Höbalsfynd?

En väldigt platt och torr kanin/hare i en höbal! Eller om det till och med var en katt. Det är många år sedan nu.
 
En platt, torr kopparorm. Hittade den när den hängde ut ur ett hönät som en av hästarna ätit ur. Hängde sedan länge på handtaget till sadelkammaren, ryckte till varje gång jag såg den fast jag ju visste mycket väl vad det var och att den hängde där... någon del av urtidshjärnan som reagerade starkt på ormar?
 
Gjorde ett nytt fynd i dag! När vi tagit av plasten så är det ETT varv med hö. Resten av balen innehåller havrehalm med massa massa jäst, möglig havre i. Det luktade förjävligt kan jag lova! :yuck:
 
Plastbitar tyvärr, från förpackningar, kassar och sånt. Har tack gode gud aldrig sett skymten av ett djur.
 
Men fy vad hemskt :eek:

Ännu hemskare när bonden vi köpt det av kläcker ”hur ni lyckas få in halm i den har jag ingen aning om, vi har ingen halm iallafall så det är inte mitt ansvar” 1000 spänn åt helvete och 350 kg hö back... Bara be till gudarna att han inte levererat fler sånna här balar till oss då vi köpte 10 st, då står vi plötsligt utan mat till hästarna...
 
Vi har hittat en del spännande saker i vårt stall. Dels det vanliga med lite plastbitar, en del döda smådjur och en vante.

Men också bitar av kadaver och större benbitar samt en fälgkåpa. Trist att behöva kassera flera balar pga djurdelar.
 
Ett halvt rådjur i bitar (småbalshö). Ett år var det väldigt varmt ute och kopparormarna måste ha lagt sig på strängarna för att sola sig. Vi fodrade med det nya skördade höet och hittade flera levande kopparormar som fick förpassas ut i naturen igen :).
 

Liknande trådar

Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
784
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Hö och hösilage blir svårare och dyrare att få tag på, vilket innebär en tuff situation för landets ridskolor.
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Radannons Någon som vet någon som har hö att sälja i nv skåne? En storbal eller 25-30 småbalar hade räckt. För tidigt öppna storbal hösilage. Vi...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: Valle
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp