. Försökte komma fram till hur mycket själva proteinet kostar per gram men jag kunde inte räkna ut det. Vet någon hur man gör? Jag kom i alla fall till (genom överslagsräkning) att det blir billigare att tillsätta lite soja som komplement. Ett kg kostar 9.60 och då får man 390 gram smrp.
Jämförde även med grönpellets som innehåller 160 gram smrp men det kostar 6 kr kg.
Kan fodra upp med hösilage till den nivån som behövs visserligen men då stiger även energin mycket. Och årsfölen tror jag inte orkar sätta i sig hur mycket hösilage som helst.

Ett kg hösilage kostar 1.50 och innehåller 51 gram smrp.
 
Nu har vi fått vår analys och jag har räknat på hästsverige.
Analys:
Smältbart råprotein: 48
Mj: 10,1
Kvot: 4,7
Ca: 4,3
Fosfor: 2,1
Mg: 1,2

Vad tycker ni om det?

Jag har suttit och räknat på våra hästar och funderar på om jag har gjort rätt.
Jag tar mitt dräktiga sto som exempel.
Jag räknade på att hon äter 20 kg hös per dygn. Hon går på lösdrift med fri tillgång.
Då fick jag det till att hon låg högt på både energi och protein och jag behöver endast tillföra selen.
Dessutom är det för mycket fosfor, gör det någonting?
Låter det som om jag har räknat rätt?
Någon? Är det skadligt med för mycket fosfor?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp