Höanalyser 2018

Fiorano

Trådstartare
Tänker att årets analyser borde trilla in nu. Är nyfiken på hur de ser ut och hur torkan har påverkat ffa sockerhalt. Hos oss blev sockerhalten 25% högre än samma vallar som tidigare år medan de andra värdena var likartade och faktiskt med lite högre kvot än för två år sen när vi tog från samma vallar!
 
Jag ska erkänna att jag var nervös men det hade jag inte behövt vara. Skillnaden var marginell. ESC var i år 86,4%. Förra året var det 81,3% så skillnaden är marginell.
Något högre protein och något lägre energi än förra året vilket inte gör något alls. Lägre calcium, magnesium, något lägre koppar, mangan, molbyden och järn vilket inte spelar någon större roll, dvs. enkelt att fixa och att järn var mindre är ju bara bra. Däremot är andelen fibrer lägre vilket var förväntat men gör mig lätt orolig. Förhoppningsvis går det jämt upp med behovet av ökad giva pga det lägre energiinnehållet.
 
Jag är rädd att det inte blir fullt lika många analyser gjorda iår, många bönder verkar inte göra analyser och om man som hästägare bara får tag i småpartier iår så görs nog inga analyser skulle jag tro, tycker jag läser att många inte tycker det är värt det när det ändå är så många partier hö...
 
Min bonde gör ingen sockeranalys men jag gissar att högt socker ger högre energi? För mitt hösilage är lika i protein men högre i energi i år, därför lägre kvot. Samma på mineraler ungefär.
 
Jag ska erkänna att jag var nervös men det hade jag inte behövt vara. Skillnaden var marginell. ESC var i år 86,4%. Förra året var det 81,3% så skillnaden är marginell.
Något högre protein och något lägre energi än förra året vilket inte gör något alls. Lägre calcium, magnesium, något lägre koppar, mangan, molbyden och järn vilket inte spelar någon större roll, dvs. enkelt att fixa och att järn var mindre är ju bara bra. Däremot är andelen fibrer lägre vilket var förväntat men gör mig lätt orolig. Förhoppningsvis går det jämt upp med behovet av ökad giva pga det lägre energiinnehållet.
Ber om ursäkt! Kommatecknet hamnade fel. Rätt siffror ska såklart vara 8,64% och 8,13%. Skyller på trötthet :crazy:
 
Jag fick mitt svar igår, jag blev positivt överraskad!
Det är bara smrp som är för lågt, men det går ju att fodra upp. Gamlingen behöver bara 1 kg lusern/dag. :up:
 
2017 (per kg TS)
Energi 9,3 MJ
Protein 53 g smb rp
Socker 87,6 g

2018
Energi 10,9 MJ
Protein 81 g smb rp
Socker 159,0 g

Så högre av allt och en betydligt högre sockerhalt.
Jag kommer nog att få blanda ut med halm till min lättfödda dam :cautious: hoppas på att den har bra kvalitet. Men är tacksam över att inte behöva köpa en massa dyrt kraftfoder ett år som detta!
 
TS 68%
Energi 10 MJ/kg ts
Smrp 86 g/kg ts
Socker 112 g/kg ts

Brukar normalt ligga med en kvot på runt 7 och socker på runt 100. Så blir ett bra hösilage att blanda ut med halm.
 
Jag måste sälja/byta allt hösilage jag köpte eftersom sockret var för högt, ska kolla analysen, men tror den låg på 180 g/kg foder.
 
Köpta hö av samma bonde förra året och var orolig att proteinet skulle vara jättelågt iår men det var bättre! Inga jättevärden men är glad iallafall.
9,2 MJ
33 smrp.
Socker däremot, 204g kg/ts.

Mineralerna är helt ok.
 
Vi har inte brytt oss om analyser ännu eftersom det är lite körigt allmänt att få homogena partier från samma fält, som normalt fodras med större delen av/hela året, jämfört med hur det blir i år.
 
Hur kan man göra, som bonde, för att få lägre sockervärden på höet? Alltså kan man slå någon speciell tidpunkt eller liknande? Någon som vet?
 
Hur kan man göra, som bonde, för att få lägre sockervärden på höet? Alltså kan man slå någon speciell tidpunkt eller liknande? Någon som vet?
Det finns en hel uppsjö av kunskap men jag har inte den. Men googla. Det är allt från vilket sorts gräs det är till tidpunkt, temperatur osv. Det är synd att Sverige ligger efter i sånt här (också).
 
Hur kan man göra, som bonde, för att få lägre sockervärden på höet? Alltså kan man slå någon speciell tidpunkt eller liknande? Någon som vet?
Ja det kan man. Stressat gräs innehåller mer socker och gräset blir stressat när det inte kan växa normalt som i år med så långvarig torka och värme. När det börjar växa igen när regnet kommer så blir det halvdöda grässtrået fyllt av socker för att kunna växa snabbt. Men förutom att inte slå gräset efter långvarig torka och då speciellt när det har kommit regn (vilket är omöjligt ett år som detta om man ska få in något alls) så kan man ett vanligt år med vanliga väderförhållanden genom att slå gräset på eftermiddagen sänka sockerhalten. Slås gräset en mulen dag blir sockervärdena än lägre. Sämst ur sockersynpunkt är att slå på morgonen/förmiddagen en solig dag. Det här gäller alltså ett vanligt år med vanliga väderförhållanden. I år kvittar det nog vad man gör. Det är nog bara de som fick in i början av juni som har fått någorlunda normala sockervärden. Mitt hö är slaget i början av juni och skillnaden från tidigare år är marginell.

Sedan spelar självklart grässorterna in. Vissa sorter innehåller mer socker än andra och vad man sår är ju enklare att påverka än väder och vind.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 922
Senast: mysboll
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 226
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 606
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp