Höfläkt som stör grannar

Glimris

Trådstartare
Har blivit uppringd av kommunen om att vi håller sånt oljud pga. höfläkten :( . Närmaste grannen har klagat. Men när jag förklarat att det är typ två veckor om året tyckte inte kommunen att det var någon stor grej. Jag förstår att det är irriterande och de bor bara 150 m ifrån, men vad kan man göra?
 
Tråkigt med grannar som irriterar sig, istället för att gå över och prata med dig. Försök släppa det.
Nästa år, skriv en lapp och lägg i deras brevlåda. "Nu kör vi igång med höfläkten och det behövs för att få in foder till våra djur utan att det ska mögla. Det kommer pågå under cirka två veckors tid, hoppas att ni kan ha överseende med det."
Jag kan förstå att har man inte koll på vad höfläkt är och att det låter mer än ett par timmar, att man börjar oroar sig för att det är något som kommer vara ett ständigt oljud vid sitt boende.
 
Förklara för grannen att de bor på landet och på landet hörs det för att saker och ting ska kunna växa, skördas och har skördats? Det är ett riktigt irritationsmoment för mig när folk klagar på ljud som hör landet till, dvs. traktorer, diverse maskiner, skitlukt, höfläktar osv. när de själva har valt att flytta dit. Visst är det ett jobbigt ljud med höfläktar, jag har själv valt att bo på landet bland annat för för tystnadens skull (jag är väldigt ljudkänslig) men att klaga på sådant är bara så larvigt. Det är ju inte som att ni kör den för att ni tycker att det är så roligt utan för att det behövs.
 
Har blivit uppringd av kommunen om att vi håller sånt oljud pga. höfläkten :( . Närmaste grannen har klagat. Men när jag förklarat att det är typ två veckor om året tyckte inte kommunen att det var någon stor grej. Jag förstår att det är irriterande och de bor bara 150 m ifrån, men vad kan man göra?

Kanske går att få dit någon plåt eller liknande som gör att ljudet skärmas av och ”går” åt annat håll?

Eller är fläkten mitt i mot huset som störs ? Kanske går att skärma bort med container? tänker på sjöcontainer eller liknande.

Har ni mätt hur högt ljud höfläkten har? Ligger det under eller på gränsnivån i bostäder för grannen?
Hur hög ljudnivå har de i huset, sovrum nattetid?
Det finns regler för ljudnivåer i bostäder.


Men det är så kort tid hö fläkten går och det borde man förut se när man bor på landsbygden tycker jag. Lika väl som lukten när det gödslas på åkrar, luktar inte hallon båtar men går ju över.
 
Kanske går att få dit någon plåt eller liknande som gör att ljudet skärmas av och ”går” åt annat håll?

Eller är fläkten mitt i mot huset som störs ? Kanske går att skärma bort med container? tänker på sjöcontainer eller liknande.

Har ni mätt hur högt ljud höfläkten har? Ligger det under eller på gränsnivån i bostäder för grannen?
Hur hög ljudnivå har de i huset, sovrum nattetid?
Det finns regler för ljudnivåer i bostäder.


Men det är så kort tid hö fläkten går och det borde man förut se när man bor på landsbygden tycker jag. Lika väl som lukten när det gödslas på åkrar, luktar inte hallon båtar men går ju över.

Om det luktade hallonbåtar skulle man bli orolig på riktigt.

Trist när människor flyttar ut på landet och har gått på bilden att på landet händer inget alls och så fort den romantiska missuppfattningen störs så ringer man myndigheter istället för att lära sig något om det.
 
Kanske går att få dit någon plåt eller liknande som gör att ljudet skärmas av och ”går” åt annat håll?

Eller är fläkten mitt i mot huset som störs ? Kanske går att skärma bort med container? tänker på sjöcontainer eller liknande.

Har ni mätt hur högt ljud höfläkten har? Ligger det under eller på gränsnivån i bostäder för grannen?
Hur hög ljudnivå har de i huset, sovrum nattetid?
Det finns regler för ljudnivåer i bostäder.


Men det är så kort tid hö fläkten går och det borde man förut se när man bor på landsbygden tycker jag. Lika väl som lukten när det gödslas på åkrar, luktar inte hallon båtar men går ju över.
Det är nog inte så lätt att skärma av i de flesta fall, och antagligen dyrt, både i pengar och tid.

Personligen tycker jag det är märkligt att inte gå och fråga sin granne vad det är som låter, och hur länge det ska pågå.


KL
Nä, det är tur att gödseln inte luktar hallonbåt! För det tycker jag verkligen är en kväljande kemisk onaturlig lukt. Till skillnad från gödsel, som just luktar - gödsel.
 
Jag säger som någon annan sa innan, är kollat hur det verkligen är inne hos grannen?
D v s hur högt hörs de där och var ligger deras sovrum?
Även om det "bara" är ca två veckor och det något som kan kallas normalt på landet, finns det regler för hur mycket det får "störa".
Det kan vara så att det är en överkänslig granne men det också vara så att det hörs mycket mer i deras hur än ts och att dom inte kan sova under de här "ca två" veckorna. Kan vara så att ts kanske behöver bygga om alt skaffa en annan fläkt för att få det att fungera.
 
Jag säger som någon annan sa innan, är kollat hur det verkligen är inne hos grannen?
D v s hur högt hörs de där och var ligger deras sovrum?
Även om det "bara" är ca två veckor och det något som kan kallas normalt på landet, finns det regler för hur mycket det får "störa".
Det kan vara så att det är en överkänslig granne men det också vara så att det hörs mycket mer i deras hur än ts och att dom inte kan sova under de här "ca två" veckorna. Kan vara så att ts kanske behöver bygga om alt skaffa en annan fläkt för att få det att fungera.
Hade personen kommit direkt till TS hade man kunnat se över om det går att minska ljudet på något sätt men nu har personen gått andra vägen istället och gjort en anmälan så varför ska TS vara tillmötesgående när grannen beter sig sådär?
 
Jag kan förstå att man blir störd av ljudet och att man blir stressad över att inte ha koll på vad det är som låter och hur länge det kommer att låta. Det jag har svårare att förstå är varför man inte pratar med den som låter istället för med kommunen.

Har själv en sån fläkt i närheten av sommarstugan och det låter särskilt på kvällarna när inga andra ljud är i vägen. Ligger vinden fel kan det vara svårt att sova.
 
Vi har aldrig den på om natten. Startar nio på morgonen och stänger av kl.21. Vi har två luckor som vi stänger på vintern, kanske hjälper om bara den ena är öppen ? Får fläkten tillräckligt med luft då ?
 
Jag tycker nog att ni har gjort vad ni kan eftersom ni inte har den på nattetid. Mycket mer än så tycker jag inte att ni ska behöva göra. Störningen klassas nog som tillfällig i lagens mening och därför kommer inte kommunen göra något åt det. Grannsämjan är ju en annan sak, men hade grannarna velat upprätthålla den hade de kommit direkt till er istället för att ta omvägen till kommunen.
 
Ja, de är lite gnälliga, motsatte sig också när vi skulle göra nytt avlopp. låg 90 m från deras brunn och riktvärdena är 50-100 m. Men där fick de avslag. Det komiska var att vår gamla stenkista låg bara 70 m ifrån :) :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 604
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp