Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

Å, kan någon hjälpa mig snälla?
Jag läser på hästsverige att kvoten för ridhästar bör vara 5,5-6,5 och för dräktiga ston 8-9. Vår kvot är 4,7 och ändå säger programmet att det är överskott av energi och protein till våra hästar. Ett dräktigt SWB sto, en d-ponny under igångsättning, samt två SWB som hobbyrids. Hur är det möjligt? Vad gör jag för fel?
 
Å, kan någon hjälpa mig snälla?
Jag läser på hästsverige att kvoten för ridhästar bör vara 5,5-6,5 och för dräktiga ston 8-9. Vår kvot är 4,7 och ändå säger programmet att det är överskott av energi och protein till våra hästar. Ett dräktigt SWB sto, en d-ponny under igångsättning, samt två SWB som hobbyrids. Hur är det möjligt? Vad gör jag för fel?

Du ger mer mat än hästen behöver (enligt programmet). Eftersom din kvot är 4.7 ger du dock ännu mer energi än hästen behöver jämfört med protein.

Typ såhär:
Du ger
470 g smb rp
100 MJ
=Kvot 4.7

Men din häst kanske bara behöver
300 smb rp
50
=Kvot 6

Det du ger kan fungera alldeles utmärkt till din häst, dens behov av både protein och energi är uppfyllda. Men om hästen blir tjock så behöver du dra ner mest på energin, du kan inte dra ner "lika mycket på allt" för till slut kommer du ge för lite protein.

Tillägg: Kvoten är mest för att se om ett grovfoder är lämpligt till en häst. Om du sedan dessutom vet att din häst blir lätt smal/tjock så kan du anpassa foderstatern mer direk till just din häst. Vet du inte det så kan du ge överskott av både energi och protein till en hästi normalhull, det "värsta" som händer är att den blir för rund och du får justera foderstaten. Med tiden så lär du dig ungefär hur stort behov just din häst faktiskt har och om den har något särskilt krav. Vissa hästar funkar tex bättre med högre kvot medan andra måste ha väldigt mycket mer energi men kanske bara tabellbehov av protein vilket ger en väldigt låg kvot.

Det viktigaste är att behoven är uppfyllda vilket båda dina är (enligt programmet) :)
 
Å tack snälla @the_connemara !
Det dräktiga stoet och det ena SWB stoet går på lösdrift med fri tillgång så där är det ju svårt att reglera. Båda är dock fina i hullet så då behöver jag inte oroa mig för dem? De andra bor inne på nätterna så deras foderstater kan jag styra bättre.
Men att det är för mycket fosfor då, är det något som spelar någon roll?
 
Jag skulle behöva lite hjälp att tyda min analys. Förra året gjorde jag foderstat via freefarm men i år fattar jag inte riktigt hur det funkar. Någon som använder det? Ska % vara 100 eller 0 när det är som bäst?? :S

Per kg/ts då:
Smrp 43
Mj 8,3
kvot(heter det så? smrp/mj) 5,1

Ca 3,4
Fosfor 1,4
Mg 1,4
Kalium 6,6
Ca/fosfor 2,4

Visst är det så att energin är hög och proteinet rel lågt? Vad rekommenderar ni i detta fall?
 
Det står:
Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Men det kan jag ju inte göra eftersom hon inte får något kraftfoder.
Fast som du säger, det står onödigt mycket fosfor. Det står ju inte att det är farligt.
 
Nu har vi fått vår analys och jag har räknat på hästsverige.
Analys:
Smältbart råprotein: 48
Mj: 10,1
Kvot: 4,7
Ca: 4,3
Fosfor: 2,1
Mg: 1,2

Vad tycker ni om det?

Det står:
Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Men det kan jag ju inte göra eftersom hon inte får något kraftfoder.
Fast som du säger, det står onödigt mycket fosfor. Det står ju inte att det är farligt.

Ditt grovfoder har en Ca:P-kvot = 2 vilket normalt är utmärkt. Ca-P-kvoten för dräktiga ston bör dock vara lägre så det är snarast brist på fosfor i foderstaten, inte för mycket.
 
Balans % 105.0 står det.

Vad betyder detta? Om det betyder att du bara ligger 5% över minimimängden måste du ge mer fosfor. Betyder det att du har lite mer än dubbelt så mycket fosfor i foderstaten är det OK.

Vad väger ditt sto (normalvikt), i vilken dräktighetsmånad är hon och hur mycket grovfoder får hon?
 
Vad betyder detta? Om det betyder att du bara ligger 5% över minimimängden måste du ge mer fosfor. Betyder det att du har lite mer än dubbelt så mycket fosfor i foderstaten är det OK.

Vad väger ditt sto (normalvikt), i vilken dräktighetsmånad är hon och hur mycket grovfoder får hon?
Bra fråga! :D
Det står behov: 22,0
Tilldelat: 45,1
Balans %: 105,0

Hon väger ca 550 kg, är i 6:e månaden och äter ca 20-30 kg (räknade på 20 kg) hösilage. Hon går på lösdrift med fri tillgång.
 
Nu har jag köpt årets småbalshösilage, ska levereras i slutet på november och tills dess ska jag fundera på om jag ska skicka analys till USA :)

70 st a 25 kgs för 8000 kr inkl leverans till stallet och moms. Bara 4.57 kr/kg. Nåja, har bara hittat alldeles för torrt eller alldeles för lite protein så nu får det vara nog letat. Vi har precis börjar ge av det vi har kvar från förra året och tänker att detta ska räcka en bit in/hela nästa höst också. Är fortfarande på halvjakt efter storbalar.

62.2 % TS
73 g smb rp/kg
7.0 MJ/kg

4.7 g Ca/TS
3 g P/TS
1.4 g Mg/TS
36.4 g K/TS

Kommer funka bra. 10 kg täcker mineralbehoven helt ok och ger en Ca/P-kvot på 1.5 tillsammans med den lilla mängden krubbskrammel min häst alltid äter. Skönt o slippa klydda.

Nu ska bara den hygieniska kvaliten vara topp oxå...
 
Den behöver 22 och får 45. Det är mer än dubbelt så mycket = 105 % i detta fallet.

Jag kollar min foderstat likadant, kvoter och hur många procent över beh ov:)
 
Det hösilage vi får till inackorderingarna (misstänker hästarna i lösdriften också men är inte säker) ser ut så här:

66.6% TS
6.7 MJ/Kg
60g smb rp/kg
 
Småbalshö, allt angivet/kg foder
TS 87%
MJ 8.2
SBRP 34
CA 2.0
P 1.3
MG 0.8
K 11.3

Med lite bollande med lucern, vetekli och miner blå blev jag nöjd!
 
*kl

Har nu efter 2 månaders väntan fått analysen på vårt hösilage. Men jag blir inte klok på kvoterna, kan någon hjälpa mig? :o

Värdena i kg/foder

TS 77%
MJ 8,6
smrp 35g
CA 2,2g
P 0,9g
Mg 1g

Hästen går på lösdrift med fri tillgång, har räknat på 20 kg. Hon väger väl mellan 500 och 550 kg, jag har räknat på 500 kg. Hon är tjock pga en lång konvalescens men är nu under igångsättning och jag tycker att hon går ner i vikt nu när hon rids i alla gångarter. Hon har mest en stor mage, men inte jättemkt fett faktiskt. Överlinjen är helt okej trots att hon inte jobbat ordentligt sedan förra vintern. Jag kan inte begränsa maten mer om jag inte vill ha henne på stall, och det vill jag inte av andra skäl. De har rundbal med nät över i hagen.

Proteinkvoten i grovfodret är ju låg, bara 4,1. Men på 20 kg säger programmet att behoven är täckta, väldigt mkt i överkant men eftersom allting kommer från grovfodret är det ju okej. Jag ger bara några nävar havre ihop med en halv deciliter mineral + salt för att hon ska äta upp det.
Ska jag få upp kvoten så måste jag ge 6 kg lucern för att få kvoten till 5,9 vilket är ohållbart både vad gäller att få hästen att äta mängden samt ekonomiskt. Jag funderar på om man måste ge nåt annat tillskott, tex Krafft Muskel?

Hur ska man tänka här? Vad hade ni gjort?
 
Senast ändrad:
Min frågeställning enligt ovanstående är helt enkelt om man vågar ge tillskott som Krafft Muskel för att få upp kvoten smrp/MJ trots att behoven är täckta med råge bara på hösilaget - tilldelat 172 mot behov 78 MJ, samt för protein där det är tilldelat 700g mot behov 467. Kvoten är dock då bara 4,1.

Med 1 kg Krafft Muskel blir det tilldelat 184 MJ mot behov 78, samt tilldelat protein 1070g mot behovet 467. Däremot blir ju kvoten 5,8.

Jag har alltid använt mig av lucern som proteintillskott, eftersom det känns säkrare med tanke på överdosering protein, då det är ett grovfoder. Men jag har å andra sidan aldrig haft min häst på lösdrift med fri tillgång, och såhär skeva värden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp