Höautomat, grindlås mm

Plantan

Trådstartare
Hej!
Vad har ni för smarta lösningar för automatiskt lunchfodring i hagen?

Märke, inköpspris och betyg från 0-5!

Ni som byggt själva, hur har ni gjort?

Jag skulle gärna ha en som har timer man drar upp som en äggklocka istället för bilbatterier eller strömkabel i hagen.

Kom med alla tips ni kan!
Länkar, och funderingar och vilda förslag!
 
Jag har byggt själv med tolvvolts blycellsbatteri, åteltimer och en elektromagnet i en vanlig apparatlåda. Tre lite olika varianter med fällbara bommar för att se vilken som fungerade bäst i vinter. Totalkostnad för alla tre var väl runt 1500 kr varav batterierna är största kostnaden (resten beställt från kinasida). Har även en reservtimer av äggklocka-variant från feed-x för tusenlappen ifall något av hemmabyggena skulle totaldö men de har fungerat felfritt mer eller mindre hela vintern förutom att batterierna behöver laddas ibland. I sommar ska jag förbättra lite men helt klart bättre värde för pengarna än färdigköpta varianter och inte svårt att bygga.
 
Jag har en sån med äggklocketimer, fungerar jättebra. Min är från Feed-x. Jag lägger lunchhö i en liten hage på morgonen, så får hästarna lunch när jag är på jobbet.
 
Jag har en lunchgrind, kommer inte ihåg märket just nu. Köpt begagnat och den har 24-timmars timer, så den ger lunch och nattfoder varje dag på samma tid. Typ mitt bästa köp någonsin!
 
OK! Vad har du handlat från Kina? Vilken sida?
Har köpt en 12 v 40 kg degaussing elektromagnet och 12 v timer från aliexpress. Samt ett 12 v, 12 Ah blycellsbatteri från en jaktbutik och sen en ip-klassad apparatlåda och tätningssilikon från biltema.
Ska prova att utveckla med en lite starkare magnet samt ett aningen större batteri. Nuvarande konstruktioner behöver laddas ungefär en gång i månaden men då var batterierna lätt begagnade redan när jag köpte dom.
Fördelen med den typen av elektromagnet jämfört med en vanlig är att den är magnetisk när strömmen är av och avmagnetiseras när strömmen slås på. Ett relativt litet batteri kan alltså hålla längre eftersom strömmen bara behöver vara igång precis när grinden öppnas.

Vi föredrar en lösning med timer som automatiskt öppnas en viss tid varje dag eftersom hästarna går på lösdrift och 12 h inte alltid räcker till om man vill ladda foderhagarna kvällen innan.
 
Tack @Angel
Det är precis lösdrift jag funderar över. Skulle gärna ladda flera lådor på olika tider, eller ha ett par småhagar som öppnas olika tider, för att få minst två fodringar under dagen, därför vill jag ha billigaste lösningen, då jag försöker klura ut hur man fodrar flera hästar, flera gånger samma dygn. Helst utan att de slåss om maten eller försöka krypa in i lådorna... :meh:
 
Tack @Angel
Det är precis lösdrift jag funderar över. Skulle gärna ladda flera lådor på olika tider, eller ha ett par småhagar som öppnas olika tider, för att få minst två fodringar under dagen, därför vill jag ha billigaste lösningen, då jag försöker klura ut hur man fodrar flera hästar, flera gånger samma dygn. Helst utan att de slåss om maten eller försöka krypa in i lådorna... :meh:
Vi har tre olika småhagar där det finns en hölåda för varje häst. Aldrig varit några problem att det blir mer stök än om man ger dom hö själv så länge man inte ställer lådorna alldeles för nära varandra.
 
Har Feed-x. Gör tvärt om och ställer hästens på var sin sida och ger krubbmat för att 2h senare så öppnas hagen och dom går tillsammans igen.
 
Jag har en Buffé Batteri. Himla enkel att använda men den gillar inte när det blir under -10. Så helt klart minus för det. Annars jättenöjd! Kostade ca 2.000:-.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 820
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga...
Svar
7
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp